Kuvia kasvihuoneista

Onpa hauska ja yksinkertainen idea. Meillä pyörii niin paljon lapsia pihassa, että tuo ei taitaisi olla turvallinen, mutta oikeassa ympäristössä hyvä ajatus. Aloin muuten miettiä, että onkohan omassa kasvarissani paprikaksi luulemani kasvi sittenkin chili (siis sukuahan ne ovat), kun siinä on vihreitä, pitkulaisia raakileita(?). Ehkä ne eivät muutakaan väriä, jos ne ovat vihreitä chilejä. Voi tätä kasvihuoneen omistajan elämää! :wink:

Tässä ihka ensimmäinen -toivottavasti ei viimeinen- kasvihuoneeni. Kokoa ei ole kuin 2,7neliöta, mutta kyllä sinne jotain pientä mahtuu. Kevään alkukasvatuksia varten tämän ostin, sisällä talossa kun ei paljoa voi kasvatella muuten ovat mullat lattialla ja kasvinalut täynnä kissojen hampaiden jälkiä. Keväällä tämä suojainen paikka talon ''''''''kainalossa'''''''' on ihanteellinen, ei tuule ja on mielettömän lämmin auringon paistaessa. Tämä hökötys on vielä niin kevytkin, että kahdestaan sen saa kesällä kuskattua eri paikkaan jos haluaa, tosin sitten on jotenkin juntattava maahan kunnolla kiinni ettei keiku ensimmäisestä tuulenpyrähdyksestä pihakoivun latvassa.

kukkanen Voi miten sievä punainen mattokin, söpö.kukkanen

Kiitos paljon Lumi :). Kasvihuone hohtaa vielä uutuuttaan -eli tällä hetkellä sinne vielä matto ja istuinpaikka mahtuu, keväällä tuskin enää… Yritän aina istahtaa kasvihuoneessa lämmittelemässä kun olen vahtimassa lapsiani ulkoleikeissä -vaan äkkiähän sieltä taas pingahtaa ulos jotain puutarhassa laittelemaan; toisin sanoen, istahtamispaikka taitaa olla vain esteettinen ;). Haaveissa häämöttää se ihana itse tehty -tai ainakin itse suunniteltu- kasvihuone/huvimaja, minne mahtuu lasten kanssa istahtamaan juomaan mehua ja syömään kasan suklaakeksejä tomaatin ja basilikan tuoksuja haistellen.

Apua mikä kasvihuonekuume alkoi nousemaan! Mulla ois tuolla läjäpäin vanhoja ikkunoita kaikissa muodoissa ja monessa koossa. Nyt ois talvi aikaa mittoa ja harppoa puutarhassa keksimässä sille paikkaa. Pitää odotellessa tyytyä kai tuohon talon kupeessa kököttävään viherhuoneeseen. Seinät on kyllä lähes kokonaan ikkunaa mutta katto ei, rajoittaa kovasti tilaa kun vaan toinen seinusta on aurinkoinen.

Minun kasvihuonekuumeeni vain pahenee -varsinkin kun käy katselemassa netissä englentilaisia kasvihuoneita… Kuinka kauniita!!! Outoa, että Suomessa tuntuu tuo valmisvalikoima olevan aika suppea ja kaikki ovat toistensa kopioita. Tietysti jos me pohjolan ihmiset alamme enemmän ja enemmän kiinnostumaan niistä, niin valikoimakin kasvaa (tietysti, rahallahan nyt saisi mitä vaan, mistä vaan).

Nyt vain Tipilintu tässä syksyn aikana teet reippaasti perustukset, niin pääset heti keväällä rakennushommiin ja täyttämään kasvihuoneen kaikilla ihanuuksilla. Itse olen jo muutaman viikon miettinyt millaisen perustuksen sitten joskus tekisin, tontti kun on savimaata ja routii lienen aika rankasti -helpolla en taida päästä.Pitäisi ensimmäisenä tilata kauhea kasa soraa. Nyt olisin täällä kovasti kasvihuonetta kaivannut; viime yönä koristekurpitsani oli ottanut nokkiinsa kylmästä kylmyydestä, eikä ensimmäistäkään kurpitsaa ehtinyt valmistua :(.

Caracal, mun kasvihuoneprojektista löydät kuvia tervetuloa Fellowlandiaan-otsakkeen alta. Kuvissa näkyviä tummapokaisia ikkunoita minulla on vielä varastossa, eri kokoisia, eikä olis kovin pitkä matka hakea kun Orimattilassa asut =)

Kiitoksia tarjouksesta -mutta en uskalla käyttää lasia, sillä en kuitenkaan osaa tehdä tarpeeksi vakaata ja routimatonta perustusta (lasit räsähtäisivät rikki kuitenkin), minulla ei ole resursseja tehdä niin perusteellista perustusta kuin sinulla. Kasvihuoneesi oli aivan kertakaikkisen ihana! Olisipa minullakin veli käytettävissä täällä rakennusprojektien toteuttamisessa -mutta hän häärää toisella puolella maapalloa puusepän hommia. Sulevi, Severi ja Verneri olivat suloisia :slight_smile:

Nyt kun innostuin laittelemaan kuvia, niin heitetäänpä vielä tänne luultavasti tämän kesän viimmeisimpiä kasvihuone kuvia. Kyllä olen kesän aikana yllättynyt, kuinka paljon kasveja mahtuu noin pieneen kasvariin! 3 isoa tomaattia, 1 pensastomaatti, 1paprika ja 1 chili! Katon rajaan sain vielä heivattua muratin ja 2 ruukkua joissa krassia. Krassit piti saada tuonne lämpimään ihan vain siksi, että haluan kerätä niistä vielä siemeniä.

