Kuunlilja, Hosta

Hosta August moonin kukka pysäytti ihastelemaan tänä aamuna.

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta kysytään silti.

Penkissäni kasvaa kuunliljojen vieressä pikkutalviota, joka on kovasti hinkumassa kasvamaan kuunliljojen suuntaan. Voinko antaa pikkutalvion kasvaa hostien sekaan, vai kärsiikö niiden kasvu siitä jotenkin? Kevättä ajatellen se olisi ihan kivakin, että hostapenkissä kasvaisi jotain ikivihreää heti alusta lähtien.

Ei kärsi.

Orange Marmalade piti ottaa kans Agrista, on nätti. Saa nähä minkä värisenä pysyy tällä pihalla. Viherpeukalon myymälästä ostettu kokovalkoinen “White jotain” on tullut kokovihreäksi.

Tuo orange marmalade on meillä ainakin pysynyt kokokesän sen näköisenä, mitä keväälläkin. Sen kasvupaikka on pari tuntia päivästä auringossa, muuten hajavalossa (isot, korkeat koivut tekevät varjoa)
Mutta olen huomannut, että jotkut kuunliljat joiden pitäisi olla kesän vaaleampia, muuttuvat aurinkoisemmassa paikassa kesän aikana vihreiksi.
Itse voi tehdä testejä, jos on varaa jakaa kuunliljaa niin toisen laittaa varjoon ja toisen juurikin siihen aurinkoisempaan paikkaan.

Paikan valoisuudella en ole huomannut eroja koossa (ehkä auringossa on vähä isommat lehdet ja kukinta aikaistuu), mutta värit muuttuvat.

Muoks. Hau-hau, jos tarkotit white featheria, niin se muuttuu kesän aikana vihreämmäksi muutenkin.

Mahtaisiko kuunliljan saada tunkattua nyt ylös penkistä jaloritarinkannusta häiriköimättä? Ajattelin että siirtäisin sen kivikkoon etupihalle. Kovasti tykkäisi tuossa pienessä penkissä olla, mutta näyttää vähän tyhmälle kun penkissä kasvaa monta eri lajia yksi tai kaksi kappaletta ja kuunlilja on mestari valtaamaan tilaa itselleen.

Nätimpi olisi suurena ryhmänä mutta toisaalta en tahdo puolitoistametristä kukkapenkkiä kuunliljoja täyteen…

Kuumimpina päivinä en siirtäisi.

Ok. Taidan antaa sekavan penkin olla ja yrittää nostaa sitä loppukesästä.

Ihmeen sitkeitä ne ovat, vaikka olen lehtiä riuhtonut irti ja kerran sitä alukesästä yritin siirtääkin- mutta jäi pieneen hivutukseen lapion puuttuessa :slight_smile:

Lajiketta en muista, tummat lehdet vaaleilla ulkoraidoilla. Kukinto ei ole pitkä eikä nuokkuva. Ihan nätti, mutta väärässä paikassa.

Oisko pöllönnäköistä tyrkätä tulppaanin sipuleita kuunliljojen joukkoon ?

Tulppaanit, ainakin aikaiset tai keskiaikaiset, ehtii varmaan kukkia, ennenkuin kuunliljat on kunnolla levittäytyneet, ainakin mulla ovat kuunliljat viimeisiä, jotka penkistä nousevat. Voisi olla hyväkin ajatus, kuunliljat luultavasti peittävät tehokkaasti tulppaanien lakastuvat lehdet, ja tulppaanit antavat aikaista väriä liljojen nousevien tötteröiden väliin. Joku muu ehkä tietää, onko niillä jotain allergioita toistensa suhteen tai muuta syytä, miksi se olisi huono ajatus.

Ok, täytyypä syksyn tullen tyrkätä sipulit sinne kuunliljojen sekaan ja jäädä odottamaan mitä tuleman pitää.

Tässä taas tämä söpöläinen, Blue Mouse Ears, kork.n. 10-15 cm.

Tämän kukkien korkeus about 1,5 m! Hosta Krossa Regal.

Hostapenkki on kiva näin kukkiessaan(kin). Tässä näkee hyvin, että en istuttaessani ole tiennyt minkä kokoiseksi mikin kasvaa, väleissä on muutama pieni jotka eivät näy ollenkaan. Vaatii siirtoja tai jakamista.

Harmaakäenkukka puskee kivasti ylös hostien välistä. Taidan jättää ensi keväänäkin muutaman käenkukan kitkemättä hostapenkistä.

Löysin pöheiköstäni, jonne en uskalla ampiaisten takia mennä kitkemään, tällaisen pienen kuunliljan, jolla on yllättävän siniset kukat.
Mikä lie nimeltään?

k

vois olla lehtien perusteella H.sieboldii

Fragrant Bouquet

Tässä vähän loman aikaansaannoksia. Levensin yhtä penkeistä n. 70 cm. Vasemmalla Hosta longipes, edessä Hosta Gloriosa, takana olevalla hostallakin on nimi, mutta kateissa. lisäksi on mustakonnanmarja, rönsyakankaalia, keijunkukka, tarhavarjohiippa.

Valkoreunaisella, kiharalehtisellä kuunliljallani on myös kiharat kukinnot nimikin hällä on… jossain visussa tallessa. Ensimmäinen kukkiva kuunlilja muuten minulla