Kuusama, Lonicera

Olga, juuri niin. En tosiaankaan tiennyt, sinikuusaman tarvitsemaa istutustilaa yli 20 vuotta sitten. Kävin juuri laskemassa, että 15 metrin pituudella on 12 pensasta. Eli istutusväli on noin 1,25 m. Mutta heti kun lumet sulavat, alamme harventaa aitaa. Muuten sinikuusama on mielestäni keväällä silmuje puhkeamisaikaan todella kaunis.

Hermostuin rusokuusamiin, kun ovat niin valtavan isoja ja harvoja, yhden jo leikkasin tapille, nyt sitten tulin lukemaan leikkaanko muutkin;-)

Lukemani perusteella leikataan kaiikki tapille!!

Sinimarjakuusamat on jänikset hoitaneet kahtena vuonna tapille, nyt tänä talvena sain suojattua, saapa nähdä tuleeko kuinka paljon marjoja, kun jänisten hoitaminakin on tullut. En vain ole uskaltanut maistaa niitä, kai on ainoa kuusama jonka marjat ovat syötäviä?

Kiitos hoyabella, nyt isäntäkin uskoo;-)

Hei!

Olemme suunnittelemassa pensasaitaa ja olemme päätymässä sinikuusama-aitaan.

Piiskataimia ei tunnu sinikuusamasta löytyvän (varsinkaan marjasinikuusamasta, josta aita on tarkoitus tehdä). Voiko aidan tehdä ihan kaupasta saatavista purkkitaimista? Olen jonkin verran yrittänyt lisätä marjasinikuusamaa, mutta ei se oikein tunnu onnistuvan (olisi halvempikin itse lisäämällä…). Siemenlisäyksen huonona puolena olen kuullut olevan sen, että jälkeläisten marjat eivät enää välttämättä ole sitten syötäviä.

Jossain oli istutusohjeena 80cm aidalle, mutta Fiiallahan jopa 1.25 m kuulostaa olevan liian tiheä? Mikäs olisi sitten oikea etäisyys?

Pistokaslisäyskin on mahdollista, ja nopeampi kuin siemenlisäys. Joltain marjasinikuusamaa tuottavalta taimistolta voisi myös kysyä mahdollisuutta saada aitataimia tilauksesta.

Allium, oletko huomannut, että sinimarjakuusamasta ei tule kuin 1-1,5 metriä korkea. Meidän lähellä olevasta taimistosta saa sinikuusamaa myös 2-3versoista avojuurista 10 kpl nippuna.Se on saman korkuista, kuin sinimarjakuusama. Sinimarjakuusamaa ei ole kuin astiataimena.

Minun, oikealta nimeltä taimistossa marjasinikuusamat, ovat jo ainakin neljä vuotta vanhoja, silloin astiataimina ostettu. Nyt ovat reilun puolen metrin korkuisia pyöreitä puskia, marjoja niihin on tullut joka vuosi jonkin verran, mutta en ole niitä mihinkään käyttänyt. Jänikset ovat parina vuonna “leikanneet” talvella noin 30 cm korkeiksi.

Rusokuusama kasvaa korkeaksi pensaaksi, siitä saa aika nopeasti aidan.

Hmm… pitää miettiä vielä. Meillä on pari marjasinikuusamapensasta, yhden laitoimme tänä keväänä, toinen on pari kesää vanha, ei ole marjoja vielä näkynyt (mustaherukkaa tulee ja paljon, mutta se onkin sitten toinen tarina…:).

Tuosta korkeudesta jossain sanotaan että että 1-1,5 m , mutta toisaalla 1,5 - 2m. Tuo 1,5 m voisi olla jo riittävä.

Pitää vielä tänä kesänä kokeilla, saisiko noista juhannuksen aikoihin juurrutettua uusia pensaita. Keväällä otetuista puutuneista ei tullut kyllä kuin keppejä :frowning:

Meillä marjasinikuusamat on kasvaneet todella hitaasti, kolme vuotta sitten astiataimista laitetut on vielä reilusti alle puolimetrisiä, mutta täynnä kukkanuppuja.

Lopulliseen korkeuteenhan vaikuttaa niin monet eri tekijät, esim.lajike, ettei sitä voi kovin tarkkaan sanoakaan etukäteen. Eli ei niistä välttämättä tulekaan 2 metrisiä tai sitten voi mennä reilusti yli

Lehtokuusama kukassa. Tämä kuusama ei tuoksu millekään. Harmi, sillä on todella söötti pieni pensas.

Intopii, samaa pensasta katselin eilen, täynnä pieniä kukkia, mutta ei tuoksunut. Viime talvi oli varmaan sille otollinen, kun ei ole ennen kukkinut noin paljoa.

En löytänyt tietoa onko mandariinikuusama (sillä nimellä se myytiin, Dropmore Scarlet)oikeasti mandariinikuusama ja onko se kiipeilevä, tuettava vai pensas? Pitäisi kuulemma hyvin pärjätä Tampereen ympärillä.

Mulla oli mandariinikuusama, siis oli, talvi 2005 vei sen mennessään, niin kuin monen muunkin kasvin. Se oli se kauhea talvi, kun täällä etelässä, missä ei lunta ollut ollenkaan, jääpolte vei perennoja todella runsaasti. Mulla se lähti hyvään kasvuun, tuettava on, tosi kaunis kukinta. En sitten uutta hommannut kun kuoli täällä 1b- vyöhykkeellä. Talvi oli kyllä poikkeuksellisen tuhoisa kaikille kasveille.

Kiitos annujoki. Nyt se näyttää vielä ihan pensaalta ja lienee paras laittaa je kiipeämään johonkin sellaiseen tukeen jonka voi kaataa talveksi ja peitää havuilla, ainakin ensimmäisinä vuosina.

Tämä on kaunokuusama Sakurana ostettu muistaakseni, mutta mikä lienee. Hiano ku mikä, ja mä olen sen laittanut niin piiloon, että pitää mennä varta vasten katsomaan. Toivottavasti kasvaa pian isommaksi ja näkyy kauemmas.

Onko kellään Keltakotakuusamaa, näin sellaisen todella kauniin Lahdessa Launeen puistossa. Nyt yritän jostain löytää sellaisen. Kuinka olette saaneet kasvamaan, pitäisi menestyä jopa IV vyöhykkeellä.

Rusokuusamat ovat alasleikkauksen jälkeen alkaneet todella hyvin kasvaa!

Hoyabellalle kiitokset neuvoista, että uskalsimme leikata tapille!

Kalliosalmi, juuri sama on siellä Lahden puistossa, oli lappu juurella tallessa, otin siitä kuvan samoin koko kuusamasta.

Mieheni osti Tarhakotakuusaman meille, saa nähdä kestääkö täällä talvea! Tosi kauniit punaiset kukat siinä oli ostettaessa, Keltakotakuusamaa en ole täältä löytänyt.

Koreakuusaman taimia myös kaksi ostin Ahosesta, se on varma menestyjä täälläkin.

Sanokaappa ystävät rakkaat mistä mä löytäisin kaunokuusamaa äipän työkaverille?