Kuunlilja, Hosta

Tilhiski - tuli kokeiltua siemenkasvatusta, muutama hieno tulossa. Toistaiseksi pieniä, mutta mielenkiintoiselta vaikuttaa. Parin vuoden päästä näkee vasta onko niistä ‘mihinkään’.

Daililylover - upean kokoiset lehdet. Kasteletko vai onko muuten kosteus riittänyt? Kuunlioljojen hienous on juuri siinä, että isot on tod. isoja ja minit pieniä ja oikeat valo-olosuhteet saa värit pysymään/muuttumaan oikealla tavalla.

Ed viesti JariH:lta - nyt tabletista. Nämä koneet… :wink:

Sehän on hienoa! Olishan se komeaa jos muutaman vuoden päästä olis uusia kotimaisia kuunliljalajikkeita ihan kaupallisestikin tarjolla :slight_smile: Tai no, en mä kyllä tiedä onko niitä jo. Oletan vaan ettei ole.

Daylilyloverin kasvi on kyllä upea!

JariH, kadehdittavan upea hostataivas siulla!

Mikä tuo punalehtinen on tuolla joukossa?

JariH olen sanaton!

JariH, toi on puolivarjossa lahoavan ison koivunkannon tyvessä kohopenkissä ja kastelen sitä satunnaisesti mutta kuivina kausina kastelen säännöllisemmin…se kyllä "osaa" pyytää vettä ;D lehtien n. 80 senttiset varret alkaa olla vaakatasossa niin sen kyllä huomaa. Olen antanut tuon kypsyttää siemensä joka vuosi ja niitä tuleekin varsin runsaasti. Mieli on tehnyt kokeilla kasvaisko niistä jotain. Joskus olen antanut siskolle niitä ja pikkiriikkisiksi taimiksi ne kyllä kehittyi mutteivät tainneet "jatkaa jalkojaan". Täältä varmaan löytyy jostain ohjeet miten sitä siemenkasvatusta vois kokeilla?

JariH; sinulla varmaan on kaikkien noitten k-liljojesi nimet tiedossa?

Kiitos Tilhiski

Kuunliljapenkissä oleva punainen on Hosta Red Alertin varret, jotka ovat todella punaiset. Lehdissä ei juurikaan punaista ilmene.
Juu, kaikilla on nimet ja nimilaput alumiiniin kaiverrettuna juurella. En luota pelkkään maalitussiin - eli jokaisella on yksi näkyvissä ja toinen piilossa  - maalussi näkyvissä ja kaiverrettu varmuuden vuoksi toisella puolella. Ei enää oravat ja tuuli siirtele merkkejä.
Yksi uusimmista, jossa punainen pyrkii lehteen, on Hosta Secret Treasure.

Jess, olen onnellinen! Viimeisenä syksyllä ennen poismuuttoa vanhasta pihasta mukaan nappaamani ihana, pienikokoinen hosta on kasvanut ruukussaan kovasti!  Pelkäsin ressun jo heittäneen veivinsä kun ei meinannut millään lähteä kasvuun ruukussa valeistutuksessa talvehdittuaan…tämä kun on sellainen erityisen hieno, kapealehtinen ja punaruotinen hosta. Epäilisin että kyseessä voisi olla ‘‘Red october’’ tai vastaava. Olen ostanut nimettömänä Plantsun poistomyynnistä aikoinaan ja tykästynyt tähän kovasti.

Täytyy laittaa kuva joku kerta, jos joku palstan hostaintoilija osaisi antaa lajikemäärityksen 

Olen vielä varsin noviisi hostien suhteen ja siksi onkin mielenkiitoista kun vastaan tulee aina uusia ja erikoisia lajeja, kuten nyt nuo JariH sun punavartiset…niin sanoit että on semmonenkin kun johon punainen kiipeää lehtiin O_o siitä ois kiva nähdä kuvaa…

Ramses; mulla könötti maan pinnalla avoimessa muovipussissa kaksi työkaverilta saatua aika isoa paakkua kuunliljaa (sitä "tavallista" sinikuunliljaa kai) muutaman vuoden johon mahtui ainakin kolme talvea ja joka kevät ne uskollisesti työnsivät kaikki piippansa esiin, aivan paakun reunoiltakin ja multaa paakussa ei ollut edes nimeksikään. Mulla ei ollut niille paikkaa ja ne oli varsin huonolla hoidolla, varjossakylläkin, vettä annoin milloin muistin. Sain niille vihdoin paikan omenapuun varjoisalta puolelta ja hyvään multaan mutta nyt sitten jurnottavat. Johtuneeko siitä kun jaoin paakun kahtia tai siten tykkäävät varsin hunoista oloista :D.

Hosta sieboldiana Elegans-nimellä ostamani hostat ovat tänä vuonna samaa kokoluokkaa kuin daylilyloverin. Olisikohan viime kesän sateet ja alkukesän lämpöpulssi yhdessä saaneet aikaan tällaisen kasvupyrähdyksen?

Osaakohan joku sanoa, mikä kuunliljaani vaivaa?
Kuunlilja

Lisäyksenä siis edelliseen kuvaan, että lehdissä on sekä ruskeita täpliä että lehden väristä poikkeavia vihreitä täpliä/alueita. Jokunen lehti on myös kuivahtanut päädystään/reunoistaan. Silti näyttää tekevän uusia lehtiä ja nuppujakin. Liekö kuitenkaan normaalia nuo täplät?

Kultakruunu ilahduttaa lehdistön värillään ja pian kukinnolla. Terkkuja RitvaL.

Hosta herifu, Tommolasta.

Tunnistaako joku tämän vauvakuunliljan? Golden Tiara kenties? Lidlin juurakko. Haluaisin saada selville onko ihan mahottoman isoksi kasvava, että onko sillä tilaa kasvaa nykyisessä paikassaan. Vai onkohan tuo mahdoton tunnistustehtävä ilman kukkia.

Oivoi, eikö kukaan tunnista minun pikkuruisia kuunliljavauvoja? 

Tällainen, isolehtinen kuunlilja, teki tänä vuonna yhen kukkavarren. Kukka on melkein valkoinen. Ensinnäkin, mikä mahtaa olla nimeltään ja sitten onko noi pötkylät tuossa kukkavarressa siemenkotia? Kannattaako niitä kerätä talteen ja koittaa kasvattaa siemenestä? Niin, ja tuleeko siemenkasveista emokasvin kaltaisia? Anteeksi huono kännykkäkuva. Enkä mie osaa pienentää näitä kuvia
Näkyy muuten komea vesiheinätuppo tuolla takana

Nimestä en tiedä, siemenet ovat pötkylöissä ja voi kerätä (ei näytä ihan kypsiltä vielä) ei välttämättä ole samanäköisiä kun äitinsä etenkin jos sinulla on muita kuunliljoja pihassa.

Kuunlilja-vauvat on sitte niin Söpöjä, nimestä viis, jos olis siemeniä , ainakin yrittäisin idättää niitä pelkästä ilosta nähdä kuunlilja-vauvoja.

Ja ettäkö haluanko,takuulla haluan, itseasiassa oon jo melkein "opetellu ulkoo" neuvoja + kokemuksia, lie joku päähänpinttymä taas.

No niin oon innoissani että Kiittääki unohtu.