Kurpitsa: Spagettikurpitsa, Cucurbita pepo

Minkä kokoinen spagettikurpitsa keskimäärin on ? Minulla nuo hedelmät on kovasti eri kokoisia, mutta yksi on selkeästi erottunut koollaan muista. Punnitsin sen ja se oli 3 kiloa. Onko se iso, vai onko kaikki nuo muut minulla kasvaneet vaan pieniä?

Olen nyt parin viikon ajan korjannut noista spagettikurpitsoista satoa, ja nehän on innostuneet tekemään uusia hedelmiä ihan valtavasti. Näyttää että joka suunnasta pukkaa uutta hedelmää. Toivottavasti ehtivät kasvaa ennenkuin halla vierailee.

Tänään valmistin viimeisen syksyn sadon spagettikurpitsan. Säilytyspaikkana sillä on ollut pöytä keittiössä. Kurpitsa oli ihan tuoreen veroinen edelleen. Kun ajattelee sitä kuinka helppo se on kasvattaa, kuinka hirmu paljon se tekee satoa ja kuinka hyvin sato näyttää säilyvän, se on kyllä tosiaan kasvatettavan arvoinen

Nuu, miten valmistat spagettikurpitsan. Se on tosiaan helppo ja satoisa kasvatettava, mutta käytön kanssa on ongelmia.

Se on hirmu helppo valmistaa. Pituussuunnassa puoliksi, siemenet ja höttö pois, pintaan vähän suolaa ja uunipellille leivinpaperin päälle naama alaspäin. Koosta riippuen vähän yli puolesta tunnista vähän yli tuntiin uunissa 200 asteessa. Sitten kaavitaan rihmamainen kurpitsaliha lautaselle ja tarjoilu sen mukaan mitä muuta on tarjolla. Teen usein jonkinsortin kastikkeen sen seuraksi, riippuu mitä muuta on pääruokana. Jos vaikka on tarjolla broileria, niin broilerin voi pilkkoa ja sekoittaa kastikkeen joukkoon, maustaa mieluisilla mausteilla ja kipata lautaselle spagettikurpitsan päälle.

Tänään paistoin spagettikurpitsapuolikkaan uunissa niin että puolikkaiden välissä kypsyi paksuhko lohifile. Ne kaikki kypsyivät samanaikaisesti ja pellille valuneesta lohiöljystä olisi pelkästään jo saanut tosi hyvän makulisän lusikoituna lautaselle annostellun kurpitsan päälle. Se ei olisi tarvinnut mitään muuta.

Magnolia: Minusta siitä tulee mitä parhain keitto! Kypsensin viime vuoden sadon leivinuunissa jälkilämmössä. Laiskuuttani keräsin kurpitsat niin myöhään, että kuori oli kamalan kova. Kypsennyksen jälkeen sisus oli helppo kaapia pois. Kurpitsaa ja sipulia, lopussa aivan pikkuloraus kermaa ja mausteita. Nam sametin pehmeää keittoa!

Kiitos. aina oppii uutta. Ei siis olisi kannattanut pistää kompostiin ylimääräisiä, joita en säilönyt :slight_smile: Olen joskus yrittänyt tehdä piirakkaa, mutta ilmeisesti Muumimamma osaa sen paremmin. Mun tekemä oli mauton.

Taas opin uutta,kun luin Oma piha-lehteä.Spakettikurpitsaa ei saa varresta siirrellä,sen on annettava kasvattaa juuria varteenkin,muuten ei tule satoa.Kuinkahan paljon sitä vielä oppii kun elää saa ja lukee ja seuraa kaikkea.Öh,tuota,tarkoitin ,no korjasin.

Onko  sillä kasvuvaatimuksia,muutakin kuin lukemani "ei saa nostella vartta,vaan saa juurtua koko varren mitalla".Kokeilen,on siemenet hommattu.

