Syyskylvöt
Kaarina76 kaipaili syyskylvö-otsaketta Vapaan sanan Vuodenaikojen vaihtelun ja sään alle. Siemenlisäyksen alla se kuitenkin on varmemmassa tallessa.
Monen lajin kohdalla onkin puhuttu syyskylvöistä, minä Silkkiunikko-palstalla. Syyskylvöt kannattavat! Perennat voi kaikki kylvää syksyllä, kesäkukistakin monet. Silkkiunikon syyskylväytyneet kukkivat aikaisemmin ja, mikä ihmeellistä, ovat vankempia kuin kevätkylvöt. Johtuisiko siitä, että vain vahvimmat selviävät talven yli ja itävät?
Itsestään kylväytyneet siemenet joutuvat maahan jo hyvinkin varhain. Siitä ei sitten ole tietoa, mitkä keväällä itävät, nekö jotka ovat kylväytyneet jo varhain vai nekö jotka kylväytyvät vasta myöhään syksyllä. Itsestään kylväytyneistä silkkiunikoista ei Maaonnessa kuitenkaan syksyllä vielä taimelle noussut yksikään.
Onko jollakulla omakohtaista kokemusta parhaasta syyskylvöajasta? Itse olen ajatellut lokakuuta, kun ei enää tarvitse pelätä itämistä saman tien. Tai, jos itsekylväytymistä ajattelee, sitten kun viimeisetkin kukat ovat paleltuneet.
KIITOS Maaonni! Heh, miten mä en hokannut tätä siemenet-osiota.
Onko hyviä vinkkejä miten muistaa mitä on minnekin syksyllä kylvänyt? Millaisia "nimitikkuja" te olette tehneet?Mietin mitkä kestäisi talven yli... Tai sitten jos on viitseliäisyyttä ja aikaa, vois tehdä piirustuksen kustakin alueesta pihalla ja kirjoittaa siihen mitä tuli laitettua. Mutta se ei kyllä ole tarpeeksi tarkka...
Tässä vaiheessa vuotta kun muka muistaa mitä mihinkin on laittanut, mutta ans olla kun keväthanget sulaa ja alkaa kasvua näkyä. Tulee suurin osa sitten nypittyä pois rikkaruohoina.
Mitkä siemenet käy syyskylvöön ja mitkä ei kestä talven yli? Ainakaan krassia ja samettikukkaa on turha laittaa maahan syksyllä..
Voiko kaikki unikoiden siemenet kylvää syksyllä tai keväällä?
Mitenhän punapietaryrtti ja akileija?
Akileijat ainakin voi kylvää syksyllä, samoin unikot. Krassin kylvön jättäisin itse kevääseen. Maatiaisen pdf-dokumentissa Siemenluettelo 2007 sanotaan joidenkin kasvien kohdalla, että "syyskylvö paras". Punapietaryrtin (ent. punapäivänkakkara), krassien ja samettikukkien kohdalla näin ei sanota, joten oletan että ei se ainakaan paras kylvöajankohta ole. Ne korjannevat jotka ovat menestyksekkäästi näitä syksyllä kylväneet.
No jaa, ei tuossa Maatiaisen luettelossa mainita syyskylvöä myöskään akileijan eikä unikoiden kohdalla, joten maininnan puuttumisesta ei pidä tehdä johtopäätöksiä. Muuten, yksi unikkolajike näyttää siellä olevan nimeltään Raakkila.
Kaarina76, täällä oli jollain aivan ihana idea kivistä lajien merkitsemisessä. Minä kävin eilen keräämässä kiviä ja pesin ne. (Mietin jo, onko puutarhahulluuteni ylittänyt jonkin rajan, kun tyttäreni ei silmäänsä räpäyttänyt nähdessään minut kylppärissä pesemässä kiviä. ) Nyt mietin tapaa, millä kirjoittaisin niihin tekstit. Permanent-tussi ei ihan toiminut ja kiven kastuessa tekstiä ei näy ollenkaan. Nyt ajattelin kokeilla askartelumaalia ja ohutta sivellintä. Nämä kivet sitten ajattelin laittaa jo istutettujen kukkien viereen (en varmasti keväällä tunnista ainokaistakaan tainta) ja kylvettävien siementen viereen. Se on vielä hakusessa, miten merkitsen alan, jolle kylvän, ettei mene siemenet päällekkäin. Ideoita vastaanotetaan.
Voiskos kylvökset valokuvata (edellyttää tietenkin digikameran omistamista)ja sitten kirjoittaa koneelle, että mitä oli minkäkin (kiven?) viereen istutettu?
Ja kuitenkin kaikki on taas keväällä hukassa ja kitketty...
Jospa laittais pohjattomia purkkeja/ruukkuja ja jokaiseen vaikka vain yhtä lajia siemeniä. Tulis rajattua alue ja tietäis keväällä ettei ainakaan siitä kitke.
Ne pienet taimet vois sitten keväällä koulia omille paikoilleen pihaa jos haluu niitä muualle kun siihen mihin purkin pisti. Sen purkinhan voi ottaa myös pois kun kasvit ovat isompia.
