Hostafani kun olen, niin kävin katsastamassa paikallisen Agrimarketin tarjonnan. Orange Marmaladen olisin halunnut löytää, mutta löysin tilalle oheisen Minutemanin, joka ei ihan siltä näytä mitä yleensä. On kuin se olisi risteytty White featherin kanssa. Onko nimilappu mennyt kaupassa väärään purkkiin vai ovatko nämä pieninä näin valkoisia?
Näitä ei ollut hyllyllä enää kuin kolme (josta yksi oli oikean Minutemanin näköinen) ja yritin seuloa niistä parhaimman näköisen mukaani. Silti tälläkin on tuossa oikeanpuoleissa lehdessä tuollainen läpikuultava reunus. Viruskammoinen kun olen, niin taidan varmuuden vuoksi istuttaa sen omiin oloihinsa jonnekin kauas vanhoista hostista. Toivon tietysti, että läpikuultavuus on esim. kylmästä tullut tai lehti on ottanut osumaa.
Kaupasta lähti vielä mukaani Blue Mouse Ears ja Stained Glass. Tarjouksessa olisi ollut isoja Sum and Substanseja, mutta tällä hetkellä jättiläiset eivät oikein kiinnostaneet. Myös komeita Stilettoja oli purkkikaupalla ja sen verran jäivät kaivelemaan mieltä, että varmaan sieltä on purkillinen kotiin haettava
Näyttää Mamarosson kuunliljassa olevan tyypillistä kylmävioitusta lehtien reunoissa. Ei ole ainakaan hostien x-virusta, että ei tarvitse sitä pelätä X-viruksen sairastuttamiin kasveihin tulee sellaista vähän kuin vesimelonin kuoressa nähtävää väritystä ja sitten rypyttymistä.
Hostilla muutenkin tuo lajikepuhtaus on taimistoilla melko heikko joten noihin lajikenimiin ei niin kauhiasti ole luottamista… Kaunis hosta muuten!! Täytyypä ehkä vierailla Agrimarketissa…
Empress Wu nostaa 3 piippaa maasta joten talvehtii ainakin lumen suojissa
meidänkin oloissa odotan mielenkiinnolla minkä kokoiseksi kasvaa tänä kesänä tuskin vielä kovin isoksi jättiläiseksi
Ramses, kiitos kun vahvistit omat epäilykseni, että kylmävioitusta se vaan on. Minustakin tuo hosta on erityisen mielenkiintoinen (jopa mielenkiintoisempi kuin jos olisi puhdas Minuteman) ja jään jännityksellä seuraamaan tuon värityksen kehittymistä.
Jipijipi!! Nyt sain sen Orange Marmaladen, jota alkuviikosta lähdin hakemaan eikä sitä ollut, mutta mukaan tarttui silloin noita muita. Menin eilen jälleen Agriin tarkoituksena hakea se Stiletto ja loput kesäkukat. Hyllyt suorastaan notkuivat toinen toistaan komeampia hostia ja niitä oli paljon eri lajikkeita. Tarrasin tähän kuin mielenvikainen, onneksi kukaan ei tainnut kiinnittää huomiota :P Stiletto jäi edelleen hyllyyn, sillä nyt alkaa loppua tila tällä erää. Ehkä. Tai sitten haen sen huomenna kuitenkin
Kiva kuitenkin, että sain tuon variegata-bastardi Minutemanin, sillä nyt hyllyillä oli purkkitolkulla oikean väristä Minutemania eikä yhtään sitä poikkeavaa.
Tuo Orange marmalade on ihana, viime vuonna se tarttui väkisin mukaan Mulla on luultavasti Minuteman tehnyt vihreälehtisen siementaimen, siinä on samanmuotoiset lehdet kuin oletetulla emolla
Eihän hostavirus haukkaa lehdistä palaa? Mulla on ollut jo monta vuotta yhdessä paikassa hostat, jotka vuodesta toiseen jättävät osan lehdistään rullalle, mitään värivirhettä niissä ei ole, mutta lehden asento on väärä, se jää suppuun ja on hiukan mutkalla ja niistä on ikään kuin revennyt kärjet pois. Eivät ole kuolleet, mutteivät juuri levinneetkään. Ovat siniharmaita, ei mitään kovin suuria hostia, tai eivät ainakaan ole koskaa ehtineet suuremmiksi kasvaa. Ovat muistaakseni peräisin jostain konkurssipuutarhasta, joten sen puolesta niissä voisi olla mitään vaan. Missään muissa kuunlijoissani ei moista vaivaa ole.
