Kuvia kasvihuoneista

Ok Pirkkis, niillä ei siis ole mitään lämmitys- tms. funktiota. Ovat varmaan hyvän näköisiä. Mahdammeko muuten asua kovinkin lähellä toisiamme?

Hyvä idea. Kiitos Pirkkis.

Viritä Fiore pressu kasvarityömaan päälle, niin pääset pikemmin maaluupuuhiin.

Piti ihan mennä ottamaan kuvia ja kuvista huomaan ettei oma olekaan niin täysi kuin kuvittelin eli käytävällä tilaa

Nuo tomaatit peittää taakseen kurkut ja paprikat. Kasvavat hurjaa vauhtia nyt kun ilmat lämpeni.

allapäinOstin muutama päivä sitten ison uuden pressun, mutta mies otti sen lautojen suojaksi. Eli juuri nyt ei ole mitään, mitä voisi heittää siihen kasvihuoneen päälle. Huomiseksi on luvattu aivan kaatosadetta ja vasta keskiviikosta lähtien pitäisi olla poutaa. Voi surkeutta…

Minä asun keskustassa, lähellä paloasemaa.

Vau, Alisha, mieletön kasvihuone! Kuluuko koko sato teillä omalla porukalla, vai meneekö jakoon / myyntiin eteenpäin?

Minä asun 4,5 km keskustasta, eli emme ole kovin kaukana.

Minne suuntaan?

Fiore, en ole myyntiin aikonut ja iso joukko lähipiiriä odottaa vesikielellä valmistumista eli eiköhän noista selvää tehdä.

Meillä on kesäkeittiö tehty samalla systeemillä kuin sinun kasvihuoneesi ja keväällä oli ilo kasvatella siellä tomaatin ym taimet, kun lämpö kesti hyvin sisällä.

Meillä katto ihan huopakatto eli valoa ei riitä enää kun aurinko korkealla, mutta keväällä oli hyvä ja valoisa.

Pirkkis: Asun Hirvihaarassa.

Alisha: Meillä on pihalla vaikka jos minkälaisia rakennelmia, huvimaja, leikkimökki, puumaja, aitta, pihasauna jne. Tämä on nyt ensimmäinen sellainen rakennus, missä saa kunnolla kasvatettua jotain. Odotan jo innolla ensi kesää, kun pääsen istuttamaan taimia jo keväällä. Nyt taimiparkani odottavat muovipusseissa (ostotaimet ainakin tänä vuonna) pääsyä uuteen kotiin. Olen tänä kesänä tyytyväinen, jos saan edes muutaman tomaatin. Saa nähdä, ehtivätkö kurkku ja kurpitsat tehdä satoa ollenkaan. Ja on minulla pari paprikankin tainta jo ostettua. Tomaatteja on kai 3 erilaista lajiketta. Ostelin näitä taimia varastoon jo siinä vaiheessa, kun kasvihuone oli vasta piirros paperilla ja kasa ikkunoita aitassa.

Terveisiä kasvihuonetyömaalta 4!

Tänään saimme taas pitkästä aikaa vietyä kasvihuoneen rakentamista eteenpäin. Viime aikojen sateet, mökillä viettetty juhannus ja yleinen laiskuuden puuska ovat viivästyttäneet projektia. Nyt kasvihuoneessa on kaikki ns. puutyöt tehty. Huomenna maalataan kaikki rakenteet. Toivottavasti ehdin ja jaksan käsitellä myös ikkunat. Sitten enää katto paikalleen. Olemme jo keväällä luvanneet mennä tulevaksi viikonlopuksi auttamaan siskoni mökille huvimajan pystytystä, joten tämän oman jutun valmistuminen menee varmaan ensi viikkoon.

Tässä näkyy mökki kokonaisuudessaan.

Tässä oviseinä, joka paneloitiin tänään. Maaston kaltevuus näkyy tässä kuvassa hyvin.

Tässä ikkunapääty.

Aivan upea kasvihuone Fiore!

Kyllä itse tehty on vain itse tehty. Tulee kaunis ja varmasti toimiva kasvihuone.

Tässä vähän maisemia omasta teollisesti valmistetusta 5,5 m2 kasvaristani. Teollisuusteeman mukaisesti taimet on myös istutettu vanhoihin "teurastamon laatikoihin". Ei kovin kaunista mutta käytännöllistä kyllä.

Ensimmäinen auvoisa kesä kasvihuoneen omistajana, ihanaa.

Pihvitomaattilajikkeita. Terveisiä Alishalle! Kukkivat parhaillaan ja yhdessä kasvissa on jo raakilekin. Pikkupuutarhurit pitävät huolta tomskuista.

Kesäkuun alussa ostin 5 kpl taimia, jotka myytiin minulle niinkin täsmällisellä lajikenimellä kuin kasvihuonetomaatti. Nämä istutin ensimmäisinä ja raakileita on jo kaikissa lupaavasti. Kuinkahan kauan kypsyminen kestääkään?

Latvat ovat käyristyneet muutamassa tomaatissa. Pentistä olen oppinut, että se ehkä johtuu reippaasta lannoituksesta. (taimet ilmeisesti ovat löytäneet kananpeen kasvulaatikostaan)

Olisikohan tämä luumu vai kirsikkatomaatti, pitääpä tarkistaa:

Kurkku kiipeilee ja aikoo valloittaa ilmeisesti koko kasvihuoneen (tai maailman?)