Vielä jää auki millaiset nimilaput kestäis talven yli.. Mitenhän kontaktimuovilla päällystetty lappu? Joku jossain täällä kirjoitti et lyijykynän jälki kestäis paremmin kastumista kun mustekynän jälki. Permanent tussilla muivikavolle nimi ja sit sen viel päällystäis kontaktimuovilla?
Miun kontaktoidut nimilaput suttaantuivat heti ensimmäisissä sateissa kun vesi pääsi muovin alle.
Syyskylvön ajankohta -ketju löytyi vanhalta puolelta. Siinä pohditaan, milloin syyskylvöjä voi tehdä ja mitä tapahtuu, jos siemenet itävät ennen talven tuloa. Hassusti tuntuu käyvän syksyisten siementaimien talvella! Viime syksy oli talveen asti lämmin, josta syystä minulla jäi kylvöt tekemättä kokonaan.
Terminen kasvukausi (=lämpötilan puolesta kasvulle otollinen kausi) alkaa keväällä, kun vuorokauden keskilämpötila pysyy vähintään viisi vuorokautta peräkkäin +5 asteen yläpuolella. Syksyllä se päättyy, kun näin ei enää ole. "Syksyllä myös kovat yöpakkaset, jolloin yön alin lämpötila 2 metrin korkeudella on alle -10 astetta useana yönä peräkkäin katkaisevat kasvukauden sekä lumipeitteen tulo", sanotaan tuolla Ilmatieteen laitoksen sivulla.
Jee, hoyabella! Vielä paremmat raamit kun kukkapurkeissa! Mites nimilaput minikokoisiin minigrip pusseihin?
Käytän samaa menetelmää syksyn siemenkylvöksissä kuin hoyabella, mutta olen vielä laatikoiden pohjaosasta leikellyt merkkitikkuja, joihin spriiliukoisella tussilla olen kirjoittanut kylvöksen nimen.
Minä olen myös noita lihalaatikoita käyttänyt ja laatikonpohjista tehnyt nimiliuskoja. Mustiin liuskoihin olen katsonut parhaaksi kirjoittaa lyijykynällä.
Nuo liha- ja leikkelaatikothan on tosi hyvä idea! Kiitos, Hoyabella! Sekä Nitu ja meriva. Nyt vaan keräämään kaikki laatikot talteen.
Käytiin eilen ostamassa multaa ja turvetta. Tarkoitus olisi tehdä palstalle vauvala, johon kylvän kaikki perennat. Sieltä niitä voi sitten keväällä siirrellä kukkapenkkeihin (jos joku itää).
Kaivoin viime syksynä kukkapenkkiin vieri viereen kukkaruukkuja, joihin kylvin teiltä saadut kylmäkäsittelyä vaativat siemenet. Joka ruukun taakse laitoin merkkilapuksi järvestä noukitusta laiturin lautakarkulaisesta tehtyjä merkkilappuja. Oli ollut järvessä jo hyvin pitkään, joten kyllästysmyrkyt olivat jo vähentyneet oleellisesti. Kuivuttuaan se sahattiin noin 30-senttisiksi ja sitten ne sirkkelillä vielä sahattiin alle puolen sentin levyisiksi, laudan paksuisiksi ja riittävän pitkiksi, kuin viivoittimiksi, joihin hyvällä leveällä tussilla kirjoitin nimet. Toimi hienosti, olivat selkeälukuisia ja iso osa näkyi hangessakin, viimeistään kastuttuaan. Kun tänä syksynä laitan uudet purkit, hion santapaperilla pinnan puhtaaksi ja kirjoitan uudelleen. Samoja merkkejä voi käyttää vuodesta toiseen ja parin metrin laudasta sai liki sata merkkiä. Itse keksitty idea ja saa vapaasti varastaa ja jalostaa.
1.Voinko kylvää kuolanpionin siemenet nyt syksyllä maahan?
2.Entäpä hyötyvätkö rudbeckiat syyskylvöstä?
3.Ja kun nyt rupesin kyselemään, niin vielä, että voiko kaikki monivuotiset kylvää syksyllä?
nimim. "ei kyselyikäinen tieltä eksy"
Laitoin puutarhapörssiin ilmoituksen siemenistä. Siellä on paljon siemeniä, jotka itävät parhaiten syyskylvönä siementen ollessa tuoreita. Nopeasti itävyytensä menettävät mm. kullerot, paratiisililja, jouluruusut, ukonhatut ja mooseksenpalavapensas. Toki syyskylvö sopii hyvin myös muille kymäkäsittelyä vaativille siemenille, eikä siitä haittaa ole muillekaan perennoille. Liian aikaisin ei syyskylvöä kannata tehdä, että siemenet eivät alkaisi itämään ennen talven tuloa. Linkki siemenlistlle löytyy osoitteesta http://personal.inet.fi/koti/peukaloisen_siemenet
Jaaha, eipäs tuo linkki taida toimiakaan. Mistä lienee tuohon alkuun tullut jotain ylimääräistä. