Kyllä se vaan niin on, että me mattimyöhäisetkin saamme satoa . Tuolla jossain aiemmin on kuva, joka on otettu 10 pvää sitten. RÖYHÄHDYS on tapahtunut! No, ainakin mun mielestä...
Saa Paulastiinakin nähdä, kuinka steriili kasvihuone muuttuu läpipääsemättömäksi mangroveryteiköksi . Siis melkein ainakin, jos vaan lämmintä syksyä riittää.
Koittakaa kestää tätä mun hämmästelyä, ensimmäinen kasvarikesä , nääs.
Anne64, ihanaahan tuo on seurailla kasvihuonettasi, itselläni on vielä haaveissa :-D
Anne64:lla on ihanan siistiä! Ja hienossa kasvussa kaikki, kyllä nuista vielä satoa tulee!
Pitänee minunkin illalla kotona käydä kuvaamassa ryteikköni kasvarissa... ja ensimmäiset tomaatinraakileet.
Tosi söötti ja siisti kasvari Annella!
No miksen minä aiemmin huomannut taas käydä toisten kasvareissa ideavarkaissa. Olen minä tuota Anne64:n kasvaria aiemminkin ihastellut, mutta nyt vasta huomasin, että Anne64:llahan on aitaverkkoo tukena.
Ylimääräinen lammasaitaverkko löysi juuri uuden elämän kasvihuoneen peräseinältä. Sitä saa alkaa viiniköynnös kipuamaan ja lipulin kepit pääsevät parempaan paikkaan. Kiitän ja kumarran.
Voi, kiitos kaikille kehuista *punastelee*.
Toi aitaverkko on tosiaan ainakin toistaiseksi osoittautunut aika toimivaksi. Mietin pitkään miten sitten kiinnittelen ne VALTAVAT hunajamelonit roikkumaan pussukoissaan ja päädyin verkkoon, ei tarvitse viritellä kuin kerran. Noissa sivuissa on tukena maahan painetut, letkulla päällystetyt harjateräkset, verkko on vaan pujotettu silmistään niihin. Kattoon laitoin ruuveilla kiinnikkeet naruille, hyvin näyttää kestävän. Tuollainen verkko on jo itsessään aika tukevaa, eh, eiköhän se kestä sen valtavan sadon painon *mutisee salaa, kun on vain ukkokukkia melonissa*....
Ajattelin ensivuonna laittaa koko takaseinään harvan verkon kurkuille, niin ei tarvitse narujen kanssa pelata. Tuo vihreä on muovitettua, en tiedä kuumeneeko muovittamaton paahteessa liikaa ja mahdollisesti viottaisi taimia, täytyy miettiä...
Minun uusi kasvarini, siis tänä kesänä pystytetty. Luulin etten saa sitä pystyyn, kun tuo sydänleikkaus rajoitti hommia, mutta kultaiset sisarukset riesivät apuun ja kokosivat kasvarin. Nyt siellä punastuvat itse kasvatetut tomaatit. Enempikin olisi mahtunut kasvamaan, mutta jospa sitten ensi kesänä olisin paremmissa voimissa. Kevääksi toivon myös siitä kasvatus apua, kun meillä on keväisin sisällä todellinen kasvihuone ilmiö.
Huone-esikko kasvihuoneessa. Kevättalvella ostettu, kukkimisen loputtua oli viherkasvina ja toukokuussa lykkäsin kasvarin multiin. Katsotaan kauanko saan pidettyä hengissä.
Meidän kasvari eilisessä ilta-auringossa. Ajaa asiansa ainakin vielä tämän kesän;)
Myös kurkkuja, vaikka eka siemenkylvö ei onnistunutkaan...
Kurkistus takaosaan... ananaskirsikka kukkii ja jossain välissä kirsikkatomaatiti, tillit, salaatit, mansikkamaissit, mansikat, oreganot...
Tuleekohan satoa? Ainakin kiva on kasvatella;)
Tänä vuonna on yrttimaa hiukan sekasorrossa, jäi siirtelyt tekemättä keväällä kun huomasin viime syksynä itse kylväytyneiden yrttien taimia (hyvä selitys:). Salviassa oli kaunis ja hyväntuoksuinen kukinto, seassa sinnittelee ja rönsyilee sitruunamelissa, minttu, ruohosipuli, persilja, basilika ja toivottavasti myös alku sitä ihanaa Fellown antamaa ranskalaista rakuunaa. Niin ja tietty löytyy krassia, kehäkukkaa ja samettikukkaa;)
Kasvihuoneessani ei edetä niinkuin normaalisti - satoa on saatu vasta yhden kurkun verran. Tomaatitkin vain kukkii ja raakileet on pieniä. No muutama chilipirpana on jo punaisena. Keräkaalit eivät keri vaan kasvaa rojottavat. Ja tyhjännäköinen ruukku sisältää lähetyssaarnaajankukan. Juuri on elävä vaan ei kasva. Toin sen kasvariin koivunjuurelta.
Olisiko syynä kylmät yöt vai mitä ihmettä?
Tosi hidasta on sadon kypsyminen viimevuoteen verrattuna. Muutamia tomaatteja on vasta syöty. Kurkkuja kylläkin jo useampia. Osa tomaattien kukinnoista tuntuu vielä kuivuvan.
Taas on kuukausi kulunut edellisestä kuvasta, nyt kehtaa jo laittaa satokuviakin .
Yleiskuva elokuisena aamuna:
Sato- ja "saalis"-kuvia:
Aamun saalis, kohta zazikia :
Onpahan huima saalis, hieno kasa Anne64!Nyt passaa pyytää kaikki ystävät salaatilleOnko siula monta kurkun tainta kasvamassa?