Lannoitusasioita olen miettinyt. Tomaattini ja muut kasvini istuvat melkoisen kananpeepatterin päällä. Lisäksi olen hiekkaviljelijöiltä idean lainanneena ripotellut vähän ruohosilppua kasvien juurille. Mahtaako tämä lannoitus riittää koko kesäksi?

Nokkosvedet yms. viehättävät ajatuksena, mutta käytännössä minulla ei saata olla aikaa liemiä sekoitella. Ihan tavallista kastelulannoitetta kyllä pihavajasta löytyy.

Piperita, siellähän oli ihan tutun näköisiä taimia ;-)
Nuo lihalaatikot on ainakin turvallisia, kun itse vieläkin epäilen noita paljuja vaikka ne käytössä onkin itsellä.
Itse olen kastellut pariin kertaan kastelulannoitteella, koska siinä saa äkkiä tomaatit ravintoa ja sitähän ne tarvitsee rajusti varsinkin kun nyt alkavat satoa kasvattaa.
Siinä vaiheessa kun sato alkaa kypsyä en ole antanut enää lannoitteita, koska minusta ne muuttaa makuakin.

Tomaatti kypsyy n 2kk kukinnasta.

Kuka uskaltaa syödä minun kurkut??? Kait lintu voisi tehdä tuollaiset jäljet?

Laitoin sitten oviverhot ettei rosvot ihan niin helposti pääse, mutta voi olla ettei ilmakaan vaihdu tarpeeksi.

No onpas ryökäle käynyt kurkkuvarkaissa. Kieltämättä linnunnokka tuosta tulee mieleen. Sinulla on Alisha jo aika isoja nuo kurkut.
Hmm, ehkä ruilautan ainakin kerran vielä kastelulannoitetta nyt, kun kukinta ja raakileiden kasvu on kiivasta. Tosin jotkut hiekkaviljelijät kai ovat sitä mieltä, että kasvit rehottavat pelkällä ruohosilpullakin. Jos olen oikein ymmärtänyt. Minullahan tosin siis kasvit mullassa ja ruohosilppua vain vähän pinnalla.

Pitääkin lähteä tästä koneen äärestä lannoittamaan, kärhötkin ehkä kaipaavat vielä potkua kukintaan.

En minä Alisha oikeasti tiedä, onko noissa muovilaaduissa oikeasti eroa. Kyllähän jopa ihan elintarvikepakkausten (siis einesten) muoveissa on haitalliksi epäiltyjä pehmentimiä. Kaikessa tosiaan on vähän kaikkea. Mutta kun satuin saamaan nuo teurastamolaatikot vähän niin kuin kierrätyksessä niin kyllähän niitä on mukava käyttää vaikka eivät ole järin kauniita.

Minä arvuuttelisin kurkunsyöjäksi etanaa.

Etana se tuskin on, koska meillä ei niitä ole oikeastaan ollenkaan kasvihuoneen lähellä.

Mutta jotenkin nuo ei ole linnunkaan nokan jälkiä, kun ovat pitkiä vetoja…

Olen syytellyt milloin ketäkin esim meidän 2v poikaa, koiraa, oravaa jne.

Poika ei ole yltänyt ja koira sellainen hukka, että olisi hävinnyt varretkin mukana.

Jäljelle jää orava tai lintu.

Toivottavasti oviharsoista on apua ettei koko sato mene vieraisiin suihin.

Nuo muuten on jotain sormikurkkuja ja hyvälle maistui, kun äsken maistoin itsekin ensimmäistä kertaa.

Terveisiä kasvihuonetyömaalta taas!

Kaiken aikaa kasvihuoneen eteen on tehty jotain, mutta tänään repäistiin kunnolla! Aamulla maalasin sokkelin lekaharkot sisäpuolelta. Keskellä päivää satoi (taas!), joten kasvihuoneen runko ehdittiin jo peittää pressulla. Illalla saimme enoni ja serkkuni avuksi ja työt edistyivät huimaa vauhtia! Ensin kiinnitettiin kattoon tulevat valokatteet. Sitten minä aloin asetella paikoilleen lattian laattoja. Miehet alkoivat kiinnitellä ikkunoita paikoilleen. Tässä on tilanne tänään kello 22:

Lattiaan tulevat betonitiilet loppuivat kesken, kun muutin suunnitelmaa kesken työn. Mutta miltei valmiiksi sain lattian:

Pari ikkunaa olivat hurjan tiukat ja ne ovatkin tuossa kuvassa vielä irrallaan. Toki kaikki puuaines on nyt turvonnutta sateiden keskellä, mutta täytyyhän niiden vastaisuudessakin mahtua turpoamaan. Vähän täytyy siis höylätä. Se jätettiin suosilla huomiseen, väsyneenä tekee vain virheitä. Mutta kaiken kaikkiaan kasvihuone astui tänään aimo askeleen kohti valmista. Kunhan kasvit saadaan sisäpuolelle kasvamaan, niin keskitymme kasvihuoneen ympäristöön. Vähän kuitenkin luultavasti ihan vain levätään välillä!

Vau, kylläpä tulee komea kasvihuone! Ihanan majamainen, jota ei ihan heti edes kasvihuoneeksi hoksaa! Kyllä olette hyvännäköiseksi saaneet!