Meillä kasvaa etupihalla sisäänkäynnin molemmin puolin rusokuusamapensaat. Ovat noin 15 vuotta vanhoja, ja kaipaisivat jonkinlaista elvytystä. Viime kesänä osa lehdistä muuttui heti ruskeiksi, eikä kukintokaan ollut kauhean runsas. Nuorennusleikkauksesta olen jo löytänytkin ihan mukavasti tietoa, mutta kertokaahan, millaisesta maasta ja lannoituksesta rusokuusamat tykkäävät, ja miten käytännössä toteuttaa maan parantaminen ja säästää juurella ja ympärillä kasvavat tuoksukurjenpolvet?
Miha, katso, pitäisikö multavuutta lisätä pensaiden alle vaikka kompostilla. Minulla tuo pensas pärjää järkyttävän kuivalla paikalla ja veikkaan sen johtuvan runsaahkosta katteesta. Multana siinä kohdalla on epämääräisesti kalkittu irtoturve ja alla monta metriä hiekkaa. Kastelen pitkillä helteillä kyllä pensasta joskus.
Kiitokset Sandille vinkistä. Voisin kipata pensaitten juurelle kompostoitua hevosen lantaa :) josko ne siitä sais vähän sitä kaivattua elinvoimaa tuhkaa laitoin myös vähän, kun jostain luin, että tykkäävät tosiaan kalkista.
Maa tuntuu olevan tuosta painunut tosi tiiviikiksi, oiskohan siitä mitään apua jos vaikka talikolla vähän ilmastois.. vai kulkeutuuko ne ravinteet siitä pinnalta ihan itekseenkin?
Jos maa tuntuu kovan tiiviiltä, olisiko siinä liikaa savea? Pane hiekkaa pintaan ja haraa pintamultaan varovasti juuria rikkomatta ja sitten vielä vähän haralla autat uutta katemultaa sekoittumaan pinnan maahan. Kokeile, auttaisiko. Ellei sitten maa vain ole vielä jäässä :}
Jaaha. Olen viime vuonna pohtinut, mikähän kuusama se meidän pihalla kasvaa, ja luvannut saman tien laittaa kuvankin. HA!
No, tässä tämä edelleen merkkaamaton kuusama siis on. Tällä on naapurin puolella kasvavia kuusamia pyöreämmät lehdet, ja lehdet ovat myös hyvin pehmeät, aivan kuin pienenpienen nukan peitossa (vähän kuin nukkapähkämöllä, lampaankorvapehmeät). Lehdet ovat oksissa pareittain, oksan kummankin puolen.
Kukkanupun alaosa punertaa, ja nuput / tulevat kukat ovat ihan säälittävän pieniä, ehkä 3-4 -millisiä. Nuoret oksat ovat tummanpunaiset.
Osaisiko joku teistä nimetä tämän?
Tämän pensaan olen ristinyt rusokuusamaksi (?). Aiemmin tuossa lueskelinkin sen nuorentamisesta, mutta onko kenelläkään kokemusta siitä, miten on onnistunut? Alangon mukaan nuorentaminen ei välttämättä onnistu. Ongelmana tässä on se, että kasvavat perennapenkissä, eivätkä välttämättä ole sen kaunistus. Alhaalta ihan risukkoa, ja ylhäällä vähän jotain tupsuja.
Jalomi, kaunokuusaman sivutaimi sekä siirteessä ollut rusokuusama eivät ikään kuin edes tienneet tulleensa siirretyksi tänä keväänä! Nosta siis pensas aurinkoiseen paikkaan melkein koska hyvänsä, kunhan muistat vierihoitaa hetken verran kastelun suhteen, jos sateet loppuvat.
Osaako joku sanoa, miksi sinikuusamani on vuodesta toiseen yhtä ruman näköinen. Lehdet muuttuvat keltalaikkuisiksi ja kurttuisiksi. Tuholaisia en lehdillä ole nähnyt. Voiko kasvualustan tiiviys tai happamuus aiheuttaa tällaisia oireita?
Just samanlaisiksi on menneet mun kuusamat, tosi rumat. Pitäisi olla hyvä kasvualusta ja kalkkiakin lisäsiä keväällä, elukoita ei tosiaan näy.
Minulla lehdet ovat enimmäkseen edellisen kuvan lisäksi kurtuilla.
Viimevuonna istutetut kaunokuusamat on todella risuisen näköisiä. Joko niiden pitäisi olla hyvässä kasvussa vai onko peli menetetty?
intopii Voisiko olla valkolumimarja tai sen "pikkuserkku". Tekeekö marjoja?
