Kylmänkukka, Pulsatilla

Ehkä laitan tuohon kaltevaan kadunvieruspenkkiin. Liialta kosteudelta ainakin välttyy. Aika paahteinen paikka kylläkin on.

Tarhakylmänkukka oli selviytynyt ekasta talvestaan ja nyt oli jo alkua näkyvillä.

Olisiko kylmänkukan pitänyt täällä korkeudella nousta jo mullasta, joko on peli menetetty? Loppukesän perenna-alesta ostin kaksi tarhakylmänkukkaa. Istutuspaikaksi harkinnalla valitsin paikan jossa ei ainakaan märkyys vaivaa. Mitään ei penkissä näy :cry: Siemenestäkin yritin kasvattaa pari vuotta takaperin, mutta taimet ei selvinny talvesta.

Ei ole täälläkään paljoa vielä näkyvissä.

Täällä näkyy tämän verran.
lila

punainen

Ensimmäinen kukka on jo auki. Pikkutaimia ei näy yhtään vaikka kylvin kasvupaikalle jo kesällä ja vielä purkkiin talvella.

Kurppa joskus kirjoitteli, että pulsatillan siemenet pitää kylvää tuoreeltaan, joten nuo kesällä kylvetyt saattavat itää, kunhan maltat odotella.

Mie olen nyt onnistunut kasvattamaan siemenistä vaal.pun kylmänkukkaa jo kahtena kesänä, mutta ne ovat kupsahtaneet talven aikana. Samassa paikassa valkoiset talvehtineet ihan hyvin.

Toivoa siis vielä on :slight_smile: Odotellaan.

Pahalta näyttää, joku on tehnyt pieniä kuoppia just siihen missä pitäisi olla itse kasvattamani kylmäkukat :frowning:

Viimevuonna niissä oli kukkia ekaa kertaa, toivottavasti edes joku olisi säästynyt.

Täytyy varmaan ens talveksi laittaa jotain pienisilmäistä verkkoa päälle, ja ehkä allekkin.

Lila aloittanut kukintansa.

Voi itku, tuota ihanuutta olen tiirannut kylvöpaikoistani, mutta pahalta näyttää. Jospa joskus löytäisin valmiin taimen, niin voisi olla paremmat mahdollisuudet.

Nyt näyttäisi siltä että maaliskuussa lumen alle purkkiin kylvetyt kylmänkukat olisivat itäneet. Voiko itämisaika vaan olla noin pitkä? Laitoin kyllä nyt tuoreita siemeniä lisää itämään.

Muutama nuppu tässä itse siemenestä kasvattamassani. (Laskin yli 60 ja sitten lopetin laskun)

Kumpikin on siemenestä kasvatettu

Ihanan karvasia :slight_smile:

Ai; jutilla kukkii jo nuo pulsatillat. Mulla näkyy vasta vähän alkua.

Vähän eri sävyinen kuin tuolla edellä

Ostin juuri hallerinkylmänkukan siemeniä (05/2012). Voisiko joku kokeneempi kertoa miten pitkän kylmäkäsittelyn siemenet kaipaavat ja mikä on oikea aika laittaa ne maahan? Onko jääkaappilämpötila riittävän kylmä?

Mie olen idättänyt aina heti syksyllä siementen kypsyttyä. Itävät ilman kylmäkäsittelyä silloin parissa viikossa. Muuta kokemusta ei ole.