Kuusama, Lonicera

Minä sitä luulin kaikki puuvartistaimeni jo istuttaneeni mutta mutta.....Minkähänlainen kasvutapa on keltakotakuusamalla? Onko kellään kokemusta tai kuvia kasvutavasta ja tilavaatimuksesta..? Huomasin lasilavassa ostosiemenistä kylvettyjä puolimetrisiä taimia, pitäisi kai istuttaa ne. En vaan tiedä minne laittaisi, kun en ole koskaan nähnyt kasvia normikokoisena? Harottaako se, tekeekö juurivesoja? Kasvaako pystyksi vai leveäksi? googlettamalla en oikein tullut hullua hurskaammaksi...

siemenhulluuden tuloksia....

kuva

Täs on min keltakotakuusama viime kesänä. Ei ollu parempaa kuvaa.  Kasvaa nätisti pystyyn, eikä tee mielestäni juurivesoja. Harottavat oksat oon leikannu pois. Kiva pensas :)

Sehän on aika nätti! Kiitos Annikainen kuvasta! No tuon perusteella uskaltaisin istuttaa sen sireenien lähistölle sisääntuloportin luo. (Olen hävittämässä siitä pajuangervoa). Ei varmaan leviäisi liikaa?

Ei meillä ainakaan ole levinnyt :slight_smile:

Kävin nappaamassa kuvan mun keltakotakuusamasta, mie en oo älynny leikata sitä. Toisaalta se kyllä mahtuu tuossa olemaan, leveempi on kuin korkee.

kuva

No on tuo paljon kivemman näköinen kasvi kuin pajuangervo, ja helppo pitää kurissa. Taidan sitten täräyttää ne maahan, jahka lapion varteen pääsen. (Sulla on Eripari sama ajatus kuin mulla, että vuorenkilpiä viereen.)

Meillä on naapuri kuollut, ja autiotorpan aidan alta tunkee pihalle rikkaruohoa minkä ehtii, yritän pitää pensailla raja-alueen kunnossa. Leveys ei haittaa, kunhan ei veso. Kiitos avusta!

Rusokuusamatkin alko kukkimaan muutaman viikon myöhässä.

kuva

Mulla täällä alkaa noiden punaisten ja vaaleanpunaisten kuusamien kukkiminen olla jo loppusuoralla. Minusta on vähän kummallista, ettei kuusamia juuri näy missään tuolla kylillä, vaikka ovat noin somia ja pärjäävät hankalissakin oloissa. Ehkä ne on piilotettu takapihoille, eikä laitettu paraatipaikoille tienviereen? Julkisissa istutuksissa on kyllä joskus sinikuusamaa. 

Onko kokemusta miten marjasinikuusama kasvaa varjossa? Menisikö sinikuusaman tilalla?

Mulla on sinikuusama varjossa, eikä ole kovin hyvin menestynyt, mutta taitaa olla enemmän syytä siinä, että varjon aiheuttaa suuri koivu. Marjasinikuusamia mulla varjostaa aamulla tammi ja illalla talo, mutta keskellä päivää paistaa suoraan, ja puskat voivat paremmin, kuin mun muut kuusamat. Olen kuitenkin nähnyt yhden kartanon puutarhassa valtavien tammien juurella suuret punakukkaiset kuusamat, joita ei näyttänyt varjo haittaavan lainkaan. Eli paikasta riippuu, luulisin, että kaikki kuusamat suurin piirtein samanlaisissa oloissa menevät.

Kirvat hyökkäävät nyt kuusamiin. Huomasin, että sekä ruso- että kaunokuusamissa lehdet olivat käppyrässä; vaaleita kirvoja hirmuiset määrät lehtien alapinnoilla. Lehdet näyttävät olevan aivan hätää kärsimässä, alimmat ovat muodostaneet pallukoita, joiden sisällä ötökät köllivät. Muissa puskissa ei ainakaan vielä näitä syömäreitä näy. Vain kirsikkapensaissa on mustia kirvoja (kirppoja?). Rupesin suihkuttelemaan Spruzitia.kuva

Rusokuusamassani on kivoja ja ötököitä joka kesä, kasvupaikka on liian kuiva.

Tuulet on taivuttanu rusokuusamanki melkeimpä maanmyötäseksi, kukkii tänä vuonna tosi aikasin.
Leikkauksen tarpeessakin olis mokoma Taas.

Kuusaman tarve iski eilen ja lähdin pikaisille ostoksille että kerkiän saada sen maahan vielä ennen talven tuloa.  Listasin itelleni neljä eri kuusamavaihtoehtoa, toivoin että yhden niistä löytäisin. Kävi hyvä tuuri, ensimmäisessä paikassa jossa pydähdyin oli listalta löytyvä Kaunokuusama, ja 70% ALEssa vieläpä !  Samasta paikasta samalla alella löytyi myös listani ulkopuolelta Tarhakotakuusama, otin sen myös.
Nyt ovat istutettuina, mieluisat ja tarpeelliset hankinnat ihanan halvalla :slight_smile:

Kuusama, Lonicera

Kuusamat eli tuoksukuusamat on kuusamakasvien suku, johon kuuluu noin 180 lajia. Monet koristepensaat kuuluvat kuusamiin.
Kuusamakasveja kasvaa Suomessa luonnossa ja sen eri lajikkeita viljellään eri käyttötarkoituksiin. Kuusamat ovat hyvin kestäviä ja sopeutuvaisia erilaisiin kasvupaikkoihin ja sietävät oksien katkeilua hyvin. Köynnöskuusamien kukat ovat todella koristeelliset. Kuusamien marjat ovat myrkyllisiä, mutta jalostettujen marjasinikuusamien, eli hunajamarjojen marjat ovat syötäviä.

Pensaskuusamat viihtyvät sekä aurinkoisilla että varjoisilla kasvupaikoilla tuoreessa keskiravinteikkaassa maassa.
Alkuperäisinä luonnonkasveina meillä kasvaa lehto- ja sinikuusamat, joista sinikuusaman alkuperäinen laji on löydetty Kuusamosta.

Lähde: Martat.fi