Kylmänkukka, Pulsatilla

Taas menee palstan täyttämiseksi nämä minun jutut. Minulla on orkideoiden uittopäivä ja annan niiden olla ämpärissä vähän aikaa ja sitten vaihdan toisen kukan. Tässä välillä joudan istumaan koneella. Laitan vielä pari Pulsatillan kuvaa, jotka kukkivat viime keväänä eka kerran.

Tämän olen kylvänyt monta vuotta sitten, mutta paikka taimille oli huono. Siirsin toiseen paikkaan toissa syksynä ja heti olikin mieluisampi paikka ja avasi kukkansa näkyville. Täytyy siirtää muutkin kukkimattomat taimet tästä Pulsatilla serotinasta parempaan kohtaan.

Kah, nuohan ovat ihan nättejä! Kuvissasi paljon paremman näköisiä kuin mitä olen nähnyt luonnossa.

Ei ole tullut koskaan hankittua yhtään tainta, kun ovat aina nähdessäni niin raaskun oloisia, ettei raaski rahaansa niihin laittaa. Hmm… pitänee miettiä uudelleen.

Viimeisenä laitan tämän lohenpunaisen värisen kuvan. Tästä sain kukkaystävältä taimen Saksasta ja onneksi sain tästä siemeniä talteen. Lähetin osan siemenistä ystävälleni takaisin, kun hänellä ei ollut tämä kasvi säilynyt hengissä taven ylitse. Osan siemenistä kylvin itselleni ja nyt on muutama siemen jo itänyt.

Onpas upea väri!!!

Toivottavasti kylvö onnistuu. Muistaakseni Kurpitsa mainitsi, että pulsatillan siemenet pitäisi kylvää heti tuoreeltaan loppukesästä, koska niiden itävyys heikkenee. Tavallista sinistä laitoin itsekin viime viikolla, mummulta kerättyjä. Jos ei nyt onnistu, niin yritän kesällä paremmalla tuurilla.

Tuo vaaleanpunainen on kyllä nätti.

Voi että noita kylmänkukkiakin on niin monensävyisiä… melkein tulee himo! Minulla on vain muutama puska tuota Rubraa. En aiemmin kovinkaan välittänyt noista violeteista, mutta nehän ovat tosi upeita! Eivät taida olla kukassa enää esikkojen kukinta-aikaan? (Jos vaikka noitakin pääsisi ihastelemaan jos esikkoretkelle tullaan.)

Olen saanut vanhemmatkin siemenet itämään hyvin reseptillä: lämpökäsittely vermikuliitissa 4 viikkoa, sitten siemenet multaan ja purkki ulos hankeen kevättalvella (vähintään 1,5 kk kylmää). Itävät sitten alkukesästä. Tänä vuonna on tullut etsittyä maailmalta jo yli kymmenen erilaista kylmänkukkalajiketta entisten lisäksi. Tosin Pulsatilla patens, eli hämeenkylmänkukka oli itänyt jo lämpökäsittelyssä. Se pukkaa sievää pientä piippaa viileässä huoneessa kasvivalojen alla. Tuo lohenvärinen on kyllä ihan uskomaton!

Hurmaavia kasveja, tuossa on jo monta uutta värituttavuutta ja toivetta tuleville vuosille. Olet Peukaloinen oikeassa ettei värejä voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Kaikki ovat omalla tavallaan kauniita.

Peukaloinen, kauanko kesti siemenestä kasvattaa kukkivaksi kasviksi?

Pulsatillat ja Primulat kukkivat suurin piirtein samoihin aikoihin. Katsoin noita kuvia ja monet oli otettu touko-kesäkuun vaihteessa. Pitää surata niiden kukinta-aikaa sitten keväällä, että sattuisi esikkovierailun aikaan mahdollisiimman monta sorttia kukkimaan.

Pulsatillat itävät hyvin vielä kevättalvellakin ja ilman kylmäkäsittelyä. Jos itämisestä ei ala neljään viikkoon mitään merkkejä näkymään, niin kylvöksen voi laittaa viileään pariksi - kolmeksi viikoksi.Hieman viileämpi kasvupaikka on niille hyväksi. En ole kokeillut idätyksessä yli 20 asteen lämpötiloja, mutta jos lämpöä on hieman alle, niin sellaisessa ainakin itävät ihan hyvin. Jouduttaa kukintaa vuodella, mikäli pystyy kasvattamaan taimia jo valmiiksi ennen penkkiin istuttamista. Niiden eka kukinnan alkaminen riippuu ihan kasvupaikasta, kylvöajasta ja tietenkin kesän säistä. Itse kasvatin muutama vuosi sitten P. montanaa siemenistä kevättalvella, istutin maahan taimet kesä-hainakuun vaihteessa ja niistä taimista moni kukki jo samana syksynä. Samoin on kangasvuokko jo kylvövuotena tehnyt kukkanuput seuraavaksi kevääksi. Yleensä kuitenkin kukkivat jo toisena keväänä, tosin yhdellä tai parilla kukalla ensi alkuun. Niinkuin aiemmin mainitsin, kasvupaikasta on kukinnan alkaminen kiinni. Itselläni P. serotinan taimet jäivät kesäisin toisten kasvien varjoon, koska olin istuttanut ne pikkutaimet isompien kasvien tyhjiin väleihin. Niitä taimia on vieläkin siellä ja eivät ole edelleenkään kukkineet, koska eivät saa valoa ja kärsivät isompien kasvien varjosta. Kylvö on tapahtunut syksyllä 2004. Yhden taimen siirsin paremmalle paikalle ja heti alkoi sen kukinta.

Minulla tulee mieleen pieni kissanpentu noista kylmänkukista, yhtä pehmeäkarvaisia :slight_smile:

vau,siis esikko ja kylmäkukkaretki!!!

Voi kuínka ihania.

Miten suoritetaan siementen lämpökäsittely vermikuliitissä?

Tavalliset Pulsatilla vulgarikset kasvattavat täällä nyt vasta hyvin pieniä nuppuja isommiksi. Tämä P. salavica on kuitenkin minulla olevista kylmänkukista varhaisin ja aloittelee kukintaansa. Minusta on mukavan näköisiä nuo karvaiset kukkanuputkin. Vielä on yöpakkasia, joten täytyykin olla paksu karvasuojus, etteivät kukat palellu.

Kävin katsomassa näitä ihanuuksia (Hämeenkylmänkukka, Pulsatilla patens) luonnossa, ei vaan tullut kameraa mukaan joten pahoittelen huonolaatuisia kännykkäkuvia. Itse pidän näistä paljon kun upea kukka korostuu lehdettömässä varressa.

Ihan mielettömän ihania peukaloisen kylmäkukat, miulla vaan tälläinen ja yksi kitukasvuinen valkoinen.

minulla kylmänkukat on vasta semmoset karvaset kohoumat maasta. Ei puhettakaan kukista!

Tässä Pulsatilla slavica, jossa kukat ovat jo paremmin auki kuin aikaisemmassa kuvassa.

Mun kysely jatkuu(älkää kyllästykö!)-Iloitsin jo kuukausi sitten kylmäkukan ilmestymisestä taimipurkkiin, hän on edelleen noin senttinen karvainen haituva: MIKÄ MENI PIELEEN?

Kun itse kasvattelin siemenestä, kasvoivat ensimmäisenä kesänä todella hitaasti. Ehkä mikään ei ole mennyt pieleen! :slight_smile: