Kuukierto, Ipomea alba

Yksivuotiset köynnökset - Kuunkierto ( Kuuelämänlanka, Kuukukka ), Ipomea alba

Kasvattaakos kukaan muu täällä kuunkiertoa? Laitoin muutama päivä sitten siemenet multaan ja hoksasin vasta nyt, että niitä olisi pitänyt liottaa yön yli. Olivat todella kookkaat siemenet, ja kovat! Saas nähdä, lähtevätkö itämään.

No, Moonflower kyllä taas kasvattaa nimikkokasviaan. En ole heitä liotellut, vaikka kuiville kaupansiemenille se varmasti tekee hyvää. Isot siemenet on hyvä merkki. Kun olen saanut omista köynnöksistä siemeniä,  ne on olleet tosi möllyköitä. Ja isoista siemenistä kasvaa isot sirkkalehdet: 

Ja aikanaan isot kukat:

Kuukiertoa minäkin kasvatan.Laitoin kaikki pussissa olevat 22 siementä multaan, en liottanut.

16 kpl iti neljässä päivässä.Saattaa tulla vielä lisää. Toivottavasti saan onnistumaan.

Viime vuonna luin Moonflwerin kirjoituksia kukasta ja löysinkin siemeniä. Sain taimivaiheeseen

mutta sitten menehtyivät. Toivottavasti nyt onnistun.Kukkiiko se tosiaan yöllä, vai muistanko väärin?

Minäkin kasvatan jo kuudetta kesää perätysten hyvällä menestyksellä, enkä vielä aio lopettaa.

Täälläkin on pari terhakkaa tainta. En liottanut siemeniä, mutta itivätkin sitten aika hitaasti. Kiirettähän ei kuitenkaan ole, sillä vasta kuukauden kuluttua uskaltaa taimet istuttaa ulos.

Niitä isoja valkoisia kukkia odottelen täällä edelleen:( Olisin tyytyväinen, jos yhdenkin kukan saisin ennen syyshalloja. Taimet ovat komeita ja hyvinvoivia, mutta ainuttakaan kukkaa ei vain ilmesty. Lannoittamisen olen jo lopettanut, kun lehdet ovat jo liiankin suuria, mutta ei sekään ole auttanut.

Eipä täälläkään kukkia nähty koko kesänä (edes öisin!). No, ehkä kasvupaikka oli väärä. Pitänee kokeilla toista paikkaa ensi kesänä.

Jostain syystä minullakaan ei tänä kesänä kukkinut. Olen ymmälläni!

Samaan kerhoon liityn minäkin" Ei todellakaan n äkynyt kuin ihan muutama tosi surkea kukan yritelmä meilläkään. Mutta aika moni muukin kukka harrasti jostakin kumman syystä kesän aikana tuota Tänä Vuonna En Kuki Ja Piste! -menettelyä.

Kuunkierto, Ipomoea alba on kotimaassaan ikivihreä köynnös, joka kasvukaudellaan saavuttaa yli 10m pituuden! Taimien juurakko ja oksat ovat hallanarkoja ja kestävät n. +2 C lämpötilaa tilapäisesti ilman vauriota... Taimet tulee istuttaa ravintekkaaseen multaan lämpöiselle paikalle ja huolehtia säännöölisestä kastelusta. Usein paras kukinta suomen olosuhteissa saadaan ruukussa kasvavista yksilöistä... johtuneekohan siitä lämpöisestä kasvualustasta?!

Kahtena kesänä olen kasvattanut lämpimällä paikalla isossa ruukussa. Ja kastelusta on huolehdittu, mutta edes yhtä nuppua ei ole tullut kukista puhumattakaan. Kellokukkainen Ipomoeakin ( ei ole suomenkielistä nimeä) kukki samalla paikalla runsaasti ja keisarinkiertokin kukki ihan syksyyn asti. Täytynee kokeilla vielä kolmannenkin kerran, jospa se sitten...

Onpas ihanan mielenkiintoinen tämä kuukierto; mistä olette hommanneet siemeniä. Ikinä ei ole tullut vastaan, tosin en hakemalla hakenut ole!

En ole mistään tilannut, ihan paikallisesta puutarhaliikkeestä ostin. Moonflower (?) tuolla vanhalla puolella muistaakseni sai kukkiakin aikaiseksi (olikohan siellä kuvakin ?).

Kuukierron siemenet laitankin sitten kevään hankintalistalle! Täytyy pitää silmät sitten auki kun menee siemenliikkeeseen!

Seitsemästä kuukierron siemenestä yksi on nousemassa pintaan viikon odotuksen jälkeen. Myöhemmin yritän lisätä kuvan. Siemeniä olen liottanut lämpimässä vedessä yön yli.

Kuukierron taimet itää. Tuo isompi näkyi jo eilen, pienempi nousi vasta tänään aamulla. Isompi taimi on suunnilleen sormenpään kokoinen.

Mun kuukierroissa on jo kamalasti nuppuja.Pitäiskö ne napsia pois?? Maitopurkeissa kasvavat 2 tainta/purkki ja latvottu on useita kertoja…

jossain ameriikaksi sanottiin, että kukkii parhaiten hiukan kuivassa ja laihassa paikassa - onko teillä kasvattanut hyvin lehtevyyttä joilla ei ole alentunut kukkimaan? Ja mitens tämä kun siellä myös suositellaan kevyttä vasarointia, että pääsee vesi läpi pähkinämäisestä siemenkuoresta, mutta tässä keskustelussa joku on saanut ne itämään noinvain suitsait ihan ilmankin... Mikäköhän mahtoi olla idätyslämpötila, pitäisi kai olla melko korkea?

Minä kaadoin siemenille aika kuumaa vettä (varmaan jotain 70-asteista) ja annoin niiden olla samassa vedessä kaksi vuorokautta. Sitten vain multiin ja ihan keittiön pöydällä oli ruukku, johon ne siemenet pistin, en edes peittänyt muovilla.