Kuunlilja, Hosta

kuva

Tässä nyt jotenkin näkyy se olematon ero. Vasemmalla hämykuunlilja, vähintään 40 vuotta vanhaa kantaa, ja vieressä oikealla sinikuunlilja, saatu joltain penttiläiseltä joku vuosi sitten. Juu, ja aikomus tosiaan on se tuosta siirtää, etteivät vallan sekoitu.

Hyvä kuva, väriero toistuu kuvassa hienosti. Mulla on siis sinikuunlilja, enemmän tai vähemmän komea. Otan vielä syksymmällä kukista kuvan, jos siitä erottuisi lisää.

Täältä mie tuun ensimmäisen talven jälkeen,  Terveisiä ja Kiitoksia kotiin Sinisoinnulle.

kuva

Mulla olis Porissa ylimäärisiä kuunliljoja, olisko joku kiinnostunut?
Pearl Lake, Brim Cup ja 5 x Francee.

kuva

Merjaz, kiinnostaisi tuo Pearl Lake, haluaisitko vaihtaa johonkin toiseen kuunliljaan?

Nemesia, voin toki ottaa vaihdossa jonkin kuunliljan, jos sinulla sattuu olemaan jotain mitä minulla ei vielä ole. Listani näet täältä: Merjan Hostablogi: Hostalista

Mutta siis nuo kuvassa olevat on ihan ylimäräisiä, jotka saa vaan tulla hakemaan. Pearl Lake on tavallinen sinikuunlilja, olen onnistunut kaivamaan esiin sen virallisen nimen. Sitä minulla on paljon, koska se on ensimmäinen kuunliljani, ja jonka otin mukaan muuton yhteydessä Toejoelta yli 10 vuotta sitten ja sittemmin olen jakanut sitä monta kertaa.

Aikaisemmin Araminta pohti, onko hänen kuunliljansa sinikuunlilja.

Suomessa kauppaniminä käytettävät sinikuunlilja, komeakuunlilja, komeasinikuunlilja, hämykuunlilja, jne. mitä nämä täsmälleen ottaen ovat?

Googlaamalla löytyy aika yksiselitteisesti, että

• Komeasinikuunlilja = Hosta sieboldiana ‘Elegans’
  • Komeakuunlilja = Hosta fortunei ‘Francee’
  • Hämykuunlilja = Hosta undulata ‘Erromena’
  • Kirjokuunlilja = Hosta undulata ‘Mediovariegata’

Mutta sinikuunliljalla tarkoitettanee mitä vaan sieboldiana lajin kuunliljaa. Lisäksi näkee myös nimiä tarhakuunlilja ja jalokuunlilja, jotka tarkoittanee jalostetuja hypridejä tms.

Oletteko samaa mieltä?

Merjaz, laitoin sinulle yksityisviestiä.

Siivoilin tässä yks ilta töitten jälkeen tota vajan takaosaa. Hehe, en muistanutkaan, et tällanenkin kuunlilja oli viime kesänä löytynyt töistä hyljättynä ja nuutuneena. Hyvin on viihtynyt omissa oloissaan?

kuva

Queen Josephine
kuva

June

kuva

Sinisoinnulle : Ei näytä Francee huonovointiselta.

kuva

Eikä myöskään lähinaapurit.

kuva

kuva

'Fire and Ice'

kuva

Miulla on myös edellisen viestin kuvista viimesessä Fire and Ice, ei juuri viime kesänä kun sen ostin itteensä kasvatellu nyt sitt senkin eestä. Tykännekkö jatkuvasta pilvisyydestä tai sateesta.

Tässä näitä olis :)

Lemon marmelad

kuva

tuntematon

kuva

tuntematon

kuva

Näyttää japaninkuunliljalta tuo Tillin tuntemaon

Minä olen luullut jalokuunliljaksi tosin mulla saadussa versiossa on isommat lehdet ja lilat kukat…

Nyt olen tutkinut noita kuunliljojen kukkineita varsia. Miten niihin yleensä kehittyy siemeniä, kun en yhtään löytänyt. Vai ovatko ihan pölyä vaan, ettei pöllömpi huomaa? Kiva olisi niitäkin yrittää siemenistä lisätä.

Googlen kuvahaulla hosta seedpods löytyi hyviä kuvia Tänä vuonna ei tainnut täällä pihassa muodostua yhtäkään siemenkotaa, viime vuonna niitä oli enemmänkin.

kuvakuva

tarkotus oli lisätä kuviin tekstikin:

ylemmässä: siemenkodat tuoreena viikonloppuna kerättyjä

alemmassa: siemenkota avattuna

siemenkodat n 3 cm pitkiä sisällä 6 riviä siemeniä,

olen huomannut että vihreät kuunliljat huomattavasti varmempia itämään