Kuunlilja, Hosta

kuva

kuva

Viimevuotinen roskislöytö kuva

Kiva et muutkin dyykkaa noita kuin minä =)

Millä tavalla kuunliljat ilmaisevat kaipaavansa jakamista? Kasvusto ränsistyy? Kokonaan vai keskeltä? Kukinta heikkenee?

Minä olen jakanut kuunliljoja lähinnä omien tarpeideni takia: pienentääkseni ylisuuria kasvustoja ja saadakseni lisää taimia. Eilen nostettiin valtavia komeakuunliljan kasvustoja ylös, ja juuripaakut olivat niin suuria ja painavia, että ilman miesvoimaa ei olisi millään onnistunut. Mittasin yhden kasvuston leveydeksi 160 cm.

Haluaisin jatkossa pitää kasvustoja hieman hillitymmän kokoisina. Onnistuisiko sellainen, että silloin tällöin keväällä runttaisin lapiolla kasvuston reunoista osan pois? Vai pitääkö kuunlilja nostaa aina kokonaan ylös virkistyäkseen?

Kyllähän se lapiolla reunasta pala rouhaisemalla on kätevin ja hyvää multaa tilalle.. Emotaimi ei kärsi, jakokohtaa ei pian huomaa kun se kasvattaa uuteen multaan virkeät juuret. Miinuksena on, että ryöhääntyy entistä suurempaan kasvuvauhtiim ja juurakko valtavoituu.

Katsoin Davidin vinkkaamasta Googlen kuvahausta (kuunlilja jakaminen); Sieltä löytyi yksi kuva, jossa kuunliljan kasvusto on kaljuuntunut keskeltä. Oli ilmeisesti puutarha.netin oma artikkeli perennojen jakamisesta. Itse en ole moiseen koskaan törmännyt. Taitaa vaatia aika vanhan kasvuston jo, että sellaista tapahtuu? 

Tuo koko kasvuston nostaminen vain on sen verran työlästä puuhaa, ettei sitä ihan hirveän usein viitsisi tehdä. Toinen vaihtoehto olisi hankkia tilalle pienempikasvuisia kuunliljoja. Nykyinen lajike on Komeakuunlilja 'Francee', josta kyllä tykkään muuten.

Minä en ole jakanut kuunliljoja, muuta kuin lisäämistarkoituksessa. Hämykuunliljat ovat kasvaneet jakamatta samoilla sijoillaan varmaan ainakin kymmenen vuotta, eivät ole mitenkään ränsistyneet tai vähentäneet kukkimista. Keltareunakuunlilja tuntuisi olevan samanlainen, ei siis näytä ränsistyvän ainakaan viidessä-kuudessa vuodessa.

Ei ole myöskään ollut tarvetta reunoilta lapioida pois, ilmeisesti sen takia, että vieressä on vahvakasvuisia perennoja, jotka pitävät puolensa, mm. keltapäivänliljaa, jättipoimulehteä, vuorenkilpeä, siperiankurjenmiekkaa. Osittain olen myös kivillä vähän rajannut.

Jos haluaa hillitymmän kokoisia kasvustoja, kannattaa istuttaa tilalle lajikkeita, jotka ei edes kasva älyttömän suureksi. Kuunliljojahan löytyy minikokoisesta XXL:ään ja kaikkea siltä väliltä

Merjaz, niinhän se tietysti pitäisi tehdä. Ei vain raskisi nykyisiä hävittää ja sitten ostaa uusia pieniä tilalle ja ikäänkuin aloittaa koko homma alusta. Sitä paitsi vähän pelkään hankkia uusia kuunliljoja hostaviruksen takia. Teimme nyt niin, että jaoimme kasvustot ja istutimme ne kutakuinkin vanhalle paikalle entistä harvempaan. Ylijäämäpalat menivät kiertoon.

Näitä Franceita ostaessani en kyllä ollenkaan osannut aavistaa, että kasvavat näin suuriksi. Aivan liian tiheään niitä istuteltiin ja nyt vuosia ollaan aina vain harvennettu. Ovat mielestäni enemmän edukseen, kun eivät kasva liian tiheästi.

Jos nyt jossain vaiheessa päätän vaihtaa lajikkeen pienempään, mikä olisi vastaavan näköinen, terve, valkoreunainen kuunlilja, joka olisi hieman hillittykasvuisempi? (halkaisija max. 1 m) Plussaa olisi myös se, että lehdet eivät kupruilisi, kuten Franceen lehdillä on hieman tapana.

Paistaako kyseiseen kohtaan aurinko? Valkoiset reunukset palaa helposti auringossa. June olisi yksi hyvä vaihtoehto. Ei tosin samannäköinen, mutta todella kaunis. Täältä voit katsoa sen tiedot: http://www.hostaparadise.com/june/466/hosta-details.aspx

Junen voit löytää mm. Kodin Terrasta, joka myy Satakunnan taimitukun terveitä taimia.

Franceeta ei kannata hävittää, etsi sille toinen paikka tontilta jos mahdolista.

Oijoi, miten kaunis on tuo Junekin. Ja just passelin kokoinen. Täytyy panna korvan taakse muistiin. Ja kiitos hyvästä vinkistä hankintapaikan suhteen, Merjaz!

Tuo nykyinen kasvupaikka on puolivarjo-varjo. On talon itäseinustalla, joten aurinko paistaa paikalle ainoastaan aamupäivällä ja siitäkin osan puiden takaa. Hyvin ovat pärjänneet Franceet tällä paikalla muutaman vuoden.

Franceita on meillä useassa penkissä (sattuneesta syystä, siis kun niitä on saatu jatkuvasti harventaa ja jakaa), mutta yksi niistä jäi viime syksyn uudistuksissa (= suuret pensaat poistettiin) selvästi liian aurinkoiseksi; Valkoiset reunat ovat totta tosiaan ihan palaneet rumiksi. Sinne voisikin harkita jotain vähän paremmin aurinkoa sietäviä hostia, esim. juuri tuota Junea.

Kuunliljat on mun lemppareita helppohoitoisuutensa ja peittävyytensä vuoksi, ei kasva rikkaruohot niitten alla devil Mulla on n. 10-6v. vanhoja kasvustoja, eikä niissä näy ränsistymisen merkkejä.

Mun kokoelma on vielä vaatimaton, "tavallista" sinikuunliljaa isoina pehkoina ja pari isohkoa valkoreunainen joitten nimee en muista. Viime kesänä ostin orange marmaladen ja aiemmin yhden valkolehtisen jolla vihreet reunat, tämä on erillään muista koska kituu joka taasen voi johtua kasvupaikasta ison lehtikuusen juurella. Sitten on vielä valkovihree jolla lehdet pienet ja kippuraiset.

Sitten on jätti, jonka luulin olevan tavallinen sinikuunlilja mutta osoittautui varsin isoksi, lapussa luki hosta sieboldiana elegans. Pari kolme vuotta se oli varsin tavallisen kokoinen mutta sitten se ryöhähti sellaiseen kasvuun, että pois alta. Paakku leviää hillitysti mutta lehtien koko on vuosi vuodelta isompi, nyt isommat noin 40cm halkaisijaltaan, korkeutta pehkolla on noin 90cm. Mulla on tapana jättää kukkavarret siemenkotineen talventörröttäjiksi ja siitä onkin seurannut se että viime vuonna huomasin penkin reunoilla pikkuruisia kuunliljan taimia. On niitä varmaan ollut aiemminkin jo mutta en ole katsonut sillä silmällä, kun en olettanutkaan että siemenkylvöstä onnistuu itäminen tuosta noin vain. Siellä ne ovat talvehtineet karussa kovassa savessa ja tänä kesänä uskalsin isompia ottaa purkkeihin kasvamaan. Näitä baby kuunliljan alkuja on vaikka kuinka paljon

kuva

Viime syksynä hankittu Stained Glass rehahti aika komeaksi jo tänä vuonna.

kuva

Oho, onpas tosiaan rehahtanu.

Onpas se nätti! Minulla syksyllä istutettu Stained Glass kuului viime talven menetettyihin :-/

36 erilaista kuunliljaa! Voinks mä muuttaa teiän pihaan? :slight_smile:

Mahtaako kukaan olla tänä keväänä harventamassa kuunlilja penkkejään tällä eteläisemmässä suomessa niin että niistä joutaisi jakoon? Puutarha suunnitelmat etenee ja taidetaan tarvita aika paljon kuunliljaa.

Onko teillä kokemusta touch of glass/class -hostasta? Viherpeukkujen sivuilla näyttää niiiiiin kauniilta. Mulla olisi haussa mahdollisimman sinilehtinen kuunlilja, ei mitään jättiläiseksi kasvavaa. Ehdotuksia?

Eikös Hosta halcyon ole sinertävä, ei kovin isokokoinen

Toi sivu löytyi äkkiesltään.

https://www.hostasdirect.com/learn/hosta-info/hosta-types/blue-hostas/