Tourangelle, luin sen itsekin sieltä lehdestä ja mietin että mitähän sillä tarkoitetaan. Kun muistelin viimekesäistä omien spagettikurpitsojeni kasvua niin sehän kasvattaa koko ajan vartta eteenpäin, ja siihen varteen sitten tekee mennessään niitä hedelmiä. Ehkä se maahan hyvin osuessaan saattaa juurtua varrestaan siihen kohtaan, ihan kuin kurpitsa yleensä tekee, ja siten saa paremmin voimia kasvulleen. Väkisinkin sitä vartta joutui nostelemaan kun se luikerteli poluille, joten ei ihan kirjaimellisesti voi ottaa tuota mitä lehdessä sanottiin. Meinaan satoa tuli kyllä omiin, sukulaisten ja tuttujen tarpeisiin ihan riittävästi.

nimimerk kokemuksen rintaääni sanoo, että oma pihassa kirjoitetaan puppua:-)
vuosia on spagettikurpitsa yhdessä erilaisten kesäkurpitsojen kanssa kasvanut vierekkäin kompostikasan päällä. zucchini, omena ja golden rush pysyttelevät puskina. spagetin lonkerot nostan korkealle "pömpelin" päälle ja laskeutuvat sieltä sitten taas alas. satoa tulee niin paljon, että välillä pidän kesän mittaisen tauon kasvatuksessa, etten ihan lopullisesti kyllästy siihen.
todistettavasti tekee satoa, vaikka ei ole kuin yhdestä kohtaa juurtunut. pihalla ei ole tilaa, että voisin kokeilla, tekeekö vielä enemmän jos lonkerot pääsisivät maakosketukseen ja juurtmaan monesta kohtaa:-)

edit - (peukalo sojotti väärässä kohtaa:-)) - nuu sanoi saman nopeammin

Kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran on näköjään tänä vuonna miehen ajatusmailma! miekun olin rajannut kasvihuoneen pelkästään tomaateille ja kurkuille niin oli miehen pakko sinne hankkia spaghettikurpitsa :slight_smile: Ei mies vielläkään ole oppinut sanan ei merkitystä :slight_smile:

Ei se kurpitsa kasvaria tartte ja turhaan se sitä täyttää kurpitsalla

Tilli85, tosiaan se spagettikurpitsa luikertelee eteenpäin kasvaessaan ja tekee kurpitsoja siinä samalla matkan varrella siihen varteensa. Ei ole kasvihuone oikea paikka sille, ja kun se pärjää oikein hyvin avomaallakin niin miksi tosiaan täyttää kasvihuoneensa sillä.

Pidä se spagettikurpitsa siellä kasvihuoneessa omassa purkissaan niin kauan kunnes hallavaara on ohi (10.6.) ja istuta sitten kasvimaalle tai johonkin muuhun soveltuvaan paikkaan.

Sellaista piti kysymäni, että onko tuon spagettikurpitsan siemenen idättämissä joku “taika”, olen monena vuotena yrittänyt taimettaa tuloksetta. Ei idä kun ei idä. Muut kurpitsat kyllä taimettuvat mutta ei spagettikurpitsa. Sama multa, samaan aikaan, samat olosuhteet. Mutta ei idä niin ei idä. Kertokaa viisaammat mikä on se “taika” jolla pääsisi spagettikurpitsan makuun?

Idätän kaikki kurpitsat lattialämmön päällä, eli lämpimässä ne itävät hyvin. Niin myös spagettikurpitsa, ei sen kanssa ole ollut mitään eroavuutta.

Kiitos Nuu, tämä itämättömyys taitaa siis olla kohdallani vain sellainen “auringonpilkuista” johtuva ilmiö. Ehkä siis jo seuraavalla kerralla taimi näkee päivänvalon eikä mätäne niille sijoilleen…

Mun spagettikurpitsa ei suostu kasvamaan millään. Pöh.

Mulle ois riittänyt yksi kurppakin, että olis päässyt kokeilemaan.

Minulle oli yllätys, miten paljon tilaa spagettikurpitsa vaatii. Nyt taimet luikertelevat jo kesäkurpitsan seassa ja osittain laatikon ulkopuolellakin. Muutama pieni hedelmänalku on näkyvissä, mutta koska ne ovat poimintakypsiä ? Odotan innolla maistiaisia

iiris-kukka odottele rauhassa, kyllä se siitä vielä ehtii kasvamaan ja satoa antamaan. Oletko lannoittanut sitä, kurpitsat tykkäävät siitä. Omassani on jo aika hyvä kasvu ja muutama pallokin siellä pullistumassa. Lisää tulee siihen varteen sitä mukaa kun se kasvaa ja etenee.

Miranda, anna kasvaa nyt vaan. Huomaat kyllä kun se lakkaa kasvamasta, silloin voit poimia sen syötäväksi.

No en tieteskään ole huomannut lannoittaa. Kasvualusta on viimevuonna laitettua hyvinpalanutta hevonpeetä. Nurmisilppua kerran olen laittanut. Kanankakallako ois hyvä?