Tässä vaiheessa minun spagettikurpat.Katkonko latvat nyt?Kymmenkunta näitä tulossa.
Laitoin multaan kolme spagettikurpitsan siementä ja kaikista tuli taimi. Yhden annoin naapurille ja kaksi istutin ulos. Toisessa on vihreitä, juovikkaita alkuja aika monta. Mutta toinen on pensas, jossa kapeita keltaisia kurpitsanalkuja, saman näköisiä kuin keltaisessa kesäkurpitsassa. Miten ne ovat niin erinäköisiä?
Eilen syötiin ensimmäinen spagettikurpitsa! Hyvää oli! Kuin nuudelia.
Spagettikurpitsa kasvaa kuten peltokurpitsa, määrätietoisesti eteenpäin mennen ja varteen tulee koko ajan uusia kurpitsanalkuja. Se pensasmaisena kasvava ei varmaan ole spagettikurpitsa jos se ei ole lähtenyt paikaltaan minnekään kasvamaan. Se hedelmien väri voi kyllä vaihdella koska kurpitsat risteytyy hyvin helposti keskenään. Siemenistä voi tulla erilaisia kasveja. On mullakin ollut eri sävyisiä spagettikurpitsoita, ihan vaaleasta sellaiseen vihertäväraidalliseen ja kaikki on olleet kuitenkin sisällöltään kunnon spagettikurpitsoita.
Vihreäraitainenkaan ei ole kovin kauas ehtinyt. Kurpitsat kasvavat vierivieressä ja osittain päällekkäin. Ihan eri näköinen kuin Karvarin kurpitsa. Keltaisessakin on monta kurpitsaa. Jos se on kesäkurpitsa, niitä voisi jo syödä, mutta minkä kokoisesta tietää, onko se sittenkin spagettikurpitsa? Otin siemenet samasta pussista. Jos se keltainen ei vain tiedä, miten spagettikurpitsan pitäisi käyttäytyä.
Näköjään spagettikurpitsaakin saa pyöreähkönä ja hyvinkin erivärisenä, vai olisiko risteytynyt? Siemenet Hyötykasviyhdistykseltä.
En ole vielä katsonut mitä sisältä löytyy...
Toi vihreä pallo on varmaan risteymä, ei ole muodoltaan spagettikurpitsa. Eikä kyllä oikeestaan väriltäänkään vaikka niissä vihreänsävyisiä kyllä onkin jonkin verran.
Olisi kyllä tosi hienoa jos ostosiemenet olisivat sitä mitä luvataan.
Siankärsämö, viitsisitkö tulla kertomaan miltä vihreän kurpitsan sisusta näytti sitten kun olet sisälle katsonut? Kiinnostaa kovasti, sillä mulla on tänä kesänä ollut kaksi spagettikurpitsana ostettua taimea, joista toinen tekee täsmälleen samannäköistä vihertävää kurpitsaa kuin tuo vasemmanpuolimmainen kuvassasi. Ovat vielä niin pieniä, etten ole kerännyt palstalta. Risteymää epäilen minäkin.
Juu, kerron kyllä ja laitan kuvankin :)
Pari päivää sitten laitoin kurpitsojen alle muoviletkun pätkiä ja nostin kahta vierekkäin kasvavaa. Toinen irtosi, se painoi 2,3 kg. Pitäisi tehdä siitä jotakin, kun tänään lämpiää uuni, jos vain osaisi.
Mistä johtuu, että muutamat kurpitsan alut mätänevät? Vaalenevat, kellertyvät ja pehmenevät. Osa aika pieninä, osa isompina,nytkin kaksi melkein vaaksan pituista.
MUlla kävi eilen vieras tutustumassa kasvimaahan ja sen antimiin. Nostin hänelle sieltä yhden spagettikurpitsan kotiin viemisiksi ja ohjeeksi annoin “halkaise poikki keskeltä, sivele leikkupinnat öljyllä. Laita puoliskot leikkuupinta alaspäin uunipellille, pelti 200 asteiseen uuniin noin tunniksi. Kokeile kypsyyttä. Jos kurpitsa on haarukalla kuoren läpi pistäen pehmeän tuntuinen, se on kypsä. Kaavi sisältö haarukalla tai lusikalla lautaselle ja tarjoa vaikka jauhelihakastikkeen kanssa”.
Olisko ne pois pehmenevät alut joko niitä jotka ei ole pölyttyneet ja siksi pehmenevät pois, tai sitten ne isommat sellaisia että siinä kasvissa kasvaa jo niin monta hedelmää ennestään ettei sen voima riitä enää useammalle ja ne siksi poistuvat “luonnollisesti” ? Laitoin itse tänä vuonna kaksi spagettikurpitsan tainta kasvamaan ja niissä on tosi paljon kurpitsoita perä perää kypsymässä. Nyt on jonkin aikaa ollut myös noita pois pehmenneitä erikokoisia alkuja, suurin osa sellaisia ihan pieniä.
Hei Kiia, tältä sen vihreän pyöreän sisus näyttää. Spagettikurpitsan kaltaista raastemaista maltoa näyttää olevan. En ole vielä kypsentänyt.
Lisäys edelliseen: Muhjuksi meni uunissa tuo vihreä pallo. Ihan hyvää, muttei pysynyt samalla tavalla säikeisenä kuin spagettikurpitsa yleensä.
Siankärsämö, kiitos kuvasta ja kypsennyskokemuksista! Mielenkiintoista kuulla kokemuksistasi - ja osata vähän myös varautua siihen, minkälainen kurpitsa itselläkin on edessä. Luulen, että haen ensimmäisen vihreän pallon palstalta ensi viikon aikana.
Tämän olen kasvattanut siemenestä ja sen pitäisi olla spagettikurpitsa.
Mutta tämän taimen olen saanut ystävältäni. Lehdistö on saman tapainen, mutta kurpitsa on ihan eri värinen. Onko tämä silti spagettikurpitsa? Ystäväni ei tiennyt, mitä ovat.
Maariankello, tuo keltainen on ainakin mulla spagettina jo vuosikymmeniltä tuttu kaveri...
Siankärsämö, just noita kesäkurppia näin juuri kaupassa ja mietin, että onko ne spagettikurppia. No hyvä tietää, etteivät semmosia ole.
Mulla ollut sekä vaaleita että vihreitä spaghetteja.
No ilmeisesti uskallan noita kurpitsoja syödä!