Kuunlilja, Hosta

Mulla oli kymmenkunta Hostaa ruukuissa, semmosissa n. 10 l ämpärin kokoisissa parvekkeella kun asuin kerrostalossa, nyt muutettuamme taloon, jossa on puutarha, olen istuttanut ne penkkeihin. Myös Iriksiä olen kasvattanut ruukussa aurinkoisella parvekkeella, samoin kurjenpolvia ja korkeampia kellokasveja, mutta se on eri otsikko taas...

Mihin aikaan vuodesta kuunliljaa pitäisi jakaa?

Nyt on oikein hyvä aika.

No olipas taas nopeaa. Kiitos Kurpitsa. Tiiänpä taas mitä seuraavan kerran mökillä teen

Perustan vasta uutta hostapenkkiä ja mietin millaisin etäisyyksin ne kannattaa istuttaa? Miten hitaasti kasvavat täysikokoisiksi? Ovat niin onnettoman pieniä nuo alut että mietityttää miten paljon rikkaruohoja mahtuu väleihin kasvamaan...

Minä tykkään sitten hirveästi kuunliljasta. Tämä on suosikkini, sinikuunlilja. Eikös olekin nätti sykerö? Siitä se lähtee ja kasvaa tosi komeaksi ja isolehtiseksi.

On nätti tuo memulin sykerö.
Minä istutin sinikuunliljan juurakon/mukulan/mikä lie ruukkuun keväällä (huhtikuussa), mutta siellä ei näy mitään eloa. apea Piti sitten ostaa Backakselta valmiit taimet, kun kuunliljaa halusin välttämättä. Sattui vaan niin hassusti, että yhden taimen sijasta mukaan lähtikin kolme, kun en pystynyt päättämään.naurua

No voihan kääks, mie olen pitänyt tätä sinikuunliljana

Mulla tosin on kyllä tuota saman näköistä, kuin memulillakin. Olenkohan taas kerran sekoittanut laput keskenään?!? Siispä kuka tietäisi nimen tuossa kuvassa olevalle?

Olen nuo omani istuttanut niinkin lähekkäin, kuin n.35 cm päähän toisistaan, ja tuossa kuvassa ne ovat toista kesää mun pihassa. Halusin mahd. äkkiä ne peittämään multatilan ja tänä keväänä olen sitten jo vähän jakanut niitä. Hmph...
Kuunliljoista viimekesän suosikkini oli tällainen:

Eli tuo limen värinen.. elekää kattoko rötöjä kumppareita ja keskeneräistä talon kivijalkaacool

Eikö sinikuunliljojakin ollut muutamaan erilaista?

Noinko nopeasti ne kasvavat? Mä istutin kaksi erilaista n. 30-35 cm päähän toisistaan, eli nehän on siis ensi kesänä jo valtavat. hymy Joutuu varmaan ensi kesänä laajentamaan varjopenkkiä. silmän isku

Meinasin saada slaagin tänään "rikkaruohopenkissäni"! Olen myrkyttänyt vuohenputkea, elämänlankaa, rönsyleinikkiä, maahumalaa ja voikukkaa entisestä perennapenkistä. Aamulla menin taas myrkkypullon kanssa jatkamaan hommaa, kun huomasin pienet hostan alut. Onneksi en ollut kerenny koko penkissä riehua, varmana olisivat olleet mennyttä. Toisaalta en olisi sitten koko hostista mitään tiennytkään. Mutta kiva löytö .

Olipa tuuria, että huomasit minttumeirami Sasarilla on kovasti kauniita yhdistelmiä ja niin kivasti sommiteltu kivikko.

Kuunliljani senkun kasvaa ja kasvaa. Mahtaako olla jättiläinen, mutantti tms? Tuossa se on kököttänyt

vasta kolmatta kesää, eikä sillä ole koskaan ennen ollut näin jättisuuria lehtiä. Vertailuna tuossa on kirjavalehtisen kuunliljan lehti.

Olet onnistunut risteyttämään kuunliljan ja raparperin!naurua

Niinpä! Vai olenko puhunut sille liikaa rumia? naurua

Tuo memulin "jättiläiskuunlilja" taitaa olla Frances Williams, joka on tosi kookas hosta. Monessa lähteessä olen nähnyt sen merkityn XL kokoa olevaksi. Tuollaista haaveilen itsellenikin, mutta tänä keväänä mitä olen kaupoissa nähnyt ovat olleet niin huonolaatuisia (viruksiakin epäilin) että olen jättänyt ne vielä toistaiseksi kauppaan.

Minulla on muuten tänä vuonna kuunliljoissa valtavat lehdet, kaikissa lajikkeissa. Tiedä häntä, mistä johtuu.

Fire&Ice

Minute Man

Tarhakuunlilja Halcyon

Jalokuunlilja, tuntematon

Hosta asiantuntijat huomio nyt.

Kävin kahtelemassa kuukkelilla hostien virustaudeista ja nyt näyttää että ainakin joissakin hostissani on joku virus.

Ensimmäisenä Golden Tiara terve

Golden Tiara sairas.
Samassa mällissä on myös terveitä alkuja, otanko terveet talteen ja vippaan sairaat roskiin?

Golden Tiara sairas lähempikuva

Sum and Substance sairasko?

Krossa Regal sairasko?
Tuommosia pieniä "ruostepilkkuja" on lehdissä.

Gold Edge terve.

Gold Edge sairasko?
"Ruostepilkkuja" lehdissä.

Sharmon terve.

Sharmon sairasko?

Green Gold sairasko?
Nuo kuroutumat lehdessä.

Perustanko hostasairaalan vai mitä noille sairaille tehdään??
Golden Tiara, Sum and Substance, Krossa Regal ja Gold Edge sairaat on kaivettu maasta ylös.
Golden Tiara, Gold Edge, Sharmon ja Green Gold on olleet maassa vuoden ja Sum and Substance ja Krossa Regal viikon.
Entäs ne ympärillä olevat hostat, voivatko ne saaha tartunnan?
Pitääkö multa vaihtaa ja miten suurelta alalta??

Huh huh, minä olen niin suurpiirteinen etten noissa hostissa näe sanottavammin vikaa enkä missään nimessä heittäisi niitä roskiin. Ovatko olleet samoissa olosuhteissa, lannoitus, valo, kosteus? Niiden tekijöiden erot saattaisivat tehdä tuollaisia pieniä muutoksia, en niinkään epäile mitään tautia.

Samoissa olosuhteissa ovat olleet.
Pahimmat on nuo Golden Tiarat.
Sydäntä kyllä kirpaisee jos nuo on roskiin heitettävä, ehkä sen hostasairaalan perustaminen olisi järkevää.