Kai se lähtee melkein mistä palasesta vain. Itse on olen jättänyt vähimmillään kolme "piippaa" aina jakopalaan.
…ostaessasi kuunliljoja on niiden taimet jaettu niin, että niillä on piippa per purkki!
Minä en ole ihan noin pieniksi pilkkonut, vaikka niin voisikin tehdä. Noin 15cm halkaisiltaan olevista paloista tulee jo ekana kesänä kivan kokoisia kasveja ja ne tuplaa kokonsa nopeasti.
Kertokaas minkälainen Raitakuunlilja on kalkin suhteen? Karttaja, suosija vai siltä väliltä?
Mä olen jättänyt kalkit heittelemättä kuunliljoille ja hyvin kasvaa.
Siltäväliltä
Aloittelevana pihankuopsuttajana olen ostanut honkkarista halvalla pari juurakkoa ja hyvin lähtivät alkuun…nyt on kuutta plaatua kukkapenkissä.
Tammisaaressa käydessä aina ihailen rantsussa olevia hostia sillä komeita ovat !
Siirsin pari vuotta sitten kuunliljani penkkiin joka oli heti alkuun jo liian pieni ja kasvit liian tiheässä. Hyvin ovat siinäkin kasvaneet mutta nyt olisi tarkoitus vähän kasvattaa penkin kokoa. Onkohan järkevämpää kaivaa kaikki ylös ja jakaa ne tasaisesti penkkiin vai ottaa sieltä täältä muutama ylös ja istuttaa ne uuteen penkkiin. Ovatko yleensä kovin herkkiä siirtämiselle.
Eivät ole arkoja jakamiselle/siirrolle!
Taidan sitten nostaa kaikki ja jakaa suurimmat ja harventaa muutenkin.
Ostin Lidlistä kolme pakettia Hostia. Kussakin oli kaksi juurakkoa, joissa pieni piippa; oli sekä pikkuisen violehtihtavaa että valkovihreää. Voiko näistä pikku iduista päätellä jotain tulevasta kasvista, vaikka jotain osviittaa lehtien tai kukkien väristä?
Oho, en tiennytkään, että Lidlistäkin saa kuunliljoja (en tosin käy siellä koskaan).
Violetit piipat ja valkovihreä väri, ekana tulee mieleen Patriot, joka on melko yleinen hosta. Toki voi olla joku muukin, esim Francee.
Merjaz, jotain yleistä näistä odotan, mutta kahta erilaista näissä vaikuttaisi olevan. Lidlissä on nyt perennarynnistys, tänään tuli ja ehkä menikin palstan viesteistä päätellen.
edit -- googlettelin ja parhaat arvaukset nyt ennen mitään oikeaa tietoa olisivat Gold Standard ja Francee, sellaisia on aiempina vuosina Lidlistä jollekulle osunut. Kiva!
mielenkiintoinen sivusto erikois kuunliljoista toivottavasti linkin kopiointi onnistuu
http://www.songsparrow.com/catalog/plantlist.cfm?type=HOS,&subtype=TETRAPLOIDHOSTA,&startrow=1
Kysynpä täältä kun en oikein tiennyt mihin tämä kuuluisi:
Eli sain ystävältäni jakopalasina kuunliljaa jotka jaoin ja laitoin ruukkuihin. Ovat olleet nyt ehkä pari viikkoa ja tänään huomasin että ne “hikoilevat”. Eli siis samaan tapaan kun esim huonekasveista peikonlehti tai kultaköynnös. Onko tämä jotenkin normaalia kun ne ovat ruukkuun istutettuina?
Mulla vasta hostat nousee maasta, ne on niin nättejä näin nuorenakin :)
Mikä lie vaivaa omiani… istutin noin kuukausi takaperin jalokuunliljaa penkkiin pieninä taimina ja tuntuu ettei mitään edistystä ole tapahtunut?! Olen huolehtinut kastelusta ja jopa lannoittanut pari kertaa…eikä mitään:o Toisessa penkissä samaan aikaan istutettu sinikuunlilja on jo kasvanut runsaasti. Liekö penkissä jotain vikaa?
Mun kuunliljoja vaivaa kaksi pirun ilkeetä koiraa.
Nuo on syöneet yhden keltakirjavan, niin että vain yksi lehtitupsu on jäljellä.
Ja tuo kun oli niin iso ja kaunis.
Tänään siitä oli jo kaivettu juuretkin näkyviin.
Mä alan kohta tosissaan suuttua noille mun “syödään kaikki mahdollinen” piskeille ja laitan ne kohta vaijeriin kiinni kauas kaikista kukista.
Pienimmäinen saa vaan olla vapaana, se kun ei osallistu näihin tuhman töihin.
Jemppa, noiden kasvussa ja kasvuunlähdössä on mulla ainakin aina ollut isoja eroja.
En oo huomannut olosuhteilla olevan vaikutusta, kunhan nyt ei ihan rutikuivaa auringonpaahdetta ole, osa vaan starttaa vähän vauhdikkaammin ja osa vähän miettii ensin.
Sinikuunlilja on mun mielestäni yleensä muutenkin hyvin roteva- ja vahvakasvuinen verrattuna moniin muihin.
Tämmösen klöntin pelastin roskiin menolta.
Mun kuunlilja ovat komeita ja kasvaa rohottavat mahtavasti… Yleensä ensimmäinen kesä istutuksen jälkeen eivät kasva kummoisesti muuta kuin juuria!