Kerron idiksestäni kun pidän sekä kirjoista että kasveista: ostan joka kuukausi yhden "himotun" puutarhakirjan itselleni lahjaksi. Oikein hartaudella ja innolla selaan ja plärään lauantaina iltapäivällä mitä on tarjolla lähikirjakaupassa (uusia puutarhakirjoja harvoin löytyy kirjastosta) ja lopulta teen valinnan. Sitten kipin kapin kotiin kaffetit päälle ja kirjan ihasteluun viherhuoneeseen. Ai kun tulee hyvä mieli siitä itselle (ja oma käsikirjasto karttuu pikkuhiljaa). Kirjan etusivulle laitan nimen ja kk/v merkkauksen. hemmotelkaa välillä myös itseänne, puutarhurit!
Sanos muuta, Eetenieeva. Itse istuskelen vapaahetkinä kesäisin keinussa ja selailen puutarhalehtiä ja -kirjoja. Tai oikeastaan se on aika totistakin työtä; teen sillä tavalla pihasuunnitelmaa tähän tyhjänlaiseen uuteen pihaan. Kyllä siinä oikein mieli ja ideat alkavat "kukkia" kun oikein mielikuvitus pääsee valloilleen. Ja haaveillahan aina saa ja pitääkin. kaikkea ei tarvitse toteuttaa;)
Eetenineeva, teen aivan samoin, tosin minun kuukaudessani on useita lauantaita, josta syystä ihan joka lauantai en pysty näin iloittelemaan. Uusin hankintani on Maija Pelkosen ja Ritva Tiaisen Suomalaisen puutarhan vesiaiheet. Ja kolme kertaa on vaihtunut suunnitelma, kun kirjaa olen lukenut.
Voi teitä onnellisia...mulla oli pitkään vain vuoden kirjoja... millaisessa henkisessä tyhjiössä elelinkään, kunnes löysin nettikirjakaupan, hetken aikaa sitten olikin viikon kirjoja ...ei passaa isulille kertoa....kunnes elämä tasaantui ja nyt hankin sen mukaan, mitä tunnen järkeväksi ja tarpeelliseksi, eli mikä hiimosti sattuu kulloinkin vuorossa olemaan; ruusut, pionit, allas...siitä aiheesta parhaan mahdollisen kirjan. Viimeisin hankinta oli Peltolan ja Koivun Pionit.
Hiljaa minäkin täällä tunnustan että minäkin löysin sen nettikirjakaupan... Suomalainen perennakäsikirja on jo puolessa vuodessa luettu iltalukemiseksi moneen kertaan läpi... Nyt innoissani odottelen että viimeisin tarjouskirjalähetys tulisi (jopa 3 kirjaa talven ratoksi).
Minäkin ostin heinäkuun kirjana sen Pionit. Ihastuttava kaikenkaikkiaan. Ja Merlin tosiaan niin se on vaan yksi lauantai kuussa. Tämä nettikirjakauppa vaikutti mielenkiintoiselta, saanko siitä hölönä lisätietoa? Kirjastosta lainasin puutarhalehtiä vuosikerta kerrallaan - niissähän asiat pysyy aika paljon vuodesta toiseen samana. Oli huvittava huomata, että eri vuosikerroissa oli samasta puutarhasta tehty osin eri kuvia käyttämällä useita artikkeleita aina uudelleen ja uudelleen. Mutta ihan kivoja juttuja.
Elokuun kirjana ostin puutarha-aiheisen Mari Mörön Melkein kaikki itää, koska hänen pakinansa yhdessä kauppojen asiakaslehdessä on tosi mukavia. Kirja oli ihan ok, mutta ehkä lievä pettymys kuitenkin. Täytyisi yrittää kaivaa nämä pakinat jostain. Ei kellään ole kerättynä??
Totta kyllä, että joskus sortuu heräteostoksiin - jos on liian halpaa. Ostin "miehelle lahjaksi" 2 eurolla Puutarhan vesiaiheet. Tosin hän on meillä aloittanut keskustelun pienestä altaasta ihan itsenäisesti, itse pelkään sen hoitoa liikaa innostuakseni tosissani. Ihme kun toisessakin tuttuperheessä mies ehdottomasti halusi pienoislammen ja veden liplatusta. Onkohan tässä joku syvempi merkitys miksi miehet haluaa vesielementin ---- joku mies voisi vähän valaista tätä asiaa?
Suomalaisen kirjakaupan ale alkoi juuri ja heidän kotiin kannetusta läpyskästään huomasin kaksi sienikirjaa, joiden alkuperäinen arvo yhteensä on ollut reippaasti yli sata euroa, nyt vain 15 euroa kappale. Vaimo kun pitää minut sienisoosissa niin ajattelin ilahduttaa häntä jommallakummalla tai miksei molemmilla mutta kun niitä eilen illalla kaupassa selasin, niin ne olivatkin vain ruokareseptikirjoja. Toisessa (en muista kummassa) kyllä esiteltiin pieni joukko sieniä. Jäi nyt sitten tällä kertaa ostamatta mutta virolaiselle kummipojalle menee Mauri Kunnaksen autokirja, että oppisi vähän suomeakin.
