Kuvia kasvihuoneista

Noita elintarvikelaatikoita voisi saada kauppojen kautta, mutta myytävänä en osaa sanoa niitä olevan missään. Niitä joissa lihat sun muut makkarat kuljetetaan.

Itse ostin just Kerdistä ja mietin samaa vuoraussysteemiä. Meillä jäi ylimääräistä kasvihuonemuovia ja se vois ainakin hajun perusteella olla vähemmän myrkyllistä eli jos silla vuoraisin laatikon.

Niistä muuten on haju hävinnyt, kun pihalla ovat olleet ja pesen vielä kunnolla ennen kuin istutan mitään niihin.

Minun paljuista lähti kyllä haju ihan itsekseen. Ja varmaan meni päivä ja kasvihuone ei enää haissut. Jotenkin tuntuisi siltä, että ei noista mitään mykkyjä enää pesun jälkeen irtoa. Niitähän ei esim. lämmitetä, joka taas saattaisi irrottaa jotain...

Mikähän mahtaa olla paljujen tuotemerkki? Saattaisin ihan mielenkiinnosta kysäistä maahantuojalta materiaalista :slight_smile:

Se on polyeteeniä. Edit: siis ne laastipaljut. Myös elintarvikemuovi on polyeteeniä. Ero löytyy väristä ja tiheydestä.

Harva on enempää maalla kuin minä ja olen ostanut niitä betonipaljuja rautakaupoista -05. Meidän porukka on syönyt kasvihuoneen tuotteita vuodesta siitä lähtien eikä olla tämän kummemmiksi tultu.

Minä kasvatin viime kesänä kasvihuoneen tomaatit varastossa ajelehtivissa, valkoisissa lihalaatikoissa (aikoinaan hankittu jostain muuttolaatikoiksi). Rautakangella löin reiän pohjaan ja ihan hyvin kävivät ko tarkoitukseen ja ovat helppoja siirrellä.

Meilläkin kasvarin pääsisustuksen muodostavat suoraan teurastamolta tuodut lihalaatikot eri korkuisina versioina. Pohjien rei’itys onnistui siippani toimesta ihan tavallisella puuporalla (sai kerralla riittävän isot, sopivan kokoiset, reiät).

Polyeteeniä siis, kiitos tiedosta!

En usko, että kukaan sen kummemmaksi tulee, vaikka laastipaljuissa kasvattaa :) Itseä vaan ajatus uuden muovin kärystä jotenkin tökkii ja aion hankkia sellaiset paljut, että ne minua henk. koht kasvihuoneessani miellyttävät. Varmaan tunnepitoinen juttu :)

No nyt on tulossa meillekin tuttavan kautta muutama kpl teurastamon muovilaatikoita. Varmaan pitää vielä lisäksi hankkia jokunen laatikko uusina näiden kierrätyslaatikoiden lisäksi.

Mietin myös kiinteää kasvatusallasta, mutta kätevyydeltään paljut vaikuttavat kyllä ylivoimaisilta.

HUUUPSSS.... Tämä ketjuhan oli nimeltään kuvia kasvihuoneista. Taisin viedä vähän ohi aiheen... pahoittelen. Meidän kasvarin tyhjässä betonilaattalattiassa ei ole vielä paljoa esiteltävää ja kennolevytkin puuttuu.

Nyt minäkin aloin epäillä laastipaljuja kun juuri niitä ostin. Mutta se on varmaan turhaa … jos niitä haluaa vuorata jollain muovilla, niin esim. multasäkeistä voi leikata sopivia palasia, ja homma pysyy ekologisena.

Multasäkeillä vuoraaminen on hyvä idea, peltomyyrä! Taidan minäkin ottaa säkit talteen vastaisen varalle. Toimii varmaan myös esim pajukori-istutuksissa.

Multasäkki tuli siitä mieleen, että ko. multaahan käytetään syötävien vihannesten kasvattamiseen, eli pakkauksen täytyy olla melko myrkytön.

Ja ovat molemmat polyeteeniä :)

Mielikuvajuttu. Toisia värisyttää ajatus LAASTIpaljusta. Veikkaanpa, että lasten kylpyvanna ei aiheuttaisi ajatuksena ollenkaan yhtäsuuria vilunväristyksiä.

Jeps.
Mua värisyttää ajatus uuden muovin kärystä. Mielikuvajuttu on, mutta olkoon.

Toisaalta entisten teurastamon laatikoiden kierrättäminen miellyttää minua henkilökohtaisesti minun omassa kasvihuoneessani enemmän. joten päädyn niihin .

Periaatetasolla kiinnostaa se, onko kaikki polyeeteni käytännössä laadultaan samanlaista, olipa se ns. elintarvikemuovia vai ei. Ehkä täällä on mukana ihan muovialan ihmisiä, jotka tietää. Sitten näkyi olevan markkinoilla myös uusiomuovisia laatikoita esim. Orthexilla. Se taas on polypropeenia.

Täältä löytyy ensihätään tietoa muoveista. Lisää tietoa löytyy todella helposti kysymällä googlelta.

Se muovilemu haihtuu kyllä melko pian ulkoilmassa ainakin. Kasvihuoneelle en ole omia kahta laastipaljujani vienytkään. Huuhtokaa vaikka sadevedellä ja antakaa olla tuulen tuiverrettavana vähän aikaa. Ja laittakaa kunnon reikiä pohjaan, etteivät kasvit huku.

Minuakin tuo aihe rupesi sen verran kiinnostamaan, että laitoin aiheesta s-postia kotimaiselle laastipaljuvalmistajalle. Katsotaan mitä vastaavat.

KÄÄÄK!!! Mitäs jos siellä sitten tajuaa, että me käytetään niitä kasvareissa? Sama palju on sitten rakennustarvikeliikkeessä laastipaljun 6 euroa ja puutarhapuolella 60 euroa?silmän isku

Edit: tulin vielä lisäämään hymiön, ettei kukaan ota mua tosissaan

Orthexin vastaus tiedusteluuni.

Huom kyselin yleisesti elintarvikemuovin ja muiden muovien eroa, eli tämä vastaus EI KOSKE suoranaisesti laastipaljuja:

"Selvittelin asiaa ja näissä muovilaaduissa ei sinänsä ole mitään eroa. Ainoa poikkeus on uusiomuovista valmistetut tuotteet, näistä tuotteista emme voi taata, että ne soveltuisivat elintarvikekäyttöön. Eli sanoisin, että kaikki muut tuotteet, paitsi uusiomuovituotteet, soveltuvat elintarvike käyttöön. Toivottavasti tämä selvensi asiaa."

No hyvä. Olisikin ollut ohraista kuulla että on monta vuotta syönyt jotain polystyreeniarsenikkia.