Kuunlilja, Hosta

Kiitos David*! Tuota Halcyonia mietin jo aiemmin.

Muoks. Poistin tuosta välistä pari viestiä, kun sama viesti tuli kolmeen kertaan! 

Mulla on Touch of Classeja ja myös Halcyoneja. Jälkimmäinen on yksivärinen sininen. Kauniita molemmat ja molemmilla oikein paksut lehdet, etanat ei syö niihin reikiä.

Merjaz, minä voisin olla kiinnostunut siitä touch of classista, jos sinulta joskus voisi pistokkaita saada?

Mutta mikä hosta tämä on? Anopin siskon pihasta kaivettu, ei hänkään nimeä tiennyt.

kuva

Hämykuunlilja?

Sinikuunlilja…Hosta sieboldiana?

bluedreams​, sekin voisi olla. Pyörähdin äsken Multasormessa katsomassa, olisko siellä ollut tota touch of classia, niin bongasin sieltä just tuota sinikuunliljaa. Näytti erehdyttävästi omaltani.

Minä sain Touch of Classini Viherpeukaloilta. Tuossa niiden tilalla oli aiemmin Albopictaa jota hankin viime vuonna mutta se jouti pois tuosta koska se oli liian keltainen.

kuva

Albopictat joutui rinteeseen evakkoon.

kuva

Pikakysymys kun touhuan ja järjestelen tuolla pihalla, voiko kuunliljoja jakaa nyt?

Muoks. Siis tähän aikaan vuodesta, vai pitääkö odottaa ensi kevääseen?

Minä ainakin halkoisin tarvittaessa kuunliljapaakkuja vaikka lapiolla tähänkin aikaan vuodesta. Nythän vielä helppoa senkin takia kun lehdet ei kovin isoja

Lapiolla puolet tai osa pois, hyvää multaa tilalle niin kasvaa seuraavaksi vuodeksi jaettavaa. Pari kolme tainta samassa antaa rehevämmän kasvun siirretyille, kuten Tanakelen kuvassa yllä hienosti näkee.

Katselin tuota sinikuunliljaksi arveltua - mikähän tää sitten on, kun olen tätä luullut siksi? Lehdet on selvästi sinisemmät ja silleen ryppyiset kuin ne olisi vanutikattu. Vihreä väri ei aina tule kuvissa oikein, mutta tässä voi verrata läpipuskevaan varjoliljaan, joka sekin on aika tummalehtinen.

kuva

Kun ei kukaan oo esittänyt arvelua, kävin guuglettamassa ja kyllä sinikuunliljan kuvat ihan tältä näyttävät, kukat ja kaikki. Lehtien väreissä on kyllä vaihtelua eri kuvissa, mutta kuulemma kasvupaikan valoisuus vaikuttaa lehtien värisävyyn ja luultavasti myös kamera ja kuvaushetken valo. Pidän tätä sinikuunliljana, kunnes toisin todistetaan.

Kyllä se ihan sinikuunliljalta näyttää, tuollasia minullakin on. Se on komea kasvi

Oota kun se kukkii, jos kukka on valkoinen, niin se on Hosta s,elegans

Tuo tosiaan on taas se Komeasinikuunlilja.

Minusta taas nuo Aramintan ja Tallukan kuunliljat eivät näytä ollenkaan samalta.

Mulla on hämykuunlilja ja sinikuunlilja jostain syystä ihan vierekkäin ja näyttävät kyllä yhtäkkiä katsottuna samalta. Jos se kamera taas jostain löytyy, niin yritän ottaa kuvaa, mutta luulen, ettei siinä kuvassa ero juuri näkyisi. Hämykuunliljan vihreä on hitusen vihreämpää ja kiiltävämpää, eikä lehti näytä niin tukevalta kuin sinikuunliljalla. Sinikuunlilja on asteen verran mattapintaisempi ja aavistuksen sinertävän värinen, lehdetkin saatavat olla hiukan leveämpiä ja se on huomattavasti hitaampi nousemaan.

Omani perusteella Aramintalla olisi sitten kaiketi sinikuunlilja. 

Juuri tuollaisen eron minäkin niissä olen aina kuvitellut olevan. Mielestäni tuossa Tallukan kuunlijassa olisi juuri kapeammat ja vihreämmät lehdet, jotka eivät lainkaan ryppyynny noin, kuten tuossa edeltävässä Aramintan kuunliljassa, joka näyttää sinikuunliljalta. Tietysti pelkkien kuvien perusteella on vaikea sanoa varmasti.

No nyt mä sekotan, siis minusta Tallukalakin on sinikuunlilja, Aramintalla komeasinikuunlilja tai joku muu.

Ahaa! Sitä kai bluedreamskin tarkoitti? (Nyt vasta huomasin bluedreamsin viestissä komea-sanan.)

No, itselläni ei ole kumpaakaan sinikuunliljaa, joten parempi olla väittämättä mitään. ;) Tallukan kuunlilja vain muistuttaa todella paljon omia hämykuunliljojani.