Ruukut on rumat, kasvitkin kärsineitä, mutta eipä nuo tuolta mihinkään edes näy.

Pistetään nyt vielä yks kuva ulkoa päin.

Wow! Onpas Moonlightilla persoonallinen pikkukasvari!

Ja jos ei tätä kasvaria joku ystävällinen sielu tai vaikkapa useampikin tule tyhjentämään, niin olenpas kohta puoliin sen kanssa eräässä tietyssä ruskehtavassa nesteessä, jonka nimeä en suostu ääneen sanomaan....

Kuva 1)

Kuva 2)

Kuva 3)

... ja tää on aivan Taivahan Tosi ihan Aikuisten Oikeasti.... kuvat ovat viime viikonlopulta. Kysykää vaikka jutitalta, joka kävi siellä kääntymässä - eikä suostunut "pakottamallakaan" ottamaan mukaansa kuin muutaman vaivaisen purkin.....allapäinallapäinallapäinallapäinallapäinallapäin

Caracali, hauska yhteensattuma, mulla on kaksi veljeä ja molemmat puuseppiä =) Ovat onneksi pysyneet täällä lähiseuduilla, ainakin toistaiseksi. Kerron kisuille kehusi =)

Kiitos Euffis! Onpa sulla vaikka mitä ihmetys Jos asuisin sillä päin voisin tulla vierailulle silmän isku Keväällä tuli kamala pakkomielle saada kasvihuone, mutta kun piha on mikä on tässä vaiheessa, niin ei siihen voinut kunnon isoa kasvaria rakentaa. Niinpä itse nikkaroin tuollaisen pienemmän siirrettävän mallin. Kaksi henkilöä jaksaa kantaa tuon jos tulee tarve siirtää "pois edestä" Katto on yksi iso "elementti" jonka saa irti kun ruuvaa mutterit nurkista auki. Perustukset kaivoin kuitenkin, koska tuossa on 4kpl vanhoja ikkunoita. Itse kasvari ei ole perustuksissa kuitenkaan kiinni, mutta painoa sillä on sen verran että pysyy paikallaan. Katsotaan nyt sitten talven yli millainen pommi tuo on ensi keväänä :smiley: Hinnaksi tuli noin 4e kun lähes kaikki materiaalit löytyi itseltä. Ostin ainoastaan pieniä nauloja, ruuveja ja hakaset oveen sekä takapuolen tuuletus luukkuun. Takaa siis avautuu kokonaan tuo kolmion muotoinen pääty, kattoa vasten.

Se on todellakin tosi mahtava pienen tilan ratkaisu… ja niin upean persoonallinenkin. Minun makuuni, kerta kaikkiaan! Vaan kyllä olet saanut nikkaroida…:wink:

Eh, tilaa kyllä on puoli lääniä. Edellisillä asukkailla ollut pihalla perunapelto, mansikkamaa, kasvihuone, ties mitä. Voi siis kuvitella kuinka tasainen ja kaunis piha on :wink: Pitää kääntää koko pläntti ensin ympäri, tasoittaa, kylvää ruoho jne… Sitten voi suunnitella kukkapenkit, kasvihuoneen… huh hommia ainakin piisaa sitten kun ensin saa nämä rakennukset kuntoon. No nyt meni vähän ohi aiheen.

Niin, aikansa kullakin ja ne tärkeimmät, isoimmat, asiat ensin. Mutta älä missään nimessä hävitä tuota sitten, kun on se ison aika…

En hävitä. Paitsi jos on siinä kunnossa, ettei kannata säilyttää :slight_smile:

Moonlightin ihana pikkuinen kasvihuone on toki erittäin käyttökelpoinen joskus myöhemmin rakennettavan ison huoneen pikkueteisenä tai esimerkiksi monikulmakasvarin keskellä sisähuoneena, jossa voi sitten aivan jo alkukeväästä pitää arkoja taimia. Noin pieni tilahan lämpenee jo yhdellä kynttilällä yöksi sopivasti.

Fiore! Minkä kokoinen tuo sinun kasvarisi oikein on? Kuinka korkea mahtaa olla?? Kasvarisi on aivan mahtava!! Olen tuolle ukolle näitä kuvia näyttänyt ja nyt sekin on jo ajatukselle lämmennyt,kunhan päästään koosta vielä yksimielisyyteenhymy

Moonlight, onko kasvarisi ollut pitkään valmiina? Haluaisin kovasti tietää kokemuksestasi,mutä tapahtuu jos kasvaria ei kiinnitä jollain konstilla ‘maahan’. Itse haluaisin tehdä puukehikkoisen, kennolevypäällysteisen kasvarin ns. kelluvana sorapedin päälle -mutta en toki haluaisi etsiä kasvihuonetta läheiseltä jalkapallokentältä myrskyn sattuessa. Tämä savipelto ei jotenkin houkuttele kaivamaan perustuksia routarajaan asti -käsin… Maahan pyöritettävä ruuviperustus olisi kätevä, mutta hintava.