Kuvia kasvihuoneista

Eipä nuita taimia ole kuin neljä, eli nuo tuolla takaseinällä, oikealla on hunajamelonia. Kovasti ahmivat vettä ja kanankakkaa naurua. Pelottaa, että romahtavat painon alla, joka päivä otetaan yksi syömäkurkku ja näin viikonloppuisin otamme läjän zazikiin. Kiitollinen planttu on.

Olipa kiva katsella kasvihuonekuvia. Mulla ei vielä oo kasvihuonetta, mutta halunnut oon sitä jo ainakin 15 vuotta. Ja päättänyt toteuttaa, mutta ensi kevääseen ehkä menee. Nyt kysyisin teiltä muilta, joilla on kokemusta, että millainen kasvihuoneen paikan pitäisi olla. Kuinka syvään on kaivettu ja millaiset ovat perustukset teidän huoneillanne. Mulle tulee vanhoista ikkunoista kyhätty kasvari. Unelmoin jo ihanasta kostean mullan tuoksusta.

Olin keväällä harvaan istuttavinani.

Kuunlilja, yritin kurkistella kasvihuoneeseesi, jos olisi näkynyt tuttuja tomaatintaimia, mutta en tunnistanut enää. Saattaneet vähän kasvaa. Toivottasti eivät ole nuupahtaneet.

Harvaanhan sitä tunnuin minäkin istuttaneeni, mutta silti on aika samannäköistä kuin Kurpitsalla.

Olen tosin yrittänyt auttaa tilannetta katkomalla ison määrän turhia lehtiä jokaisesta taimesta.

Ensimmäinen "Härän sydän" on punertumassa.

Kirsikkatomaatteja tulee jo paljon.

Kurkut olen muuttanut avomaaversioiksi, kun parina vuonna tykkäsin, ettei tomaatti ja kurkku oikein viihtyneet keskenään. Olosuhdevaatimukset kun on molemmilla omansa. Kyllähän meille kurkkua tuli, mutta lehdet olivat ihan valkoiset ja kurjat.

Perhosen toukkia ilmestyi muutama päivä sitten pariin tomaatinvarteen. Olen parina päivänä ravistellut ja syynännyt, ja tuntuu, että pureskelu on päättynyt ja mustat pökäleet lakanneet näkymästä.

Ihan liian tiheässä myös täällä. Ensivuonna harvempaan. Sitä kyllä jo vannoin vuosi sitten.

Anne, kerrotko mitä lajiketta kurkkusi ovat. Näyttävät tosi hienoilta ja voisin yrittää ensi kesänä, näyttävät kasvavan ylöspäin ihan hyvin. Minulla on 1,4x1,4 muovikasvarissa muuten 5 kpl 60l paljuja (paljon enempää ei sopinut, mutta keskelle jää nk "näköala A4" pyörähtelyyn :D), huomaan että sinulla reilusti väljemmälti laatikoita.

Voi Eetenineeva, en tiedä mitä lajiketta ovat kun ostin ne paikalliselta taimistolta. Yritän muistaa kysyä kun ajelen sinne päin. Ovat kuitenkin melko piikikkäitä ja ryppysiä, mutta todella makeita ja aromikkaita kieli ulkoa. Satoakin tekevät kuin riivatut, joka viikonloppu teen jätti zazikin n. 10.kurkusta ja päivittäin napsimme pari syötäväksi.

Kovasti olen niille naruja joutunut laittamaan ja 65 litran laastipalju 2:lle taimelle on auttamattomasti liian pieni, pelkkää juurta lootat täynnä. Ensi kesänä pitää laittaa isompiin lootiin ja ainakin kerran uusia taimet.

Tarkkaan olet, Eetenineeva ottanut huoneesi hyötykäyttöön, pitää olla pieni kengännumero, että mahtuu. Isokenkäiset jää ulkopuolelle naurua. Toi mun on 8,3 m2, 16 vuoden haaveilun tulos. Ensi kesänä on varmasti ahtaampaa, tämä kesä oli harjoittelua hymy.

Tässä minunkin kasvarit, liian tiheään ja täynnä.

Ja toinen, joka on pikkuisen isompi, pöytäkin sopii sinne ja tietenkin kasveja juurtumassa ja perennoja, salkoruusuntaimia ja sun muita.

Pirkko-Martalla ja Mairella on täydelliset Viidakot ! Kuin entis aikaan, mun olohuoneeni.. (tytön ystävät sanoi, Teillähän on ihan viidakko! )

Tomaattia tulee ihan kivasti, paljon on jo syöty. Huomenna alan tekemään "soosia" Kurpitsan ohjeen mukaan:)

Kaiken tän viherryshulluuden lisäksi olette onnistuneet tartuttamaan minulle hillittömän kasvihuonekuumeen. Halpis muovihuone on ostettuna ja viikonloppuna appiukko tuo kasan ikkunoita. Herra Mies on riemuissaan. Hullu Puutarhuri ei tahdo pysyä nahoissaan. Mitä niistä vielä kehkeytyy. Kasvilavoja ainakin, jos ei vielä oikeaa kasvihuonetta. Nuo paljut oli paras idea ja koiranaitaverkko kiipeilypuuna… Kiitos ihanista puutarhaunelmista :slight_smile: Oih ja voih, kesää kohden :slight_smile:

Minulle myös iskenyt kasvihuone kuume :slight_smile: Rakenteilla sellainen ihan pieni kasvari. Pihaa kyllä on isommallekkin, mutta lähitulevaisuudessa aletaan pihaa laittamaan. Tarkoittaa sitä, että koko piha käännetään nurin, tasoitetaan ja istutetaan uusi nurmikko. Ei siis oikein voi vielä haaveilla isosta kunnollisesta kasvarista. Mutta pienellä onkin hyvä ensin harjoitella :slight_smile: kun ei ennestään ole mitään kokemusta kasvihuoneista. Minä myös kiitän kaikista hyvistä neuvoista, nikseistä ja kauniista kuvista, joista on paljon hyötyä aloittelijalle!

Minäkin aloitan keskustelu-urani, kun olen innoissani lukenut muiden viestejä viikon-pari. Tässä viime kevään projekti, kasvihuoneen kuoppa ja sitten satoaikaan...

Muistatko Johnu kuinka monta taimea alun alkujaan kylvit tuohon kurkkuviidakkoon kun siellä näittää olevan noin miljoona kukkaa?

johnu: iiks, ei kai vaan Juliana,6mm muovikenno ja koko oli ?, mitäs ole tykännyt moisesta laitoksesta , omani tulee ensi viikolla jos nyt joku ei vielä sitä sattumalta tiedä :)))

Hei,

en muista taimien lukumäärää, kun laitoin kurkunsiemenet suoraan maahan, en siis esikasvattanut, mutta n. 10kpl väittäisin jättäneeni ja seinän pituus 4,2m.

Ei ole Juliana, ostin käytettynä (kiitos myyjälle vieläkin!), joku ei niin tunnettu saksalainen, mutta ensimmäisen kesän jälkeen voin sanoa olevani tyytyväinen.

On niin hienoja ja ennenkaikkea siistejä kasvihuoneita, että kateeksi käy. No sainpahan näistä kuvista inspiksen ja kävin illalla omaani siivoamassa. Siitä ei kyllä vielä kehtaa kuvia näytellä!

Oi joi miten ihania kasvihuoneita teillä onkaan. Mulla ei ole minkäänlaista.vielä...

Olistkohan se ihan hullua laittaa kasvihuone kun olen vasta eskarilainen näissä puutarhahommissa.