Voit laittaa vaikka sitä vaaleanpunaista kastelulannoitetta (puutarhan kesä) aina kasteluveteen. Se on ihan hyvä kurptsoillekin.
Jos kasvualusta on oikeasti palanutta hevonpeetä (eikä vain sentti pinnassa) pitäis ravinteita ainakin olla riittävästi. Joskus ylilannoituskin heikentää kasvua.
Samaa mieltä kuin Araminta, että jos kasvualustassa on reilu kerros palanutta hevonpeetä, niin ei pitäis koko kesänä mitään lannoitteita tarvita. Mutta mikä on ollut hevonpeen kuivikkeena? Jos turve, niin voi olla tosi hapanta. Kun hevonpeeturvetta laittaa kasvualustaan, niin kalkkia on lisättävä reilulla kädellä.
Omat kesä- ja spaghettikurpitsani kasvaa puutarhakompostin päällä, johon on vielä päälle laitettu parikymmnetä senttiä kalkittua hevonpeeturvetta ja sitten siihen päälle n. 10 senttiä multaa, johon on mukava taimet istuttaa. Eivät kaipaa lannoitusta kasvun aikana. Jos on hevonpeetä riittävästi käytössä, niin keinolannoitetta tai siis yleensäkään muita lannoitteita ei tarvii.
Ja vielä lisään, että munkin kurpat ovat vielä aika pieniä, mutta olen aivan varma, että se ei johdu lannoituksen puutteesta, vaan kylmistä säistä. Olis varmasti auttanut paljon, jos olisin alussa viitsinyt pitää harsoa niiden päällä ennen kukkimista, mutta en tullut harsoa laittaneeksi, kun ei varsinaisesti pakkasta tullut istuttamisen jälkeen.
Muistan vaan aina sen oman ensimmäisen kokemukseni ns. hyvinpalaneesta hevonpeestä. Se oli loppujen lopuksi lähes pelkkää sahanpurua mitä penkkeihini mätin ja jossa yritin saada kasveja kukoistamaan, mutta enhän sitä silloin lapioidessani tajunnut. Vasta peekokemuksen kerryttyä osasin katsoa koostumusta ![]()
Samanlaisessa kasvavat mm. lehtikaali ja porkkana hyvin. Ois ollut vissiin viisasta pitää harsoa päällä. Ei nimittäin ainottakaan kukkaa vielä, eikä kokoakaan paljon mitään.
Elämäni ensimmäiset spagettikurpitsat uunissa, ans kattoo, ihastutaanko niihin, vai tuleeko niistä inhokki… Valtavan isoja siemeniä oli kurpitsojen sisällä, ja sääli olisi niitä poiskaan heittää. Voisiko niitä paahtaa ja syödä? Jossain sanottiin, etteivät olisi syötäviä. Jos nyt otan ne talteen, ja ensi keväänä kylvän, niin tuleeko niistäkin spagettikurpitsoja, vain jotain ihan muuta. Samassa maassa mulla kun kasvaa useampi keltainen ja vihreä kesäkurpitsa, ja muutama talvikurpitsakin. Uskomattoman hyvin ovat pölyttyneet tänä vuonna kyllä, kun taimia (ja lajeja) on ollut useita, ehkä korkeintaan kolme kesäkurpitsan alkua on näivettynyt, edellisinä vuosina niitä on aina ollut melkein puolet aluista.
Harhaklikkaus foorumilla aiheutti ketjureaktion, ja nyt tämä kasvi kiinnostaa kans. Voiko kasvattaa parvekkeella? TIlanpuute on rajoittava tekijä, parvekkeella on lasit ja etelään maisemat. Onko tätä mahdollisesti jossain isommassa ruokakaupassa tähän aikaan vuodesta vihannesosastolla saatavilla koemaistamista varten?
En ole koskaan nähnyt kaupassa spagettikurpitsaa myytävänä, ainakaan täällä meilläpäin sitä ei ole saatavilla. Parvekekasvatukseen se ei taida soveltua ellei nyt sitten ole todella pitkää parveketta sille tarjolla. Se kasvaa eteenpäin luikerrellen ja tekee siinä edetessään siihen varteen niitä kurpitsoita. Vaatii siis tilaa.
Pöh
Keväällä voisin salaa istuttaa isän kasvimaalle sitä sit kesäkurpitsoiden kanssa, koska parvekkeeni on aika ahdas nykyisten kasvien, kierrätysastioiden ja pullosäkkien kanssa.
