Kurpitsa: Spagettikurpitsa, Cucurbita pepo

Wikipedian mukaan spagettikurpitsa on talvikurpitsa ja kaikissa enkunkielisissä ruokaohjeissakin neovotaan kaupasta valitsemaan kovakuorinen kurpitsa. Säilyvyydestä mainitaan sen säilyvän kuukauden huoneenlämmössä.

Kesäkurpitsoidenkin kuori kovettuu, jos kurpitsan annetaan kasvaa ja kypsyä. Vuosia sitten annoin anopille sellaisen keltaisen pienenä poimittavan ‘crook neck’ kesäkurpitsan siemiä ja hän antoi niitten kasvaa suuriksi ja kovakuorisiksi. Niistä tuli sellaisia näppyläisiä monstereita, joita ei saanut rikki kirveelläkään.

Mulla on majaillut keittiön työpöydällä yksi spagettikurpitsa syksystä saakka. Täytyis se teurastaa aivan näinä päivinä ja katsoa, josko löytyisi kunnollisia siemeniä. Viime kesän sato oli niin suuri, etten millään onnistunut pääsemään kaikista spageteista kunnialla eroon eli jäivät keräämättä viimeiset, joten nyt olen jyrsimen kanssa ajanut niitä takaisin peltoon.

Viimeinkin sain hengiltä tuon mainitun keittiön työpöydälla yli talven asustaneen kurpitsan. Toinen puoliska on nyt kattilassa suolavedessä kiehumassa, täytyy suorittaa koemaistanta. Siemeniä siitä laitoin 25 kpl kostealle paperille, josko vaikka itäisivät.

Mikä oli koemaistannan tulos?

Syötävää on, ei jääne tähän yhteen ja ainoaan koeponnistukseen :wink:

mangusti, tässä vielä lisää luettavaa - vanhan puolen spagettikurpitsa-ketju:slight_smile:

Spaghettikurpitsan taimet kasvamassa. Minusta vallan mainio kasvi. Säilyvät hyvin. Uunissa ollaan kypsennetty puolikkaiksi halkaistuna. Pintaan suolaa. Syödessä pikkusen voita päälle,nam! Aterialla korvaa hyvin esim.perunamuussin.

Kiitos mai-lee. Nyt vasta luin kaikki laittamasi ketjut.

Palataan syksyllä asiaan kunhan näen saanko lopuksi satoa, ei näy kaikilla kuitenkaan tuottaneen kovasti.

Tuo kurpitsojen säilyminen jopa seuraavaan kevääseen oli täysi yllätys, luulin että mädäntyvät?

onnea viljelmillesi. naapurit kyllä ilahtuvat maistiaisista - ainakin ens kerralla ja yhtenä kesänä:-)

…oli se minullekin yllätys, kunnes selvisi(?), että salaisuus on siinä, että antaa niiden kasvaa täysikokoisiksi, kasvattaa paksun kuoren ja tuleentua kunnolla. itse en toistaiseksi ole edes kokeilun vuoksi moiseen ryhtynyt. keskenkasvusena kesäkurpitsat ovat maukkaimmillaan:-)

jännää riittää puutarhailijalla - minullahan ens kylvöt olivat ne neljä pussinpohjasiementä, joiden laadusta en tiedä, kun olin yhdistellyt jämiä. yksi niistä on itänyt. jos se nyt sitten osoittautuu spagetiksi niin viime syksyn ei koskaan enää-manailut saan unohtaa:-)

Meillä spaghettikurpitsoja on kasvatettu ison puutarhajätekompostikehikon päällä. Siinä se saa tarpeeksi lämpöä ja yleensä tuottaa hyvin satoa. Olen korjannut siinä vaiheessa, kun pakkanen on lehtiä nipistellyt.

Jos nyt sitten kurpitsaa pukkaa liiankin kanssa ja haluaa kokeilla tuota talvisäilytystä niin mistä tietää oikean korjuuajan ja säilyvätkö ne ihan huoneen lämmössä?

Täällä on kaksi Spagettia tunkenu vartta jo aika tavalla (toivottavasti parvekkeella tila riittää kesän loppuun) ja muutamia nuppujakin on jo havaittavissa. toivottavasti vaan pölytys onnistuu niin saa maistiaisiakin.

mutta uskaltaakos/kannattaako tuosta leikata lehtiä ku käytännössä kaikki nuput on aika piilossa? mulla ei ole nimittäin aikaisempaa kokemusta kurpitsan kasvattamisesta.

Sapgetti olikin yllätys tuon kasvun suhteen. Samoin mulla alkaa olla tilan ahtautta. Tavallinen kurpitsahan ei tee rönsyjä lainkaan mutta spagetti alkaa kyllä vallata aika lailla tilaa :frowning:

Onko paljon haittaa jos rönsyt latvoo ettei valtaa kovin suurta alaa.

Voihan versoja ohjata kasvamaan ylöspäin tukeenkin kun tila loppuu. Kurpitsa sitten riippumaan ja verkkokassiin vaikka jos suuren suuren kasvattaa aikoo.

Mangusti, kurkkaapa edselliselle sivulle, siellä on sivun täydeltä asiaa tuosta korjuuajasta ja säilyvyydestä :slight_smile:

Spagettikurpitsa keitetään ohjeiden mukaan puolitettuna ja siemenet poistettuna. Ihmettelen tässä että keitetäänkö ne kokonaan upoksissa veden alla niinkuin vaikka perunat, vai tällätäänkö kattilaan niin että yläosa jää veden pinnan yläpuolelle ?

terveisin nimimerkki keittiö"mestari"

Kuten spagetti eli veden alla. Suolaa veteen. Paloiteltuna keittoaika lyhenee.

Mulla on ollut tapana korjata spaghettikurpitsat vasta aika isoina just ennen kuin pakkaset ne vie. Sitten olen puolikkaina kypsentänyt uunissa, suolaa vähän päälle viskaistuna. Siemenetkin usein poistanut muistaakseni vasta sitten kypsänä. Tarjolle tuodessa vähän voita päälle. Perunamuusin tyylistä ruokaa siis. Tarjoiluastiakin itse viljelty :=) Syksyllä ajattelen aina, että parempaakin kuin perunamuusi. Isot spaghetit säilyvät pitkään. Joulun jälkeenkin on taidettu niitä joskus vielä syödä. Mulla on nyt vasta pieniä alkuja, mutta elän toivossa, että ehtivät isoiksi ennen syyskuun loppua.

Maukkaalta kuullostaa ! Uunissakypsennysohjeen löysinkin tänään jo aikaisemmin. Siinä siemenet poistettiin puolitetusta kurpitsasta ensin, sitten puolikkaat uuniin. Kypsistä puolikkaista pohjasta pieni pala viilletään pois jotta pohja tulee tasaiseksi, ja kolo täyteen paksulla jauhelihakastikkeella. Kuullostaa aika namilta sekin

Aivan, tosi namia. Ihan parasta on ollut hyvä tattijauhelihasoosi kolon täytteenä. Samoin olen joskus viiltänyt pienen palan pois pohjasta varsinkin noista täytetyistä versioista. Ilman täytteitä tehdyistä en aina ole ottanut, kun ovat kaks vierekkäin pysyneet muutenkin pystyssä. Lopussa voi joutua laittamaan foliota pinnan päälle, jos pinta meinaa palaa ennen kuin on kokonaan kypsä. Meillä on monena syksynä ollut niin paljon spaghetteja, että on tullut heiteltyä niitä uuniin aika paljon ihan vaan sinänsä ilman täytteitä.