Minä esikasvatan kylmänkukat aina purkissa, itävyys ei ole 100% tuoreistakaan siemenistä, siemeniä ei peitetä (tarvii siis valoa itääkseen). Paras kasvupaikka aurinkoinen kivikkopenkki, mutta mulla kasvaa ja kukkii punainen puolivarjossakin hiekkamaassa. Tekee syvät juuret, vanhemman kasvin siirtäminen helposti epäonnistuu.
"Karvakukat" kukkii taas, punanen ei viime vuonna kukkinut, mutta tänä vuonna onneksi.
Nimensä arvoinen kukka,ainakin tänä keväänä.
Siemenkasvatuksia tämäkin
Onpa ihanan värinen tämä viimenen.
Oiii…ihana :))))
Kylmänkukka on aika herttainen myös tässä vaiheessa.
Jutin vaal.pun. suorastaan suloinen : )
Milloinkahan kylmänkukan siemenet ovat valmiita kerättäviksi?
Kun irtoavat lähes itsestään.
Ok. Kiitos!
Ensimmäiset kylmänkukat avautuneet tänään tuolla kylmyydessä.
Lilat on auki täällä.
Meillä kukkii valkoiset
Täälläkin kukkii valkoiset.Ostin ne viimesyksynä alesta ja istuttelin alkutalvesta, kun lumi oli jo kerran lähtenyt maasta. Kiva kun selvisivät
Voi kun nuo Kurpan karvakukat on kauniita ostin eilen pari taimea joissa oli jo isot kukkanuput ja istutin ne hortensiapenkkiin, en tiedä kyllä mahtavatko siellä selvitä kun mulla on hortensioille havu- ja rodomulta. Laitoin vielä taimien juurille katteeksi hienoja pieniä kiviä. Tuo on kyllä sellainen penkki joka kuivuu nopeasti keväällä.
Satu, kylmänkukat vaativat kalkitun maan käsittääkseni. Laittaisin niiden juurelle reippahasti kalkkia. Mitäpä mieltä muut?
Ok, hyvä kun mainitsit asiasta. Eli ehkäpä mun täytyy ne siirtää tänään heti toiseen paikkaan. Tuonnehan en laita kalkkia kun hortensiat ei mun käsittääkseni halua sitä.
Kylmänkukka viihtyy kuivassa, aurinkoisessa ja vähäravinteisessa paikassa. Ainakin täällä ovat aurinkoisen penkereen päällä, hiekkaisessa mullassa.
Miten nuo saisi lisääntymään siemenestä. Minulla on ollut kylmänkukka kivikkopenkissä neljättä kesää mutta yrityksistä huolimatta en ole yhtään siementaimea saanut itämään. Alkuun yritin ilmeisesti liian vanhoilla siemenillä eli vasta seuraavana keväänä mutta ei ole onnistunut kahtena viime kesänä vaikka olen yrittänyt laittaa siemenet maahan heti kun ovat valmiita.