Siirsimme mökiltä pihallemme pienen metsäkuusen alun 7-8 vuotta sitten. Nyt siitä on kasvanut oikein sievä ja vähän jo näkösuojaakin antava puu. Latva huitelee reilusti yli kahdessa metrissä. Jossain vaiheessa kuusi oli tarkoitus poistaakin, mutta enhän minä enää raski sellaista tehdä. Mietinkin, saisiko tuota pidettyä pienenä, mutta silti vielä jokseenkin luonnollisen näköisenä leikkaamalla?
Vuosikasvut ovat melkoisen pitkiä, eli kuusi on aika harva. Jos nyt alan lyhennellä vuosikasvuja, tuleeko lopulta oksien päihin vain hassut tiheät tupsut? Eli onko jo liian myöhäistä alkaa muotoilla kuusta?
Mulla on kuusi (keinun takana grillipaikalla, jos muistat), jota olen leikannut. Olen leikellyt sen aina samalla kuin vuorimäntynikin eli juhannuksen jälkeen (vaikka talvi kai hyvää leikkausaikaa onkin). En enää muista, minkä kokoinen kuusi oli, kun aloin sitä leikkaamaan, mutta ei se aivan pienen pieni taimi ollut. Kivan tiheä siitä on tullut.
Lisäänpä vielä: Kuusta voi leikata vähän pidemmällekin kuin vain viimeistä vuosikasvainta, elikäs siltä alueelta, josta neulaset ovat vihreinä ja hyväkuntoisina. Alkuaikoina leikkasin kuustani vähän reilummin, koska se oli jo jonkin verran iso ja saadakseni sen haluamaani muotoon, mutta viimeaikoina olen vain nipsinyt vuosikasvaimia lyhyemmäksi ja latvan poikki. Latva menee poikki aina siltä korkeudelta, johon juuri ja juuri yllän.
Tuomipihlaja, kiitos vastauksesta. Itseasiassa sinähän se taisit tämän ajatuksen istuttaa mieleeni meillä käydessäsi. Näin kauan olen sitä kypsytellyt. Nyt alkaa olla varmasti viimeiset hetket saada kuusi pidettyä vielä sen korkuisena, että sen pystyy leikkaamaan maasta käsin. Samallahan tuon aina parturoisi kun koko kuusiaidankin.
Minun hatara pääni ei nyt muista sitä teidän kuusta. Yritin etsiä sitä kuvagalleriastasi, muutaman vilauksen näinkin, mutta en kunnollista kuvaa vielä löytänyt (kävin läpi vasta viimeiset 30 sivua). Oletko lyhennellyt kutakuinkin kaikkia vuosikasvaimia vai vain latvasta, oksien kärjistä ja ehkä myös rungossa kiinni olevat?
Enpä ole tiennytkään, että kuusta voisi leikata reilumminkin. Aina puhutaan siitä viimeisimmästä vuosikasvusta.
Sen verran menen aiheen sivuun, kun nyt mainitsit nuo männytkin; Voisikohan männyn viimevuotisia vuosikasvuja typistää myös nyt kevättalvella ja sitten taas juhannuksen tienoilla tämänvuotisia vuosikasvuja?
Varsinaisesti tuosta kuusesta ei varmaan kuvaa olekaan, kun se on aika syrjässä ja piiloisessa paikassa grillin keinun takana. Kuusi on nykyään niin tiheä, että leikkelen vuosikasvaimia lyhyemmäksi jokapuolelta “pinnalta” ja latvan pistän poikki. Jostain olen lukenut ja oppinut, että kuusta voi leikata reilumminkin ja käytännössä olen kokenut, että pitää paikkansa. Männystä tiedän, että vain viimeistä vuosikasvainta voi leikata, mutta siihen en osaa sanoa, voisiko vielä nyt leikata viimekesäistä vuosikasvainta. Itse en varmaan menisi sitä tekemään, vaikka leikkaus olis viime kesänä unohtunutkin. Tää tunne johtuu varmaan vaan siitä, että olen leikannut vuorimännyt aina kesällä juhannuksen aikaan.
Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin kyllähän mekin varmasti olemme kuusiaidasta joskus leikanneet vanhempaakin kasvustoa, eikä siitä ole tuntunut olevan mitään haittaa. Tuon pikkukuusen haluaisin saada leikattua siten, että yksittäiset oksat vielä vähän erottuisivat, ja puun luonnollinen kasvutapa näkyisi, ts. ei samaan tyyliin tasaiseksi kuin kuusiaitaa. En tiedä, onko se pidemmän päälle kuinka helppoa/mahdollista, mutta kokeillaan ainakin jotakin. Pääasiahan on se, että kuusi pysyisi kohtuullisen kokoisena (eikä aikanaan varjostaisi naapurin pihaa).
Kuusiaidassahan alaoksat eivät ole juuri pidempiä kuin alaoksatkaan, eikö niin? Kuustahan voi kumminkin leikata hyvin niin, että pysyy kartionmallisena niin kuin kuusen kuuluukin olla. Eikös silloin oksat erotu paremmin? Joulukuuseksi kasvatettavia kuusia leikataan säännöllisesti, jotta niistä tulee tuuheita kauniita kuusia. Tuo mun kuusi ei nyt ainakaan vielä näytä mitenkään kuusiaidalle
Joo, ei näytäkään! Oli ihan luonnollisen näköinen siinä kuvassa. Tarkoitin tasaisuudella sitä, että kuusi leikataan esim. leikkurilla "pinnaltaan" tasaiseksi, kuin säntillisissä muotopuutarhoissa. Tällaisesta kartiosta oli juuri esimerkki tuoreimmassa Viherpiha-lehdessä (2/2014). Minun makuuni kuusessa saisi olla vähän enemmän rosoa ja muhkuraa mukana. Mutta eiköhän sellainen tule aika helposti, kun panee saksilla sohien?
Justihinsa niin, saksilla sohien Ja vaikka kärsivällisyys riittäisi leikkaamaan suurimman osan vuosikasvaimistakin, niin ei siitä silti pinnaltaan kait tasainen tule, koska oksat ovat alunperin luonnostaan eripituisia. Jos kuusi leikataan leikkurilla tasaiseksi, niin eikös silloin juuri mene toisesta kohtaa pidempi pätkä poikki ja toisesta lyhyempi.
Pistä vaan saksilla sohien, onhan se ihan mielenkiintoista, minkälainen parturoinnin kohteesta vähitellen kasvaa Ja ainahan sitä lopulta saa parturoitua maata myöten, jos alkaa siltä tuntua
Sekoilin tuossa edellisessä viestissäni: piti sanomani, että kuusiaidassahan yläoksat eivät ole juuri alaoksia pidempiä. Mutta, joo, voihan se aitakin tietty olla reilusti ylöspäin kapeneva, mutta on kumminkin leikattu pinnaltaan tasaiseksi.
Pikkukuusi on nyt leikattu, ja olen tämän projektin onnistumisen suhteen aika luottavainen. Korkeutta sillä on noin 2 m, joten muotoilu onnistuu mukavasti.
Mutta… nyt katse kääntyi yhteen pihamme huomattavasti suurempaan kuuseen (korkeutta noin 6 m). Isäntä on ehdotellut jo vuosia, että sitä pidettäisiin leikkaamalla pienempänä. Itse olen ollut sitä mieltä, ettei sellaisesta tule hyvä, ja sittemmin, että eihän tuohon enää edes yletä, mutta nyt epäröin. Voisikohan sittenkin onnistua? Tikapuut ja pitkävartiset sakset käyttöön ja latvan muotoilisi vuosittain kartion malliseksi. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus?
Naapuri typisti pari vuotta sitten ison kuusensa latvasta rajusti, ja rumahan siitä tuli. Leikkasivat jo melko paksun rungon kohdalta, siis liian alhaalta. Olisiko teillä kokemuksia (ja mahdollisesti kuviakin) tällaisista leikatuista/muotoilluista kuusista? Onnistuneita tai epäonnistuneita kokeiluja?
