Jalomi Fire And Ice näyttää ihan samanlaiselta eikä ole korkea voisi olla se kun kasvaa enemmän leveyttä lehet saattaa olla vähemmän valkoiset ens aluksi ei ole kuuman auringon ystävä valkolehtiset
palaa helposti ihan rumaksi.
Jalomi Fire And Ice näyttää ihan samanlaiselta eikä ole korkea voisi olla se kun kasvaa enemmän leveyttä lehet saattaa olla vähemmän valkoiset ens aluksi ei ole kuuman auringon ystävä valkolehtiset
palaa helposti ihan rumaksi.
Tardiana June on erilainen siinä on vaalean vihreä lehti tumman vihreä reuna lehet on pienemmät eikä kasva ylös päin kokeilen jos saan siitä sinulle kuvan laitan samalla sen Fire And ice niin huomaat miten poikkee toisistaan.
Temskukka, tuo Kuunliljani korkeus on sillain, että korkeimmat lehdet ovat 50 cm korkeita, muutoinhan se on sellaista pyöreää puskaa, lienenköhän ikinä kitkenyt tuosta kohtaa, rikkaruohot kun eivät jaksa kasvaa juurella. Sen lehdet ovat keväästä vähän sinertävät ja muuttuvat syksyä kohti vihreämmiksi (ja lannoituksestakin ja vedensaannista vähän riippuu lehtien väri). Jakaa pitäisi, mutta kun kysyntää ei ole ollut niin paljoa kerralla, että saisi esim. kirpparilla menemään, ei ole tullut jaettua. Yksittäisiä, muutamia alkuja ei kehtaa ruveta siitä erottelemaan, menee koko puskat pilalle. Valitettavasti en tiedä nimeä, joku fiksu on sanonut siniseksi kuunliljaksi, liekö totta vai tarua vai liekö risteytys.
Kyllä Passion on aivan oikeassa, tuo minun ylimmäinen kuuliljani ei suinkaan ole tardiana june, vaan tuo fire and ice. Tuntuu nyt kovasti löytyvän penkeistä kasveja, jotka eivät ole niitä, joita niiden pitäisi olla. Ehkäpä pitäisi aina googlettaa kasvit kotiin tullessa, ja katsoa pitävätkö nimet paikkansa. Kun minusta on kiva, että niille ne nimet löytyvät
Ensimmäinen kuva on Fire And Ice Toinen Tadriana June
Päinvastoin Eka Tadriana June toinen Fire And ice
Joillakin kuunliljoilla vaihtuu lehtien väri melkoisesti kesän mittaan. Tässä on Hosta Gold Standard kuvattuna kesäkuussa ja elokuussa. Kesä haalentaa lehtien värejä.
Olen huomannut saman värin haalennusilmiön minäkin, niin käy esim. Sinisille kuunliljoillekin.
Vielä sama vertaus Hosta Illuminationin lehdillä. Ensin alkukesällä kuvattu ja alemmassa tänään kuvattu lehti. Lehden reunassa oleva vihreä näkyy alkukesällä aivan himmeästi.
No tulihan tuokin värimuutos-asia todistetuksi ihan kuvien kanssa, minä kun luulin omien valkokirjavien kuunliljojen risteytyneen kun olen niiden paikkaa niin paljon vaihtanut.
eikö tuo tietynlainen haalistuminen näy kaikkialla luonnossa? alkukesän syvät heleät vihreät haipuvat sitä mukaan, kun klorofylli siirtyy kasvien maanpäällisistä osista juuristoon (puuvartisilla kasveilla myös oksiin ja runkoon) päästäkseen suojaan pahalta talvelta ja ollakseen valmiina keväällä aloittamaan uuden kasvukauden.
Jos minä otan kirjavasta kuunliljasta siemeniä ja viskelen penkkiin, niin tuleeko niistä kirjavia vai taantuuko ne yksivärisiksi?
Tuleeko siemenlisätyistä kuunliljoista muutenkaan emon näköisiä vai onko niillä paljonkin mutaatioita, jos siemenestä lisää?
Jostakin luin lähiaikoina aiheesta, mutta kun ei silloin ollut ajankohtaista, niin en laittanut muistilokeroon..
Tuota samaa asiaa kyselin aikoinaan vanhallapuolella. Vastaus oli,että jos kylvää 100kpl hostansiemeniä niin voipi saada yhden emonkaltaisen jäkeläisen. Kokeilematta jäi toistaiseksi tuo juttu.
Kiva-kiva-kiva. Kiitos, kuutamo! Sitten on mukavampaa kylvää siemenöitä kun on yllätyksiä luvassa
Minä tykkään kuunliljoista niin että kaikki kelpaa - mukavaa vain jos on paljon kuunliljaa olkoot vaikka vihreälehtisiä.
Pitääkin mennä luuraamaan löytyykö siemeniä, minulla on uusia istutusalueita joissa on kuunliljapula vallalla.
Hitsi, niillähän on siivet niillä siemenillä
Heips vaan, siemen asiantuntijat! Napsin työpaikan pihalta muutaman kuunliljan siemenkodan. Mitäs nyt tehdään, laitanko heti syksyllä maahan tuoreeltaan, vai lähteekö ne myöhemminkin kasvamaan. Entä itääkö jos ei laita kylmäkäsittelyä? Kauhea kysymysten tulva, enkä osaa TAASkaan löytää noihin asioihin tietoa..
Vuokkis,hei! Kirjoita Googleen "kuunlilja seimenestä",niin saat monta vastausta ko.asiaan.
Minäkin googlailin ja lueskelin. Vanhalla puolella sirpuli sanoi, että iti hyvin ilman kylmäkäsittelyä. Ohjeet (exotic garden) neuvovat kylvämään maalis-toukokuussa tai syksyllä ulos. Silloin niille tulee kylmäkäsittely ja sen hoitaa luonto.
Minä meinaan laittaa suoraan maahan, vielä nyt syksyllä. Tarvii vaan se vauvalan paikka löytää. Työmaan pihalta on minunkin siemenet, niin että ei harmita, meni syteen tai saveen. Jos itävät niin ensi kesänä harmittaa, koska sitten on taas kuunliljoja liikaa. Kyllä sitä on ihminen joskus hassu. No, jos tulis vaikka joku oikein tosi hieno...
Kiitos, teille, löytyihän tuolta jotain. Taidanpa sitten vaan laittaa maahan ja lappu viereen. En tykkää kauheasti sisälle keväällä laittaa, kun tärkeämpiäkin kasvatettavia on sitten kuten kurkut, tomaatit ja chilit.. pienen mökin ikkunatilat on rajalliset. Löytyi muuten nimikin sille, josta nuo siemenet on: Komeasinikuunlilja.