Pitäisikö nuo nyt hävittää vai kokeilla jotain konstia?
Tänään on penkki kaivettu ja reunustettu.
Huomenna pääsee multiin jumalattoman ihana Hosta Fortunei Francee <3
Kaverikseen saa Minutemanin ja Wide Brimin.
Luultavasti parin viikon päästä mukaan liittyy vielä Blue Ivory ja Touch of Class. Plus äidin penkistä jotain kelta-vihreää kapealehtistä
Kuunliljat on niin kauniita
Kaveriksi haikailen tulppaaneja, milloinkohan niitä saa??
Ja sivuhuomautuksena; huonekasvisuosikkini on Hoya, ulkokasvisuosikkini Hosta
No nyt on kuvia tästä vaivasta. Taitaa mennä hävitykseen.
Näyttäisi vähän samalta kuin minun komeasini, jonka päälle mies astui kun ajoi nurmikkoa… Eli onko tuosta se piippo vääntynyt?
Jaa, nyt luinkin tuon ylemmän kommentin, eli aina ovat tuollaisia…
Jospa sillä on joku "syntymävamma"
Onko teillä kellään niitä sinivalkosia, jota on nyt mainostettu ainaki sähköpostilla? Niistä olis kiva kuvia nähä, kun itelle vois niitä kans harkita.
Tämän Brim Cup -hostan hommasin pari viikkoa sitten (enkä vielä ole ehtinyt pistää sitä multiin… ).
Mutta se työntää reippaasti kukkavanaa nyt jo! Kaikki entiset hostat ovat kukkineet vasta tuolla heinäkuulla, mutta onko näitä alkukesästä kukkiviakin olemassa vai onko tämä yksilö erehtynyt kuukaudesta/purkissa olo jouduttanut kukintaa?
Täytyy laittaa tämä Orange Marmaladen viereen. Muodostavat kivan positiivi-negatiivi -vaikutelman keskenään
Hei, meni kuva ilman tekstiä…
Tämä on ollut erittäin hyvä alkukesä kuunliljoille. Pihassani on niitä vähän yli 300 erilaista. Jos löytyy yhtä hurahtaneita, voi tulla katselemaan…
Upeaa!
Takapihalla uusi penkki… Kaikkia vain yksi. Kadun varteen olen nostanut ns ylimääräiset
Nämä tietokonejutut ei nyt oikein onnistu
Näitä tienposkeen nostettuja vaihdan mielelläni muihin kuunliljoihin - tosin minulla on aika monta erilasta jo, mutta …
Minä en ole hostiin perehtynyt sen kummemmin ja toivon ettei hostakärpänen pääsekään puremaan (nykyiset himokit tulevat jo kyllin kalliiksi), mutta sulla taitaa olla varsin kattava valikoima, vai? Seuraava askelhan on sitten ruveta itse risteyttämään niitä ja kehittämään omia lajikkeita
Hienot on rivistöt kyllä
JariH, Onpa siinä hostia kerrakseen ja laajalti lajitelmaa kuunlijoja hienossa penkissä toinen mokoma purkeissa! Mulla ei kuunliljojen määrä vielä päätä huimaa ja lajikkeetkin ovat laskettavissa yhden käden sormin mutta kuunliljat on mulle ne ykköskasvit, taatusti mun lajivalikoima laajenee kunhan saan valmisteltua niille paikat.
Mutta tulin laittamaan kuvaa mun yhdestä hostasta kun jäinkin äimistelemään JariH,n varsin runsasta valikoimaa ja määrää…no mutta ehkä tämä mun kuunlilja koollaan vastaa muutamaa kuunliljaa
9v. sitten ostin muutaman pikkuisen hostan taimen, jokaisen neljän purkin kyltissä luki hosta sieboldiana elegans, enpä tiennyt mitä sain…pari kolme vuotta ne näytti normaaleilta ja sitten ne ryöpsähti kasvamaan vuosi vuodelta enemmän lehtien kokoa ja varren korkeutta…
lehdet eivät ole vielä täysikokoiset, ne kasvaa vielä kokoa ja korkeutta on nyt noin 70cm ja sitäkin tulee vielä lisää kesän mittaan. Kävin hosta libraryssa lukemassa tämän kuvauksen mutta tää vois kai myös olla big daddy…