Meillä on valkolumimarjapensaassa sellaiset samettisen pehmoiset lehdet, uudet versot ovat punertavat, lehdet pareittain, sileäreunaiset. Tekee pikkuruisia kukkia ja valkoisia marjoja. Innokas tekemään uusia poikasia juurelle.
Sinikuusama-aita on varsinkin keväällä puhjetessaan tosi viehättävä. Mutta meillä aita on nyt rojahtanut liian massavaksi. Olemme keväisi sitä karsineet poistamalla oksia maanrajaa myöten. Nyt pitäis tyyliä muuttaa. Onko kokemuksia, voisinko nyt tähän aikaan latvoa kauttaaltaan sen oksia? Haluaisin kuitenkin säilyttää samalla sen pyöreän muodon. Sen olen kaupungin istutuksita huomannut, että sinikuusama ei kasva enää kauniiksi, jos se leikataan kokonaan lyhyelle tyngälle.
Tällainen minulla, ihan lemppari ihanuus. (kuva siis kesäkuulta)
Vastaan omaan sivulla 3 olleeseen kuusamatunnistukseen. Pensaani on luonnonvaraisenakin kasvava lehtokuusama. Sain niin hyvät tuntomerkit, että osasin ihan itse tulla tuohon lopputulokseen. Se ei tietenkään takaa lopullista totuutta, mutta Lonicera xylosteum on nyt vahva uskomukseni.
Näyttää aika usella olevan näitä kuusamaongelmia, enkä voi auttaa, koska oma kuusamani kärsii samoista oireista, lehdissä epämääräistä ruskeaa ja käpristyvät.
Oma kuusamani ainakin 25 vuotta vanha, lajia en tiedä. Luulin alkuun että oli näsiä koska joku sanoi niin. On kuitankin kuusama. Kauttaaltaan vaaleanpunaiset kukat ehkä hiukan kuitenkin enemmän tummempaa punaa. Marjat ainakin punaiset. Vaalean ja tumman punan väliltä.
Ensi alkuun kuusama kukoisti melko kivasti. Sitten huomasin että pikku hiljaa alkoi “hapset harveta”. En sitten tiennyt leikatakko vaiko ei. Samaan aikaan rupesi tulemaan juurivesoja, ehkä pari kesässä, jotka ensin alkuun kasvoivat normaalisti sitten kuolivat pois, ehkä seuraavana talvena.
Sitten rupesin katkomaan vanhoja oksia aika juuresta ja niihinkin saattoi tulla uutta kasvustoa mutta ei pitkäksi aikaa.
Viimeinen vaihe oli se että vanhoihin oksiin tuli epämääräisen näköisiä oksia jotka sojottivat tosi epänormaalin näköisinä. Ikäänkuin olisi alkanut koko kuusama uudistua parin metrin korkeudelta, varresta joka muuten oli miltei oksaton.
Kissat muuten teroittivat kynsiä tähän runkoon en tiedä mikä osuus sillä oli tähän ränsistymiseen.
Viime kesänä keskellä kesää rupesi niin ottamaan pattiin puskan ulkomuoto että kun oli saha ihan käden ulottuvilla niin laitoin kaikki vanhat oksat poikki juuresta. Tilapäinen mielenhäiriö tai sitten ei.
Luulen että kuusamani ennuste on aika huono.
Palaan vielä tuohon sinikuusama-aitaan, joka on suojana tielle päin. Se on yli 20 vuotta vanha ja kasvanut liian korkeaksi. Monet kehuivat sitä kun se oli vielä inhimillisen matala. Se on alaosastaan tosi sotkuinen ja täynnä tukevan käsivarren paksuisia oksia. Millä keinoin sen edes saa leikatuksi? Aita on noin 15 metriä pitkä. Onko siihen yleensä mahdollista käyttää koneellista apua? Vai käsinkö on sahattava joka vietävän haara ja oksa?
Hoi, asiantuntijat! Voisikohan tämän meidän risuaidan uudistaa pikku hiljaa, niin että karsisi vain harvakseltaan tyviosasta lähtien noita paksuja runkoja? Ja jatkais sitten vuosittain karsimista. Jos sen leikkaa kerralla alas, kuluu aikaa ennen kuin se antaa minkäänlaista suojaa (tuulen- tai näkösuojaa).
Minä tekisin niin. Kuusamasta pitäisi kai poistaa muutaman vuoden välein vanhimpia oksia. Mitä pohjoisempana ollaan, sitä varovaisemmin pitäisi leikata, että uusi kasvu ehtii puutua talveksi. Tuo aita on aika tiiviisti istutettu. Käsittääkseni Kuusama tarvitsee tilaa ympärilleen.