Kylmänkukka, Pulsatilla

Kiitti,Kaisaliisa! Mulla tahtoo tulla uskonpuute näiden perennakylvösten kanssa varsinkin, olen ns. “uusavuton” näissä hommissa!

Punaiset kukkii. Valkoinen tuossa vaan kököttää vieressä, ei puhettakaan kukista.

Onko teillä vastaavia kkemuksia vai onko mun valkoiset vaan tommosia hönöjä?

Valkoinen on ainakin täällä porukan hitain, mutta pitäisi siinä jo nuppuja olla.

Pakko kai mennä kattomaan… Uteliaisuus heräsi :slight_smile:

Mulla valkoinen kukki ensimmäisenä ja on jo ollut pari viikkoa ohikukkinut.

Samoin täällä eli valkoinen ja vaaleanpunainen kukki ekana ja viimeisenä se sellainen tumman lilanpunainen. Siementupsut niissä kaikissa jo, vaaleanpunaiseen aukesi vielä pari jälkikukkaa.

Keväällä taimena ostettu tarhakylmänkukka kukkii nyt, toivottavasti ehtii asettua vielä talviteloillekin:)

Tässä nämä minun kylmänkukkapienokaiset

Minä tässä taas pähkäilen noiden tarhakylmäkukkien kanssa. Luin kyllä ketjun,sitä vaan tässä,että upotanko tuon taimiruukun talveksi penkkiin, vai istutanko taimet yksitellen multiin?

Selvennykseksi,että ovat ruukussa noin viiden sentin välein ja ovat vielä pieniä,parisenttisiä.

Minä olen jättänyt syksyllä pieniä, ja vähän isompiakin taimia ruukkuihin. Ruukut olen laittanut talveksi kyljelleen niin ei ainakaan vettä pääse ruukkuihin jäätymään. Olen huomannut että ainakin pieniä taimia tahtoo routa nostella, ja keväällä eivät enää virkoa.

Tässä aito Hämeenkylmänkukka, niitä kasvaa eteläisellä sora/metsärinteellä tässä meidän kodin vieressä. Kylmänkukat

Ihana! Rengossa asuessani noita myös bongasin :slight_smile:

Tässä yksi, jonka olen siemenestä kasvattanut

Minun toinen kylmänkukka on "muuttanut " 2m istutuskohdasta. Toinen kukkii parhaillaan istuttamassani paikassa, mutta toinen kuoli heti. Näemmä seppelvarvun alla on kasvanut siementaimi. Meinasin sen jo nyhtää rikkaruohona, onneksi pysähdyin miettimään, kerrankin.

Aivan täydellisen ihana tuo valkoinen, joita on vaikea saada taimena.

Voi miten onkaan kaunis tuo valkoinen!

Siemenkirjeestä otin muutaman siemenen myös valkosia. Itäneet ovat,mutta hitaasti tuntuvat kasvavan.

Pikkuruisia ovat minunkin kylmänkukan siemenvauvani:
kylmänkukan siementaimet

Eilen ilokseni löysin Pulsatillani kukkimasta. Viikko sitten ei näkynyt mitään ja ajattelin jo lohduttomana sen kuolleen.

Ne on niin ihania kuin kissanpoikia kukkapenkissä :wink: