Kurpitsa: Spagettikurpitsa, Cucurbita pepo

Minä laitoin viime viikonloppuna iltapalaksi spaghettikurpitsaa Halkaisin kurpitsan ja kaivelin siemenet pois. Laitoin molemmat palat uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi. Sillä aikaan paistoin jauhelihan ja kuutioidun pekonin ja sipulin ja hieman ruokakermaa sekaan. Maustoin chilikastikkeella ja timjamilla ja oreganolla aika reippaasti koko sörsselin. Otin kurpitsat uunista, laitoin kurpitsojen pohjalle Mozzarella juustoraastetta, sitten jauheliha-pekoni-sipuliseosta ja päällimmäiseksi vielä juustoraaste. Sitten puoleksi tunniksi vielä 200 asteeseen ja voi vau kun tuli hyvää

Joo,täytyy kokeilla noin laittaa.Itse en syö jauhelihaa,mutta siihenhän voi käyttää jotain muuta hyvää.Onko reilu kilon kokoinen vielä liian pieni?
joo paaaaljon juustoa päälle 

ei noin paljon kuin miikoksella mutta tarpeeksi asti keräsin minäkin spagettikurpitsan siemeniä viime syksynä ystävältä saamastani kurpitsasta. - maanantaina aamupäivällä laitoin kaksi niistä lauttailemaan tarkistaakseni itävätkö ollenkaan. tänä aamuna oli toisessa pitkä juuri. äsken purkitin sen. en aio edes viljellä spagettia tänä kesänä, kun ei lonkeroiselle kurpitsalle ole tilaa mutta ei kasvuun lähtenyttä edes paha vanha eukko näköjään pysty heittämään pois:_)

Viime vuonna spagettikurpitsa kasvoi plantaasilla tukea pitkin ylös, tänä vuonna aion sitä kyllä laittaa, mutten osaa sanoa, uhraanko kokonaista viljelylaatikkoa taas sille, vai kehittelenkö jotain muuta ratkaisua. On siellä vielä tilaa lonkeroita levitellä.

tänä aamuna toinenkin lautalle laittamani siemen oli saanut juuren aikaiseksi ts itse kerättyjen siementen itävyys on tuon mukaan 100%. - multaan senkin jo piilotin (puolikkaaseen maitopurkkia, kun kylvöpurkkeja ei kotona ole)

Vähän puolivahingossa tuli ostettu spagettikurpitsan taimi. Mitähän tälle tekisin? Siis vielä ei ilmeisestikään ole hyvä istuttaa maahan? Ja olennaisin kysymys nyt onkin, että tarviiko tämä kaveriksi toisen kurpitsan taimen? Pölytys? Oon vasta tähän viherpiipertämiseen herännyt ja tuunannut ja tupsanut yhtä ja toista, mutta kaikkea en nyt vaan ymmärrä vielä :P

Samaan kasviin tulee kumpaakin sorttia kukkaa, joten ei pelkän pölytyksen takia tarvii toista taimea hankkia. Pitää vaan sit toivoa, että molempia sorttia kukkasia on yhtä aikaa auki.

Millä kasvuvyöhykkeellä asut? Täällä etelässä voisi kyllä jo kurpitsan taimia ulos laittaa suojaisalle ja lämpimälle paikalle (Forecan mukaan), mutta muusta Suomesta en ole varma. Se spagettikurpitsa on sitten semmonen lonkerohirviö, sille kannattaa varata tilaa reilusti.

ElisabetB, millaista tukea pitkin kasvatit spagettikurpitsaa viime kesänä? Toimiko ylöspäin kasvatus hyvin? Olen itse nyt kasvattamassa spagettikurpitsaa ensimmäistä kertaa, ja mietin tuota ylöspäin tukea pitkin kasvattamista yhtenä vaihtoehtona.

Mulla oli semmoiset kaaret laatikon nurkkiin pingotettuna, ja sitten verkkoa sen kehikon ympärillä. Kaikki kurpitsat tosin tulivat siihen maanrajaan, ja en nyt ole varma, miten tehokkaasti siinä kiipeiltiin. Yhtä vihermassaa se kehikko oli, mutta samassa laatikossa oli pari kurkkua ja minikurpitsa, niin kaikista lonkeroista en osaa sanoa.

nyt ne kehikot oon ottanut pois ja spagettikurpan laitan varmaan kurpitsapenkkiin.

Mieheni luona on hernepellon päässä tyhjää tilaa. Kylvin loput spagettikurpitsan siemenet ruukkuihin ja kasvattelen tovin täällä kotosalla niitä ensin. Vien sitten sinne pellolle ihan vain huvin vuoksi kasvamaan. Satoa ei tarvitse tulla, kunhan peittävät kasvustollaan maata, ettei rikkaheinä saa niin hyvin tilaa.

Spagettikurpitsantaimi oli tehnyt plantaasilla itsarin. Ainoa taimi. Ehtiikö vielä, jos uudet siemenet idättäis, ja jos ei ehdi, mistä mä nyt saisin taimen hankittua?

Voi harmitus, tuntuu tosi kurjalta kun ainoo lajissaan kuolee pois ! En kamalasti kasveja taimina ostele kun kasvattelen itse siemenestä melkein kaiken, mutta mulla on tuntuma ettei spagettikurpitsan taimia taida olla missään myynnissä. Sen tiiän ainakin ettei spagettikurpitsoja näiltä seuduilta ainakaan saa ostaa mistään, moni on etsiskellyt kun on saanut maistiaiset ja ihastunut siihen. Mutta ei löydy.

Pitäis minunkin rohkaistua, mennä nostelemaan harsoja ja tutkia onko spagettikurpitsassa enää yhtään elossa olevaa jäljellä sen alkuviikon hallan jäljltä. Se teki sellaista jälkeä ettei ennen oo minulle sattunut sellaista katoa.

Nuu,pahalta tuntuu nuo sinun Sinun menetykset.Meillä ,vaikka Lapissa ollaan ei ole ollut pakkasia ,ainakaan meidän pihassa.Perunat ei ole ollut harson alla,mutta kesäkurpitsat jotka olleet niin olivat saaneet pakkasvaurioita.Ovat vissiin herkempiä.Spagettikurpitsat jotka ovat säkeissä eivät ole moksiskaan.

Kiitos myötäelämisestä mutta ei ne menetykset vielä ihan kokonaisia ole, kasvupiste siinä kasvien sisällä on ainakin useassa kurpitsassa jäänyt paleltumatta ja äkkiähän kurpitsat kasvaa kunhan vaan tulee kasvulle suotuisat kelit :slight_smile: Olin jo kasvimaalla äsken, piti tarkastaa spagettikurpitsojen tilanne harson alta, mutta taas alkoi satamaan joten jäi tekemättä.

Viime vuonna kylvin spagettikurpan kesäkuun alkupuolella kun plantaasin sain, ja istuttamaan pääsin vasta kesäkuun lopulla kun palauduin matkoilta. Hyvin ehti, mutta nythän ois tässä useampi viikko aikataulua jäljessä :confused:

Satu-71, maksaako vaivan???Peitellä koko maailma harsoilla??En kyllä ala.Säille ei voi mitään.On maailmassa tärkeämpääkin?? Hah,Suomen kesä,tätä tämä on.

Sitä sun tätässä näistä yleisistä muista paitsi spagettikurpitsasta …

ElisabetB, kannattaahan se ainakin yrittää, eihän siinä menetä kun vähän vaivaa.On tää kesä tähän mennessä ollut niin kummallinen, että vaikea arvata millainen loppukesästä/syksystä tulee, jos vaikka kasvukausi sieltä päästä jatkuu…

Laitoin multiin nyt kolme siementä, kahdesta eri siemenpussista. Keittiössä on nyt katon kuivatus menossa, niin lämpöä ainakin riittää. Jospa ne vielä ehtisi, jos vaan itävät nopeaan. Eipä nyt suuri menetys ole, jos eivät ehdi, kun plantaasilla en ole niille priimaviljelytilaa varannut laatikoista, vaan ne laitan avomaalle.

Kävin vetämässä peitot pois kurpitsoilta nyt kun aurinko paistaa ja huomasin kurpitsoja kastellessa, että spagetti-, öljy- ja minikurpitsoissa on kukkanuppuja paljon :). Jättikurpitsa kasvattelee vaan lehtiä mutta eiköhän sekin innostu kohta kukkimaan kun vieruskaveritkin alkavat tositoimiin :smiley: