(Pensaat)
Perkaan kuusama-osiota, luvassa siirreltyjä viestejä...
(Pensaat)
Perkaan kuusama-osiota, luvassa siirreltyjä viestejä...
Pitää kysyä muilta, onko kokemusta rajusta leikkaamisesta? Otettiin isännän kanssa eilen aikas rankalla ja reilulla kädellä rusokuusama-pensaita.Ovat ikivanhoja ja päätettiin leikata riskillä. Jostain lehdestä tässä vastikään luin, että näiden pensaiden nuorentaminen saattaa olla vaikeaa.
Toissakesänä otin paljon oksia pois ja seuraavan kesän uudet versot ja kukat olivat käsittämättömän kauniita. Mutta eilinen leikkaus oli huomattavasti rankempi, kuin se edellinen. Toivottavasti kasvaavat...
Minä leikkasin rusokuusamani ihan tapille pari vuotta sitten ajatuksella että selviää jos ei kuole. Oli niin vino ja kitukasvuinen ettei sitä sellaiseksikaan voinut jättää eikä harvennusleikkaus oikein tuntunut sitä kaunistavan ja tuuhettavan - eli mitään hävittävää ei ollut. Ihan hyvin se kasvatti uusia versoja eikä ollut moksiskaan kurituksesta. Taidanpa parin vuoden päästä uusia operaation että pysyy pienellä pihalla tila kulkukelpoisena.
Tanu,kiitos. Ehkä meidänkin "tapit" tekee kaunista kasvua! Tänä keväänä onkin meidän pihalla oikeia pensaidenhoito-kevät
Meilläkin jatkuu edelleen operaatio pensas. Koivuangervo ja tuo kuusama menivät tapille pari vuotta sitten, aronia-aitaa on nuorennusleikattu useampana keväänä ja tänä keväänä tapitin morsius- ja norjanangervot… (voisikohan jostain päätellä, että hankin pari vuotta sitten kunnon voimasakset )
Ja vielä ihan out of topic noiden tappien kasvuvoimasta. Viime keväänä myyrä oli syönyt yli 10 v. vanhan metsäköynnöksen varret 30 cm maanrajasta totaalisesti pois. Maassa oli vain purukasa, en löytänyt edes sitä kohtaa, mistä varsi oli noussut maasta, niin tarkkaan oli maanrajakin juurakkoon saakka syöty. Kun palattiin kesälomalta heinäkuun lopulla, oli kuukaudessa kasvanut 1,5-metrinen tuuhea köynnöspöheikkö purukasan tilalle!!! 8D Olisi kasvanut korkeammaksikin, mutta kuivuus lopetti kasvun kesken… Uskomaton kasvuvoima kasveilla vain on!
Sinikuusama alkaa jo kukkia.
Onko jollakin kuusamalla pyöreähkökärkiset, hieman pehmeänukkaiselta (varsinkin alapinnalta) tuntuvat lehdet? Yritän muistaa laittaa pienestä parastani kuvan tänne kotiin päästyäni. Hän ei ole kukkinut laisinkaan tänä kesänä, enkä kukkien puuttuessa ole osannut määrittää pensasta.
Oikeassa olet vesiherne,kyllä se taitaa olla jokin `Sirokuusama`? Pensaat ovat vanhoja,täällä ovat olleet ties kuinka kaun,ennen tänne tuloamme. Kuivia oksia olen poistanut aikaajoin,vaan ovat jo aika puumaisia nuo pensaat. Joinakin kesinä niissä on myös jonkin sorttisia "ötiäsiä",vesisuihkua olen niille antanut. Aikaisin kuitenkin tulevat lehdet sekä hempeät kukat.
Joka vuosi kyllä kukkivat meilläkin nämä vanhat `Tarhakotakuusamat`,kukat kestävät vain muutaman päivän. Kukinta -aika varmaankin riippuu siitä kuinka kuivassa paikassa ovat,taikka kuinka vanhoja pensaat ovat. Olen ollut huolimaton noiden pensaiden hoidon suhteen,pitää ensi tilassa leikata niitä.
Tämä nyt ei ole tärkeää mutta huomautan kuitenkin, ettei Kuutamon kesäkuinen kuva esitä tarhakotakuusamaa. Voisi olla sirokuusama (Lonicera x bella ''''sakura''''). Saattoi hämmentää nimimerkkiä Hinnes.
Onko kellään huntukuusamaa? Pitääkö sitä leikata/muotoilla vai antaa kasvaa vaan? Mulla kasvaa aidanteessa yksi.
Löysinkin hyvät selitykset huntukuusamasta ja vähän muistakin pihan kasveista täältä:
Minulle myytiin todella kauan sitten kaunokotakuusaman nimellä kuusama Lonigera Zapelii, joka vanhassa Pentissä tulkittiin kaunokuusamaksi. Liittyykö otsikkoon vai sitten ei - minä en sitä tiedä. Kuusamani on joka tapauksessa oikein himskatin nätti kukkiessaan kumpuun rakentamassani istutusvallissa hiekkamaalla hyvin aurinkoisessa paikassa ison männyn vierellä. Kastelen toki sitäkin oikein pahoilla helteillä, hyvin harvoin toki. Erittäin suositeltava pensas minun mielestäni.
Aikaisin kasvattelee silmujaan tämäkin.
Meilläkin on jo tällaiset lehden alut tuoksuköynöksessä. Onhan tuossa suojaisa paikkakin. (Muuten -kuuluuko tämä pensaisiin,vai köynöksiin?)
Miten on, voiko köynnöskuusaman leikata alas? Ja olisko nyt keväällä paras hetki? Köynnökselle on ilmeisesti ihan ominaista risuuntuminen alaosastaan, mutta itselläni nyt ei muutaman oksan leikkaamisesta ole iloa .
Sieltähän se juuresta sitten nousee, joten voi leikata. - Näyttää kaljuuntuvan aika nopeasti alaosastaan. Itse en vielä raaski leikata, laitan lisäksi jotain kesäköynnöstä.
Kiitos papula vinkistä. Taidan leikata lähipäivinä ja jatkossa voisin myös kokeilla jotain kesäköynnöstä rinnalle.
Köynnöskuusama on Lonicera, mutta mun puolestani se saa olla liaanien osastossa.