Mökillä näytti olevan useampi kylmänkukka kukkimassa. Viime vuonna tiputtelin siemenet kukan ympärille jaripottelin multaa päälle. Nyt siellä oli kymmenkunta kukkivaa puolen metrin säteellä ja vain yhdessä oli lehdet, muissa ne oli vasta tulossa. Ihmettelen =)
Ukko halusi päivän perennataimistoreissulta välttämättä tällaisen valkoisen, ihanko aurinkoon laitetaan, jotenkin minusta enempi varjon kasvin näköinen?
Ihan kivikkopenkissä viihtyy. Hieman kohopenkki olisi paras, ei jäisi syksyllä märäksi. Valkeaa on harvoin tarjolla.
Ok, kiitos Kurppa.
Sininen on täällä aina aikaisin.
Onko kellään Huuhkajan muistaakseni v. 2005 jakamista Latvian luonnonkannan siemenistä kasvanut kylmänkukkia, kiinnostaisi tietää, millasia kukkia niistä tuli.
ei tullut mitään, tai kai annoin ne eteenpäin ammattikasvattajalle…enkä ole muistanut edes kysyä mitä kuuluu
Mulla kukkii nimittäin nyt yksi, joka on mielestäni niistä siemenistä - ja siinä on aika erilainen kukka.
Minusta tämä kylmänkukka on niin mainio, kun sillä on turkki
Ja kauniskin se on kuin mikä. Joskus vielä hommaan sekä punaisia että valkoisia näiden kaveriksi ja teen oikein isoja kylmänkukkaryppäitä. Siinä riittää keväällä ihasteltavaa!
Niin niillä on, oikein paksu ja mukava. Minun kukkasilla ei näy turkit, kun vuohenputket on hyökännyt ympärille.
Pari vuotta sitten varastetut tuntemattomat siemenet paljastuivat kukkiessaan tälläisiksi
Tämä se jaksaa kukkaa pukata.
Mulla on joku tarhankylmäkukka, onko samaa sukua? Siinä on lehtiä mutta kukkia ei näy? Voi että ovat hienoja, noita haluaisin paljon, samoin vuokkoja joita on nyt neljän sorttista. Niitä meinaan lisätä joka vuosi.
Tarhakylmänkukkia nämä on. Aurinkoisessa paikassa ja vähän kohopenkissä. Kasvavat pikkuhiljaa isommiksi vuosi vuodelta.
Täällä mun tontilla on aikoinaan kuulemma kasvanut kylmänkukkia. Sitten tuli hakkuut ja ne hävisivät. Onneksi muutaman kilometrin päässä on niitä vielä olemassa. Joka kevät täytyy käydä ihastelemassa “karvakukkia” ja viedä ystäviä sinne katsomaan. Olisiko jollain ihanalla jokunen ylimääräinen siemen tai taimi hallussa? Palauttaisin mieluusti edes tarhakylmänkukan version tänne tontille, jossa melkoisen varmasti on sen kasvua ajatellen sopiva maa.
Vauvoja
Mun taimeni ovat siinä vaiheessa, että olisi etsittävä sopiva istutuspaikka, mutta ei ole kokemusta,minkälaiset olosuhteet vaatii.
En pysty neuvomaan, kun omani saan huonosti talvehtimaan. Itsekseen kylväytynnet huonossa kuivassa paikassa pysyvät hyvin hengissä.
Nimenomaan. Luin, ettei siedä talvimärkyyttä. Mulla kuivassa hiekkamaassa talvehtivat hyvin.
Minun lännenkylmänkukat ovat pysyneet sirkkalehtiasteella melkein pari kuukautta. Meinasin jo kyllästyä ja viskata mullat alkuineen mäkeen, mutta eilen huomasin, että yksi oli alkanut tekemään lehteä. Noinkohan ehtivät tuon enempää ennen talven tuloa.