Mun spagettikurpitsa on kasvattanurt lonkeron viereiseen ruusuun. Nappasin latvan poikki, kukan alut jätin.
Minkä kokoisena spagettik. on käyttövalmis keitettäväksi?
Entä öljysiemenkurpitsa?
Ovat uusia kokemuksia tältä kesältä,en ole ennen kasvattanut.
Mulle myös kokonaan uusi tuttavuus. Olen kerännyt nyt kolme n. 25 cm pitkinä, kaksi olen laittanut uunissa halkaistuna ja koverrettuna + täytettynä, toiseen kirjolohta, sipulia, ruokakermaa, sitruunaa ja suolaa, toiseen paistettua jauhelihaa, sipulia ja fetajuustoa. Nämä onnistuivat hyvin, eli “spaegettia” oli, maustuneena noilla päällisillä. Tänään keitin yhden lohkoina, ja keitos oli kyl enemmän kasvissosetta, kuin mitenkään spagettimaista. Keitin varmaan liian kauan, ja liian pieninä paloina, kun touhusin siinä sivussa kaikkea muuta. Ihan hyvältä se mössökin kyllä maistui jauhelihasoosin kanssa.
En ole koskaan niitä keittänyt mutta mielessä on ohje että keitetään kokonaisena, ei siis paloiksi pilkottuna.
Kerään itse niitä pois maasta kun kuori on kova, koosta riippumatta. Silloin ne säilyvät pitkään. Minulla on niin paljon muutakin ajankohtaista kurpitsatuotantoa että haluan näille spagetelle pitkää säilyvyyttä "yli ruuhkan". Kovuutta kokeilen koputtelemalla. Jos nostaa maasta käyttöön nuoren vielä kasvussa olevan spagettikurpitsan niin sen kanssa voi olla niin ettei se liha ole sellaista rihmaista spagettimaista - muuten kyllä ihan ookoo syötävää sekin.
Nostelemaan vaan ja kokeilemaan keittiöön miltä missäkin vaiheessa näyttää ![]()
Minä halkaisin spagettikurpitsani kahtia ja keitin puolikkaat. Ensimmäisellä kerralla keitin liikaa, luultavasti 15 - 20 minuuttia on sopiva aika. Eikä haitannut, vaikka kattila kävi liian pieneksi, höyry kypsensi…
Kiitos vinkeistä,pitää tutustua laittamiseen.Löysin myös Blogin “Herkkusuun lautasella” siellä on myös ohjeita.
Kesäkurpitsaa on syöty jo pitkään,kivoja kesäruokia,miks´ei talvelakin.
Spagettikurpitsan leikkaan puoliksi, otan alapuolelta sen verran kuorta pois että pysyvät pystyssä ja laitan uunipellille uuniin. Lämpöä noin 175 astetta ja kypsymisen aikana muutaman kerran haarukalla irrottelen sitä spagettia. Jos alkaa tummumaan liikaa, niin folio päälle vaikka toisaalta pieni ruskistuminen antaa hienon pähkinäisen maun. Ja sinne kuoren sisälle voi sitten kipata soossit ja ruveta syömään, ei tarvi edes lautasta sotkea! Keittämistäkin olen kokeillut, mutta mielestäni tulee parempaa uunissa paahtamalla.
Kraaaaa, miksei mulla ole kasvimaata? Partsille ei tämä köynnösluikero mahdu, nykysuunnitelmien mukaan vapaa lattiapinta-ala on aika kortilla. Mä silti surffailen siemenkauppoja ja melkein ostan jo.
Voiskohan taloyhtiön puskiin raivata vaivihkaa pienen pläntin? Ottaisko joku kaveri pihan nurkkaan kasvamaan?
Lapsuudenkoti on 260km päässä, siellä kyllä ois kasvimaata. Isä laittaa kesäkurpitsaa joka vuosi, ehkä voisin salaa sinne yhden tämmöisen laittaa, mutta en siellä kuitenkaan välimatkan vuoksi kovin usein käy.
Ihan kivasti tuli siemeniä yhdestä hyvin kypsytetystä 

Mitenkä laitoit herkun? Mullakin ekaa kertaa kasvamassa,nyt ehkä kilon painoinen,jokohan voisi laittaa ruoaksi?
Paloittelin ja keitän huomenna. Tuosta tulee jo raakana tosi hyvä tuoksu, nam ![]()