Nyt löytyi kirjojen kirja: olimme Monet´n näyttelyssä ja ostin itselleni tuliaisiksi kirjan Monet´n puutarha, joka esittelee hänen kotipuutarhaansa sekä maalauksia, joita hän sieltä on tehnyt. Kuvia on jo selattu, tekstien luvun aloittelin eilen. Olen aivan häikäistynyt!
Akvarellisti Urpo Martikaisen kirja Minun maisemani, kuvia ja mielikuvia Suomesta pomppasi vihdoin tänään käsiini kirjastosta ja se on täynnä sitä akvarellin aihetyyliä mistä minä tykkään eniten. Minä kun en ole niitä hentojen viivojen tekijöitä.
Kivoja kuva-aiheita ja pisteenä iin päälle takasivulla lause: Akvarelli ei synny pikseleistä -se syntyy tunteista ja elämyksistä. ![]()
Suosittelen teille puutarhaihmisille tuon kirjan kuvia katsottaviksi.
Olen tullut tänä keväänä ostaneeksi itselleni kaiken varalle jemmaan kaksi akvarellilehtiötä ja siirrellyt pensselivarastoa ja niitä hyvä värejä paremmalle ottiasennolle, kun on tunne, että kohta se akvarellien teko iskee taas päälle!
Ihanaa, Monet''a ja akvarelleja!! Oikeaa kevään tuntua ja kesän odotusta. Pitääpä tutustua molempiin, näyttelyyn ja kirjaan.
Minä suunnistan viikonloppuna pitkästä aikaa läheiselle kirpparille katsomaan olisiko tullut sinne uusia, tarkoitan siis lisää vanhoja kirjoja (edellinen löytö: Koti kukkii, iloa kotikasveista ympäri vuoden - Valitut palat koonnut Doring Kindersleyn aineistosta, vuodelta 1981. "Erikoisesta" kustantajasta ja iästä huolimatta todella hyvä opus ja perusteelliset ohjeet laajasta huonekasvimäärästä+isot selkeät ja havainnolliset kuvat. )
Ehdin vasta nyt kirppikselle ja löytyi taas useampi mielenkiintoinen kirja, mm: Viinitarha viheriöi- Raamatun maan kasveja (lähi-idän yleisimmät kasvit), Suomen lähetysseuran julkaisema 2,50 EUR ja David Attenborough: Kasvien salaperäinen elämä (tutkitaan kasvien kasvun, kukkimisen, eloonjäämisen ja lisääntymisen erikoisuuksia) Otavalta, hinta 5 EUR. Nämä menköön huhtikuun kuukauden kirjapakettina.
Oijoi, tuo kirja olisi minullekkin ollut kiintoisaa luettavaa, siis:
Viinitarha viheriöi- Raamatun maan kasveja (lähi-idän yleisimmät kasvit), Suomen lähetysseuran julkaisema 2,50 EUR. Mistähän minä sellaisen saisin?
Oletteko jo tutustuneet Paulo Coelhon kauneimpiin mietelauseisiin, jotka on koottu hänen tuotannostaan? Siinä on varsinkin penttiläisille sopiva mietelause, joka on hänen kirjastaan Brida. Sehän ilmestyy suomeksi ensi syksynä.
Tuo Eetenineevan idea on fiksu, sitä pitäis ruveta toteuttamaan.
Heinäkuun kirpparikierroksella onnisti: löysin Sarah Bernhardtin elämäkerran. Olen aika alussa vielä mutta jo nyt tuntuu että Sarah oli ainakin yhden nimikkopionin arvoinen shownainen!
Toisaalla pentissä kävi keskustelussa ilmi Karel Capek ja The Gardener''s Year -niminen kirja. Kuullostaa kiinnostavalta. Täytynee joskus etsiä käsiin vaikka kirjastosta.
Kesän ajan meni kirjarahat pääosin multahankintoihin, mutta taas jatkoin puutarhakirjaston kartuttamista:
heinäkuun kirja Palmstierna-Johanson: Puutarhan puut ja pensaat (perusteos alekorista pensas- ja pikkupuuhankintoja varten)
elokuun kirja "Cube book'' - Gardens (White Star Publishers) Suomalaisesta; tässä neliömäisessä 16cmx16cm paksussa kuvakirjassa on 727 sivua puutarhakuvia kaikkialta maailmasta teemoittain. Tätä säästellään syksyn sateisille illoille ja nautiskellaan sivu kerrallaan tarkkaan tutkien teekupin äärellä.
Kirpparille ei ole vähään aikaan tullut uusia löytöjä (sitä Raamatun kasveja voisi kysellä Suomen lähetysseurasta, heillä saattaisi olla kopioita, en usko että kirja on ollut kovion laajassa jakelussa)
Jokunen kirja on tullut ostettua syksyn mittaan, mutta lähinnä satunnaisilla kirpparireissuilla. Nyt havukuume on noussut siihen pisteeseen, että investoin Alanko-Lagerstöm ''Havupuut ja -pensaat puutarhassa'' kirjaan 18 euroa joulukuun kirjana. Seuraava nouseva kuume vaatii Hellebore-kirjaa ja sitä täytyy alkaa metsästää nettikirjakaupoista. Voisi olla sitten tammikuun kuukauden kirja, jos löytyy sopiva.
Sain lahjaksi Alice Hardingin (1917) The Book of the Peonyn. Pehmeäkantinen, skannattu alkuperäisteoksesta. Eiköhän tuosta riitä lukemista ja ihmettelyä tämän kuukauden kirjan verran.
Kansanlääkintäseura, joka kouluttaa kalevalaisia jäsenkorjaajia on julkaissut kirjan Kansanlääkintää ja kotikonsteja. Kirja sopii kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet Wanhan Kansan Hoitotavoista. Ja tämä ei ole mainos, koska en saa siitä pennin hyrrää =D
MoonRiver, vautsi - viestisi tuli kuin tilauksesta. Olen tässä viimeisen kuukauden ajan ollut kovasti kiinnostunut suomalaisesta perinnekulttuurista ja kansanlääkinnästä jne. Se on hassua miten jostakin asiasta kiinnostuessaan alkaa ikäänkuin törmätä tietoon ko. asiasta. Ikäänkuin sitä tulisi esiin joka paikassa ![]()
Vassokuu vaan. Itse olen kirjan jo lukenut, ja tilannut sitä lahjaksikin sellaisille, joita se kiinnostaa (kun ei se hinta päätä huimannut).
Kuukauden kirjoja on kerääntynyt, välillä kerralla useamman kuukauden kiintiö ja välillä ei mitään. Lokakuun kirja: The plantfinder’'s guide to Garden Ferns (Martin Richard), käytettynä Amazonista
. Sadepäivien nojatuolimatkustelua varten täytyy etsiä taas jostain mielenkiintoisesta puutarhasta kertova kirja tai ehkä joku kartanokirja.
Minä tilasin joulupukilta: Primulas: The Complete Guide (Robinson, Mary A),
Gertrude Jekyllin itse kirjoittaman Color Schemes for the Flower Garden (julkaistu 1920-luvulla), Richard Bisgroven The Gardens of Gertrude Jekyll ja Judith B. Tankardin Gertrude Jekyll and the Country House Garden: From the Archives of Country Life. Olen yrittänyt olla oikein kiltti, että pukki toisi kaikki kirjat.
Ahaa, Jekyll - tutkimuksia. Mulla viime vuonna Vita’'s other world (Jane Brown) ja Sissinghurst
.
Deborah Smithin Omenan tuoksu oli kyllä romaani, joka vei mennessään.
Stephen Kingin jatko-osa Hohdolle on vihdoin ilmestynyt suomeksi: "Tohtori Uni" (Doctor Sleep). Kiesus että oon sitä odottanutkin ! Hohto oli ensimmäinen Kingin kirjoittama kirja jonka luin aikoinaan ja se teki muhun aivan lähtemättömän vaikutuksen. Kaikki hänen kirjoittamansa kirjat löytyy täältä omasta hyllystä mutta tämä Hohdon jatko-osa on se jota olen oottanut kaikki nää vuodet. Voi Onnea !
Pitää ehdottomasti lukea!
"Tohtori Uni (Doctor Sleep) on amerikkalaisen kirjailijan Stephen Kingin vuonna 2013 julkaistu kauhuromaani, joka on jatkoa vuoden 1977 kirjalle Hohto."
on siinä ollut odottamista - 36 vuotta. moni muukin nähtävästi meillä kaivannut jatkoa, koska suomennos on tehty pikavauhtia (millainenhan on työn jälki?) syyskuussa 2013 julkaistu ja jo nyt tammikuun puolivälissä ilmestyi suomennoksena.