(Juu, tiedän, että olisi pitänyt miettiä puun lopullinen koko istutushetkellä… Kysyn silti.)
Viime keväänä vierailin eräällä palkintopihalla Oulussa. Siellä talonväki oli alkanut leikaamaan myös suuria kuusia. Olivat muotoilleet sivuilta kapeammaksi. Kuuset olivat hyvän ja luonnollisen näköisiä.
Kiva kuulla! Kuusia oli siis varmaan leikattu myös latvasta? (Muutoinhan sivulta leikkaaminen käy vuosien saatossa melkoisen haasteelliseksi kuusen kasvaessa.)
Tuon meidän kuusimetrisen kuusen jokavuotinen leikkaaminen myös sivuilta tuntuu kyllä jo hieman työläältä. Siksi ajattelin, josko riittäisi ihan vain latvanseudun muotoileminen vuosittain kutakuinkin kartion malliseksi. Vai tuleeko siitä sitten hassun leveä? Leveyssuunnassa on kyllä vielä tilaa, ainakin toistaiseksi…
Onko kukaan keksinyt käyttöä kuusen isoille kävyille? (hakutoiminnolla ei löytynyt mitään) Meidän pihalla on useampikin kookas kuusi, jotka tuottavat paljon käpyjä enkä oikein keksi, mihin ihmeeseen niitä tunkisi…
Mää poimin lasten kanssa isoja kuusenkäpyjä, ja nostan ne aukeamaan ikkunanlaudalle. Niistä tulee tosi komeita. Sitten vain ovat koristeena milloin missäkin. Toimii hyvin kans syttöinä, ja katteena. Tai ihan vain askartelussa, varsinkin kransseissa. Jos on hyvälaatuisia, niin niitä voi myydäkkin.
Ai niin katteeksi… ne ei varmaan kovin nopeasti maadukaan, niin jos keräisi vaikka pensaiden juurelle kasan rikkiksiä hillitsemään. Mikä on syttö?
Siis uuniin sytykkeeksi, "syttö" näin Oululaisittain lyhennettynä.
Isot kuusenkävyt ovat tosiaan hyvää katetta. Noin 15v. sitten kun lasten kanssa ulkona touhusin puutarhahommia, riitti heillekin tekemistä kun keräsivät pikkuämpäreihin käpyjä ja tyhjensivät ne suviruusuaidanteen juurelle. Ovat vieläkin suojanneet rikkaruohoilta ja pitävät maan kosteana.
Viimekeväänä jouduttiin kaatamaan iso kuusi pihasta. Hakkasimme vesureilla ohuemmat oksat ns. hakkeeksi. Paksummat rangit jäi vain ‘polttopuiksi’. Siinä meni mukavasti yksi keväinen päivä ulkosalla mutta saatiin hyvää kariketta alppiruusuille vielä moneksi vuodeksi.
Oli vielä lunta maassa joten homma kävi meille isännän kanssa lenkkeilystä kun ei silloin vielä päässyt muihin pihatöihin.
Noista kävyistä, kuiviin käpyihin spray-maalia päälle niin käyvät talvella koristeena sisällä tai ulkoruukuissa.
Mun special-hopeakuusi (jää pari-kolmemetriseksi ja on täysin hopeanvärinen) on alkanut kasvamaan leveyttä, uskaltaisikohan alaoksia typistellä reilusti parin vuoden kasvun takaa kun kohta ei sovi kulkemaan ohi. Pelkään vaan noiden erikoislajikkeiden leikkausta jos se ei siitä tykkääkään ja heittää veivinsä.
Tänään messuilta tarttui mukaani varjostinkuusi Sciadopitys verticillata. Myyjä vakuutti sen olevan talvenkestävä, mutta pikku kuukkeloinnin jälkeen en ole tästä ihan varma. Mietin, että uskallanko sen istuttaa maahan, vai ottaa "autotalli talvetukseen", eli iskeä se isoon ruukkuun ja nostaa talveksi sisälle?
Kummallinen kasvi muuten. En heti kyllä tunnistanut havupuuksi.
Mitäs nämä ananakset on?