Kuunlilja, Hosta

RitvaL:lle vilkutuksia! Näin hyvin on tämäkin kasvi kotiutunut tänne pohjoiseen.

Hän on saanut myös seuraa mikälieköppiäisestä. 

Minä kävin viime sunnuntaina ihastelemassa yhtä niistä avoimista puutarhoista, ja siellä näin ihmeen ihanan kuunliljan. Siinä oli limenvihreät keskustat lehdissä ja reunoilla tummempaa. Puutarhan ehtoisaa emäntää en ehtinyt tavata, enkä voinut häneltä kysyä, millä nimellä kyseistä kasvia voisi taimistoilta kysellä. Kuka osaisi kertoa?

Tässä on Hosta, joka hiukan muistuttaa Iltatähden kuvausta. Oikea kameleontti, lehden keskiosa aloittaa keväällä kellanvaaleana, tummenee limeen, vaaleanvihreään ja nyt loppukesästä on lähes lehmuksenvihreä. ulkoreuna pysyy suht saman värisenä. Tällä ei myöskään ole nimeä, olen tuumaillut voisiko olla ‘‘Albopicta’’? Kuva kesäkuun puolivälin värityksestä (näyttää vähän todellista keltaisemmalta).
Yksi suosikeistani kumminkin.

Onni on puutarhaystävät
Vaihdoin puolikkaan kurpitsan hostaan.
Lapsena jo ihailin tällaista. Sitä oli istutettu Kotkaan, Suomen Pankin rakennuksen eteen ja minusta se oli hienointa mitä olin koskaan nähnyt, vaikken tiennyt mitä se olikaan.
Tästä kaunottaresta istutan palan puuhamaan penkkiin.

Voi kunpa täälläkin olisi tuommoisia puutarhaystäviä… Kurpitsoissa kyllä löytyy!

Ei mikään pienikään ole saamasi  hosta. 

Miten kuunliljan siemenet kannattaisi kylvää? Kylvöohjeessa lukee, että kylvä +15 ja jos ei onnistu niin sitten laita jääkaappiin. Kannattaisiko kuitenkin kylvää suoraan hangen alle? Ja milloin ne kannattaisi kylvää?

Olen itse lisännyt kuunliljaa vain jakamalla joten siemenlisäys on minulle vierasta tämän kanssa. Kiinnostaisi minuakin kyllä kuunliljan kylvöohjeet, onko kenelläkään kokemusta sen kylvöstä ? 

Tämän linkin takana on Kuunliljasta juttua, lisäämisestä näin "Jakamalla joko keväällä tai syksyllä kukinnan jälkeen. Jos kuunliljasta irtoaa jakaessa lehdyke, johon ei tule juurta mukaan, sekin voi joskus juurtua pistokkaan tapaan."

Viime talvena laitoin kuunliljan siemenet kosteaan hiekkaan ja kellariin. Keväällä kylvin sitten taimimaalle siemen/hiekka seoksen ja pikku taimia näytti ilmestyneen kesän mittaan.

Kellarin lämpötila varmaan pysyi plussan puolella ? Olisiko voinut olla jotain jääkaappilämpötilan luokkaa (+5) ?

Minulla ei ole kellaria joten ilmeisesti kannattaisi laittaa ne siis jääkaappiin? Kerrankos sitäkin pitää ensimmäisen kerran kokeilla. Ja tuo hiekkaan kylväminen oli minulle uutta. En ole nähnyt täälläpäin missään kaupassa vermikuliittia josta täällä puutarha.netissä aina puhutaan jääkaappikylvöissä. Jos laittaisin ne jääkaappiin maaliskuun alussa ja kylväisin ulos tai kasvihuoneeseen huhtikuun alussa niin mahtaisinko sitten onnistua? 
Minulla on iso osa perennapenkistä varattu kuunliljoille ja ne eivät sitten tunnu kasvavan ikinä niin isoiksi, että niitä pystysi jakamaan. Iso osa vielä kuoli ensimmäisenä talvena, joten tarvitsisin kipeästi uusia taimia. Siksi arkailen näiden siementen kanssa, etten vaan mokaa niiden kanssa

Rautakaupoista kannattaa tuota vermikuliittia kysellä, vaikka kimpassa muiden kanssa isompi satsi.

Viime vuonna kylvin tammikuussa vermikuliittiin kylmäkäsittelyyn vintille hostan sienet ja keväällä siirsin kasvihuoneeseen itäneet taimet,(paljon!!) tuloksena on kukkapenkissä ja kasvihuoneessa n.80 tainta talvehtimassa! Ei ollut lainkaan ongelmallista saada uutta tainta!

Heti huomenna siis rautakauppaan ja itsevarmana kylvämään Kiitos avusta.

Mitä lajiketta kasvatat? Kaikista siemenestä kasvatetuista taimista tulee yksivärisiä, reunaväriä ei tule,

kuunliljojen Siemenkylvöjen kaikista taimista EI tule yksivärisiä!! Riippuu aivan mistä vanhemmasta siemenet ovat lähtöisin…!!! Vanhemman lehtien värit voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään, jotka periyttävät värejä erilailla!!!

Ok, olen ollut siinä luulossa, sekä lukemani että kokemani perusteella. (mm. Hosta – Propagating | Walter Reeves: The Georgia Gardener ja monia muita). Ostamistani monivärisien kuunliljojen siemenistä kasvoi kaikista yksivärisiä ja keskenään sielä hyvin erivärisiä. Tuntuu, että siemenistä kasvaa ‘vähän mitä sattuu’.

hosta Empress Wu on kokemuksia ? vuosi sitten tilasin englannista ensimmäisen taimen joka on ulkona vielä toistaiseksi reilusti lumen alla.

Eilen sitten saapui tänä vuonna tilattu juurakko joka pääsi heti ruukkuun ja juurtumaan sisätiloihin, kuvissa on upea ja iso lehdistö jopa 130-150 cm jos jollain kokemuksia olisi kiva kuulla kasvaako suomessakin tuohon 150 cm korkeuteen ja leveyteen ?

Kippasin kupeellani kylvön lattialle. Sen laidassa luki “Hosta, kerätty kirjavalehtisestä”. Lakaisin mullat ja heitin puskan juurelle, ja nyt siellä kasvaa pikkuisia heiniä, joissa on keskellä valkoinen raita!