Maariankello, mulla kasvaa ihan samanlaisia spagetteja, molempia värejä siis. Tuo vihreä pyöreä, josta laitoin kuvan halkaistuna oli kai jokin risteytymä, eikä toiminut samalla tavalla kuin spagetit. Ihan hyvää se kuiteskin oli.
Tuoksu on tosiaan sellainen hunajamelonin ja vesimelonin sekoitus… Aika voimakas. Omenan tuoksun vahvuinen tuoksu. ![]()
Hei Kesänlapsi, oletko sen jo kypsentänyt? Silloin kyllä huomaat onko spagettikurppa kyseessä kun sen malto menee semmoiseksi raasteeksi.
Minä vähän lusikalla rapsuttelin, niin kyllä se semmosta riisinuudelia oli. Tuo yksilö oli vähän ylikypsä jo, niin vein viiriäisille. Niille näytti maistuvan. ![]()
Ylikypsä?
Viiriäiset saivat hyvää ruokaa :)
Eilen annoin ystävälle ison spagettikurpitsan pellolta ja se kuulemma painoi kolme kiloa ja olihan se iso, muttei toivottavasti mitenkään ylikypsä...
Apua, millainen on ylikypsä. Mulla on edelleen kurpitsat maassa. Täältä luin, että kannattaa antaa olla pakkasiin asti. No ei täällä ole tietoakaan vielä pakkasista,
Spaghetikurpitsat eivät ainakaan meillä ole koskaan menneet mitenkään ylikypsiksi. Ulkona ovat vielä. Korjaan pois vasta sitten kun ovat vaarassa paleltua.
Kesänlapsen kurpitsa on niin pyöreä muodoltaan, että ei mun silmään oikein vaikuta spaghettikurpitsalta. Vai onkos sittenkin vain puolikas tuossa kädellä?
Puolikas on tuossa kädessä. Tuolla koristekurpitsaketjussa on koko kurpitsa lehtineen. Koska olen kasvattanut tuon koristekurpitsa sekoitus siemenistä. Se oli jotenkin pehmeämaltoinen ja kostea. Siementen kohdalta höttöä ja tuota “ilmaa” väleissä. Niinkuin ois nahistunut keskeltä. Minusta se on ylikypsä. On se tuossa pöydällä ollu kuukauden päivät, kröhöm, banaanien viekussa… Toki banskut on vaihtunut välillä. ![]()
Tuoksuuko teidän spagettikurpitsat melonille? Miehelläkin tuoksututin sitä, ja samoilla linjoilla ollaan. Ei yhtään kurpitsamainen tuoksu.
Ei ole ollut meilläkään täällä mitään ylikypsyysjuttuja. Kerään pois kun hallayö uhkaa. Itse asiassa eilen keräsin muutaman ja tänään taas muutaman ja vein talvivarastoon autotalliin. Ihan varmuuden vuoksi tein koska la-su yöstä on ennustettu tulevan kylmähkö ja se voi tietää hallaa tuolla minun kasvimaalla. Kurpitsat säilyvät paremmin kun ne eivät saa kylmää, joten tällä nyt tehdyllä nostolla varmistelen että mulla on kevääseen saakka säilyviä spagettikurpitsoja olemassa. Loput nostan sitten myöhemmin tarkempien säätietojen varassa.
Tässä tuo kokonainen pallero.
Väri hämää. On vaaleankeltainen raidoilla, ja sellaisilla haaleilla täplillä. N.6m pitkä köynnös tuosta tuli, ennenku nahistui pakkasessa.
Ja kasvoiko siinä useita kurpitsoita peräkkäin ? Soikeita muodoltaan ? Sellainen on spagettikurpitsan kasvutapa.
Mun spagetti kukki paljon, mutta teki vain yhden kurpitsan…
Perättäin ne kasvoi. Kaksi isoa sain, pieniä ois ollu 7kpl, mutta eivät kerenneet kypsyä. Tykkäsin tosi paljon tuosta kasvutavasta. Mahtavan rehevä! Otin siemeniä talteen, niin laitan kasvamaan ens vuonna näkösälle. ![]()
Minäpäs kasvattelen ensi kesänä spagettikurpitsaakin. Tämä on jostain syystä mennyt minulta aina ohi vaikka nimen olen lukenutkin, mielikuva ollut että kurpitsat olisi semmoisia papumaisia luiruja ulkonäöltään. Kiitos Nuulle siemenistä. Eriparilassa herkkua puolen vuoden päästä. (Jos onnistuu.)
Avasin toiseksi viimeisen spagettikurpan kun alkoi näyttää pilaantumisen merkkejä. Olipa yllätys, malto oli oranssi kuin talvikurpitsalla ja todella makea. Otin siemenet talteen jos vaikka nuo ominaisuudet säilyisivät tulevissa kurpitsoissa.
Täällä hommailtu samoissa hommissa. Pari taitaa olla vielä jäljellä. Eilen jouduin yhden laittamaan roskiin kun oli pehmentynyt kokonaan. Tää tämänpäiväinen oli pehmennyt vain yhdestä kohdasta pikkuisen joten oli lähes kokonaan syömiskelpoinen. Tähän saakka on kaikki olleet ihan priimatavaraa, ei voi säilyvyydestä kuin kehua.
Sisältö tosiaan oranssi ja makeaan maulta taipuva. Minusta se on näissä kaikissa kunnolla kypsinä kerätyissä ja pitkään säilytetyissä sama. En näitä koskaan edes nosta syötäväksi kesken kasvun joten vaikea sanoa minkälainen sisus niissä siinä vaiheessa olis. Kuori kuitenkin selvästi värittyy syvemmän väriseksi säilytyksen aikana, ehkä siis sisuskin ?
Mun tekisi mieli laittaa itämään jo spagettikurpitsaa ja kesäkurpitsaakin. Jos laittaisi nyt pari ja sitten parin-kolmen viikon päästä taas. Että jos aikaisin laitetut paleltuu niin olisi uudet tilalle. Kesäkurpitsaa on kiva saada aikaisin, vaan onkohan spagettikurpitsan kohdalla aikaisuudesta hyötyä.
Minä hosu jo laitoin kurkut ja kurpitsat itämään, saas nähdä kuinka mun käy.
Meinaakohan ne että paljonkin tehdään ostoksia noiden mainosten vuoksi, höh sanon minä.
Täälläkin kovasti tekisi mieli laittaa kurpitsat multaan mutta maltan vielä. Hetken…pienen… =)