Kuusama, Lonicera

Myskis hölömö, saa sekaantua ei oo yksityiskeskustelu.

Tuota pois kaivamista isäntä jo viime kesänä suunnitteli, vaan kun on niin pirun laaja versio, että kaivinkone kait pitäs olla.

No, mie kuritan sitä parhaani mukaan, tunteella tietysti kiroten, jää nähtäväksi jääkö mittään jäljelle.

No hölömöhän kyllä olen             

Mutta auttaiskohan, jos noille rimpuloille laittais joitain tukipuita johon sitois narun ympäri? Että eivät pääsis rötköttämään maahan vaan olisivat enempi ylöspäin. 

Minäkin sekaannun… meillä kävi entisessä paikassa kanssa huonosti alasleikatun rusokuusama-aikan kanssa. Se oli ruma risukko ennen alasleikkausta ja leikkauksesta se ei koskaan toipunut kunnolla. Kesän toisensa jälkeen se teki niitä pitkiä roiskoja, jotka sitten joutuivat kuusamaa muutenkin vaivaavan toukan kynsiin (sen, joka käpertää lehdet rumasti rullalle). Paikasta se varmaan johtui, liian kuiva ojanpenkka kuusamalle. Seuraavat asukkaat kaivoivat koko rotiskon pois ja paras olikin.

Myskis, no höpö höpö, meilläpäin se on vähän niinku etelämpi sanois hassu, tuo sana hölömö siis.

Paskat mie mittään keppejä sille virittele, lähen just ulos ja tuulen kans kilipaa teemme töitä.

Joo, sahatahan tuokin piti, 5 paksua runkoo ja niin päin pois.

P.S. ihana tuo inkkari…

Höh Myskis! Tottakai yleiseen keskusteluun saa ja pitää osallistua. Enkä mä mikään kuusamaguru ole,raya vaan meinas että tiiän,ku edellisellä sivulla äitysin neuvomaan.

Joo, se voi olla että ens keväänä tai kesänä on kaivinkone tulossa tuohon naapurin pellon rajalle ojia rappaamaan, josko lahjois koukkaamaan hiukan sivummallekkin.

Nyt se näyttää melekeen pensaalta, lyhentelin niitäkin jääneitä, sama se kuin tuon käy, jatkosta olen edelleenkin samaa mieltä kun edellisessä viestissä.

Raya, tuo inkkari on se kuuluisa, joka on tippunut sieltä kanootista…OT

No nii mutt sehän oli liian täys jo muutenki , , , se kannootti.

Hei tuolla aiemmin mainittiin toukka joka syö kuusaman lehdet käppyrälle? Mulla on muutaman vuoden vanha rusokuusama ja joka vuosi ne uudet versot saa tuon kiusan. Mikä toukka sen aiheuttaa kun en oo näköhavaintoa saanut? Kuusama-parka on ihan kauheen näköinen eikä se edes ehdi kasvaakaan… :frowning:

Jos vuohenkuusama vedetään poikki maata myöten, niin versooko se enää uudelleen  Isäntä ei sitä huomannut, kun siivosi pois ruusupuskia ja seljan taimia.

Kylhä se pitäs lähtee kasvaa, mutttttt, ny ku on ollu näikuivaa, voisit antaa sille 2-3 vrk välein vesiryyppyjä. Ni lähtee paremmin kasvaa.

Rusokuusaman lehdet söi joku käppyrälle useana vuonna. Viime syksynä kaitoin juurelle katetta sitomaan kosteutta ja olen sitä kastellut usein. Kasteluahan tuo Davidkin neuvoo harrastamaan. Vain muutama käppyrälehti on kerätty saunan uuniin, juuret on vissiin suht pinnassa luonnostaan ja paikkani on varjoisa, kuivahko ja tuulelle alttiina.

Talvella katkesi kuusamasta kokonaan toinen haara puun kaadon yhteydessä, ja nyt sille kohdalle on kasvanut pitkiä versoja. Kannattaisiko niitä nyt leikata haaroittumisen toivossa? Koko puska on  kamalan näköinen, sillä säästynyt haara oli tietysti se pimennossa kasvanut räähkä ja nämä uudet versot ovat siis paraatipuolella. Vai olisiko syytä katkaista se toinenkin vanha haara ja koska?

Tämä on sellainen punakukkainen kuusama, eikä se ole koskaan kasvanut kovin hyvin, koska koivu vei siltä kaikki mahdollisuudet. Nyt se on selvästi ilahtunut koivun kaadosta. Tuossa kesäreissulla kuitenkin näin samoja kuusamia satavuotiaitten tammien alla ja siellä ne näyttivät voivan oikein hyvin. Tammissa oli kyllä alimmat oksat aika korkealla, joten varmaan sitten kuitenkin saivat valoa tarpeeksi. Niitä oli varmaan muutenkin muistettu lannoittaa ja hoitaa paremmin, kuin omiani. Ehkä nämä hienommat kuusamat eivät sittenkään olleet ihan niin vaatimattomia, kuin myyjä aikanaan vakuutti, kun hankalaan paikkaa etsin puskia.

Kuusamat joita kuritin viime kesänä rankalla kädellä ovat nyt ihan just sen näkösiä kun olla pitää, tuuheita , ei vielä liian isoja, eli ei vielä räystäskorkeudella , kukkivat parhaillaan, täytyy myöntää että kyllä kannatti.

Ja heinäkuun alkua näkyy olleen kun moista kuritusta harrastin.

Kaikki retkottavat/sojottavat kokonaan pois, pitkistä roikoista osan leikkasin ehkä n.30-40cm pitkiksi, osan jätin vähän pidemmäksi, sehän haaroo niistä leikkauskohdista ja nyt on tosi tuuhee alhaalta asti.

Hienoa!no Pitäis omille tehdä kans sama, mitä muille neuvoo.

Niimpä Kyssis ! Kiitos vaan neuvoista, oikeesti olin ihan valmis kaivattamaan koko höskät vek, mutta nyt kun noita kattelee niin kyllä harmittas. Tarttee vaan tulevaisuudessa muistaa ettei päästä niitä liian vanhoiksi kurittamatta.

Siispä taidan etsiä sahan ja sakset käsiini ja katkaisen muistakin raaskupuskista pahimmat haarat.

Äsken ihastelin toisella puolen tonttia tavallisia marjasinikuusamia. Ne ovat muutaman vuoden vanhoja ja kurittamatta kasvaneet pallomaisiksi. Niissä versojen varret ovat aivan punaiset ja näyttävät mun silmääni hauskoilta. Ei se niin tylsä puska olekaan, vaikkei komeasti kuki. Marjojakin saa jo maistella.

Päätin, että kuusama, erityisesti sinikuusama, sopisi liiterin oven viereen, koska se kuulemma viihtyy puiden alla. Kiersin kaikki paikalliset puutarhaliikkeet, eikä yhdessäkään ollut :frowning: Minulla on jo kuopat kaivettuna niitä varten…