Ruut, en suinkaan pahastunut - halusin vain kertoa oman kuunliljahistoriani sekä sen, mistä sinulle antamani taimet on peräisin
Tarhakuunlilja June, Agrista.
Tänä vuonna Agri ym ovat kunnostautuneet uusien hienojen lajikkeiden tarjonnalla. June on yksi hienoimmista. Tässä toinen kuva Junesta.
Katoin agrissa tuota Junea, mutta oli niin pikkuisia taimia, noin 5 cm korkeita. Vaikka ei se vissiin ihan mikää suuri tuu koskaan olemaankaan?
Mulla on pari pienemmän sorttista kuunliljaa, toisessa taitaa olla lappu jossa lukee kruunukuunlilja. Onko ne jotenkin erityisen hidaskasvuisia, jos vertaa noihin tavallisiin keskikokoisiin? EIvät ne oikein leviä, vaikka ovat tuolla jo useamman vuoden olleet.
Onko todellakin nuo kuvat samasta (samanimisestä lajikkeesta)?
JariH:lla taitaa olla ‘Orange Marmelade’?
Kyllä se ‘‘Orange Marmeladekin’’ löytyy. Nämä uudet myyntiin tulleet ‘‘Junet’’ ovat aika eri näköisiä, kuin omani pari vuotta kasvanut ja aurinkoa saanut. Olisiko kenelläkään kuvaa tai jakopalaa ‘‘Remember Me’’ hostasta. Viherpeukaloilla oli myynnissä viime keväänä ja minulta meni ohi, mutta varmasti monet hankkivat. ‘‘Gypsy Rose, Lakeside Cha Cha’’, ''Hanky Panky tai jokin muu vaihtariksi.
Tässä mantsurian jalopähkinän alla hieman yli sata erilaista hostaa…
Pari hostaa Sapokasta.
Hosta Gingo Craig
Pari vaaleankeltaista/-vihreää, nimet hukassa. Nämä valaisevat kivasti portinpielusta syksyn hämärässä illassa, miksei päivälläkin. Oikeanpuoleisessa miniversiossa on kontrastina syvän violetit kukat. (Keraaminen mökki pitää sisällään sähköjuttuja.)
Myöhään herännyt
Mikä on paras aika siirtää kuunliljat paikasta A paikkaan B?
Keväällä olen lohkonut ja siirrellyt ja hyvin on onnistunut.
Samoin syksyllä tehdyt onnistuneet ihan hyvin. Eräänä talvena myös joulun välipäivinä, hyvin onnistui silloinkin Kevät se suositelluin taitaa olla.
Minusta keväällä helpointa, kun ei ole lehtiä tiellä ja maasta pukkaavista piipoista näkee kasvuston rajat hyvin. Jakopaakut lähtevät kasvuun kuin ei mitään olisi tapahtunut (paitsi jos piippoja on mennyt rikki niin niistä tulee vähän vajavaisia lehtiä.
Keväällä minäkin jaoin ja hyvin lähti kasvuun heti ensimmäisenä kesänä.
Minä jaoin keskellä kesää, oli niin isoja juurakoita,ei mitään ongelmaa vaikka revin niitä kovakouraisesti, osan löin kirveellä halki… kaikki lähti kasvuun.
Kolme "Fire and Ice" -hostaa ovat viime kesän hankintoja. Olin ihan saletti, että menetin ne, koska ne kuihtuivat kuivuuteen kesken kuumimman kesän, uuden sanomalehtipenkin ohuessa mullassa.
Mutta eipä mitä, myöhään tänä keväänä alkoi hiljalleen tulla uutta lehteä ja elokuussa näytti jo näin hyvältä
Yksi uskaltautui varovasti kukkimaankin
Tämä hosta on kuin pikkulamppu varjopaikassa