Sama ilmiö täällä kiharassa =)
Francee kurkottelee nauhuksen kanssa kilpaa perhoskukkapenkissä:) Kohta sekin kukkii.
Hämy(?)kuunliljat vaan jurottaa, mutta ovat sentään hengissä.
Tuota tuota, mä tuossa innostuin jakamaan kuunliljoja ja kävi pikku vahinko. Elikkä lapio lipes ja yksi pala jäi aika juurettomaksi, muutama hassu pikku juuren pätkä Mites helposti nää alkaa tekemään juuria vai saanko sille palalle sanoa hyvästit? Kokemukset kuunliljasta on tasan 0, nämäkin oli siis äiteen pihalta haettuja paloja, jotka piti sit vielä pienistää. Ahneella on p*skanen loppu?
Lähtee hyvin juurtumaan. Toki aikaa ei enää ole kauaa. Mulla on kokemuksia (hyviä) kuunliljojen juurruttamisesta ainakin, kun se tapahtui aikaisemmin kesällä.
Kiva kuulla, että toivoa on Multiin ne meni siinä missä muutkin. Keväällähän sen sit näkee kuis kävi
Jaoin kyllä todella rankalla kädellä, jätin noin nyrkin kokoiset juuripaakut jokaiseen + muutama lehti.
muoks. äitee tosin oli sitä mieltä ettei sais jakaa ollenkaa. Oli se ite vajaa 10v niitä omiaan kasvatellu ku ei kuulemma saa jakaa, ei tykkää…
Periaatteessa tykkää kasvurauhasta. Mutta mä jaoin toissa kesänä mun ison kuunlilja puskan. Se minkä kokoisen alan se ensiki täytti niin saman kokoisia aloja tuli jakamisen jälkeen vissiinkin 7. Jo viime kesänä oli hyvin umpeen kasvanut ja tänä vuonna on valtava kukkameri ko kuunliljoissa.
Eli kyllä jakaminen on suositeltavaa, juuret saavat taas lisää tilaa ja vanhojen juurien tilalle kasvattaa parempia juuria.
No toivottavasti nää mun jakopalani jatkavat eloaan, mulla on suuri tarve näille Ja joutuvat monistuksen kohteeksi varmasti kunhan pääsevät kasvuvauhtiin. (Ja ehkä mä käyn salaa hakemas äiteeltä lisää…)
Kuunliljoja on monenlaisia. Tässä muutamia erilaisia. Olisiko kenelläkään Hostaa ‘‘Remember Me’’? Vaihtariksi voisin antaa jonkin toisen, vähän erilaisen hostan.
Hieno kokoelma! Mie tänään vähän laajensin hostien reviiriä, vielä mahtuisi jokunen uusi. Tänä vuonna sain vaan neljä hankittua.
Kaivoin vähän puskaa pois niin muutama sai paremmat tilat.
Senthän yks kuunlilija kerkes kukkia
siis mulla
Lehtihän niissä pääosassa onkin, monet leikkaavat kukat pois.
Onko tullut vastaan hosta X-virusta kenellekkään? Uudessa kotipuutarhalehdessä oli hyvin havainnoliset kuvat siitä, aijemminkin siitä on samiasesa lehdessä varoiteltu. Ajattelin vaan, kun tämä kuunlilja yksi yleisimmistä vaihdossa jaeltavista kasveista…
Kurppa, jop. Mut sillä mää sitä toitotin ku aikasempina vuosina ei oo ehtineet kukkia
Ei ole meillä ainakaan näkynyt virusta. Kaikki minun pihani kuunliljat ovat kotimaisia (vai voiko niissäkin olla?), ne sinun kanssasi vaihtamani ovat peräisin naapuriltani, pitkän linjan puutarhurilta. Pari kuunliljaa olen ostanut taimikirppareilta…no, niiden alkuperäähän ei sitten tiedä.
tottakai kotimaisissa voi olla tuo virus!!! Kyseistä virusta on jo vuosien ajan ehtinyt tulla - valitettavasti tänne Suomeenkin!
Suomihan on kuunliljonen suhteen hyvinkin riippuvainen ulkomaista lisäämisen ja jalostuksen suhteen…eipä ole kysyntää vastaavaa tuotantoa ollut tarjolla.
Vaikka nykyisin satakunnan taimitukku nykyään niitä tervetaimi ajatuksella tuottaakin, vissiinkin pariakymmentä lajiketta, niin eipä taida tuo vielä olla tarvetta kattavaa…!!!
Pakko jakaa siinä vaiheessa kun ovat liian tiheässä, eivät ole ainakaan mulla kärsineet…päinvastoin! Jotkut lehdet ovat syksyllä vähän ruskeita reunoista, ei kai se mitään tautia ole, vai??
Kuivuudesta/paahteisesta paikasta voi ruskeat reunat tulla.
Ei mulla ole näkynyt merkkejä ko. viruksesta, en pihanlaittaja sillä tarkoittanut, toivottavasti et pahastunut. Olen kanssa saanut erinäisiä yksilöitä äidiltäni ja tädiltäni. Pari olen kasvattanut markettiketjun juurakoista ja muutama on ulkomaista alkuperää. Tänä kesänä olen pyrkinyt ostamaan vaan ns. takuutaimia. Prismasta (taitaa olla juuri satakunnataimitukun), koska yhteishyvässä kehuttiin keväällä, että heidän myymät hostan taimet ovat virus vapaita. Kauppilasta olen uskaltautunut yhden ostamaan, kun vakuuttivat, ettei pitäisi olla virusta.
Omat kuunliljat kävin tarkasti läpi juuri viime viikolla viimeksi. Tuota mielstäni ei ole helppo tunnistaa, osallahan kuunliljoista kuuluukin olla kurttuiset lehdet. Yksilön lehdet siis kurttuistuvat ja kasvu taantuu. Tuossa lehdessä oli siinä mielessä havainnollisesti esitelty, että siinä oli samasta lajikkeesta terveen ja sairaan yksilön lehtien kuvat vierekkäin. Juurien avulla leviää ja sitä sairastunutta yksilöä ei mikään enää pelasta. Kaiken kukkuraksi voi ehtiä levitä juurien välityksellä naapurina kasvaviin kuunliljoihin. Muita nykytietämyksen mukaan, ei pitäisi olla vaarassa. Eli tämä olisi vaan hostien ongelma.
Tuli vaan mieleeni nostaa “kissa pöydälle”, jokainen meistä on ihan yhtälailla mahdollinen viruksen eteenpäin vievä taho. Itse ainakin tarkkailen kuunliljoja nykyisin ihan eri silmällä, kuin pari vuotta sitten!