Vedestä sen verran, että olen syntynyt Näsijärven rannalla ja kasvanut Airiston tuntumassa, joten sitä elementtiä todella rakastan. En vaan osaa eritellä miksi, vesi vaan on minulle tärkeä. Kun muistelen lapsuuden kesien soutumatkoja isovanhempien kanssa Kulovedellä, niin mieleeni tulevat ne yölliset etapit, joissa minut ja sisareni oli pantu soutuveneen keulaan peitteen alle piiloon ja turvaan. Veden liplatus limisaumaisen veneen kylkeen oli aivan ihanaa. Oliskohan siinä ollut jonkilainen muistuma siitä, kun kellin lapsivedessä äitini massussa?
Voi teitä kellipettereitä - olette kyllä aika ihania kaikki!
Minä sain mieheni juuri täyteen vauhtiin lukemaan vanhoja Teknareiden tutkimustuloksia, kun julistin että haluan tallentavan digipoxin mistä vaan viivakoodi sisään ja sitten se äänittää kaikki puutarhaohjelmat. En nimittäin katso - voi sanoa - ollenkaan tv:tä ja jos kerran kuussa tulisi joku kiinnostava ohjelma, ainakin on muuta tärkeämpää tekemistä ja unohdan kärkkyillä toosaa. Nyt kuuluu makuuhuoneesta sängyn alta kova selaus ja pläräys.... Olette tosiaan aika puuhapettereitä tyynni (ja vähän helppoja höpsähyttää...)
Sain tossa autoilumatkalla (moottoriteitä, huu, kamalia hirvityksiä ja erkanemiskaistoja, pilattuja jylhiä kallioita ja maalaismaisemaa) luettua kaksi viimeisintä Viherpihaa. Ei ihan niin kamalia, kuin kuvittelin. Siis ne lehdet sisältöineen.
Ensimmäistä kertaa jaksoin lukea (melkein kaikki artikkelit läpi, paitsi sitä lintujuttua). Helen Dillonin joku kirja on pakko saada. (Meniköhän nimi oikein?) Jos hän (tai kuka tahansa muu) toteaa, että suurin loukkaus hänen maailmassaan on se, että joku sanoo hänen puutarhaansa "siistiksi", niin on pakko saada lukea lisää, vai mitä. Minuun se kolahti heti.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Tää sivusto-osoite on pakko pukata nyt tähän. Jos nimittäin joku teistä on tekemässä omaa kuukaudenkirjaa. Tämä on minun suosikeissani.http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Mä en kirjaa meinaa nyt vielä kirjoittaa, mutta runokirja on alulla. Meinaan kerätä runot yhteen nippuun ja ehkä joskus "isona" tehdä niistä vaikka omajulkaisun. Kuukauden kirja on hakusessa, tarvitsisin hyvän perusperennakirjan. Himottaisi tilata joku ranskankielinen puutarhalehti. Onko kellään tiedossa tai suositella?
Oma runokirja on ihana ajatus - myös jos kokoaisi ne itseä parhaiten puhuttelevat kauniisiin kansiin. Omatekoiset on aina tietenkin kaikkein parhaat : ).
Itse arvostan perusperennaoppaista Antti Riikosen Suomalaista Perennakäsikirjaa. Ranskalaisia puutarhalehtiä en ole nähnyt meillä (kentällä) myynnissä, Akateemisessa tietty voisi olla. Itse käyn alla olevan linkin takana haaveilemassa, sieltä saa newletterin - ja hyvät bambumetsikön ohjeet olen bongannut ja vänkä foorumikin siellä on : ))
Taidan laittaa sitten muistilapun ja voisin etsiä käsiini tämän perennakirjan, jos ei ole ikivanha painos ja loppu. Juuri se, että on kotimaisesti tehty ja asianmukaiset ohjeet meidän oloihin. Kivahan niitä ulkolaisiakin on katsella, mutta peruskirja on oltava mielestäni suomalainen.
Tänään erehdyin naapurikirppikselle kahlaamaan kirjoja läpi ja löytyi kuukaudenkirjoiksi kolme siistikuntoista vanhan hauskaa eeposta:
1. Yves Rocherin (jessus sentään !!) "100 kasvia - 1000 käyttöä!" vuodelta 1982. Sisältää pikaselauksella mm ohjeen miten rantasappi -nimisestä kasvista tehdään aperitiivityyppistä viiniä, porkkanasta siirappia, kamomillasta silmäkylpyjä ja leskenlehdestä jalkakylpy tai tuoremehua(!!!!!). (investointi 5 EUR).
2. Ammattakasvatushallituksen AKH:n hyväksymä "Marja- ja säilöntäopas" vuodelta 1992 . Sisältää säilönnän ja hilloamisen lyhyen ammattioppimäärän ja julmetusti resettejä. (6,50EUR)
3. Punaisen tekstiilikantisen "Ruusujen kirja"n vuodelta 1965. Kauniit akvarellikuvitukset keskellä kirjaa ja mm ruusun viljelyhistoriaa, ruusujen jalostusta ja muuta sen aikasta ihanuutta ruusuista. Huom itselläni ei ainuttakaan ruusua, mutta oli niin herkullisen hempukka eepos. (6,50 EUR)
Jos vain jostain saatte käsiinne kirjan Kotipuutarhan työt vuodelta -74, niin lukekaa tarkasti läpi. Englantilainen alkuperäisteos on Pictorial Gardening. Kirja on täynnä mustavalkoisia valokuvasarjoja, joissa näytetään kädestäpitäen miten mikäkin työ puutarhassa tehdään. Onnistuin saamaan oman kappaleeni kirjaston poistoista.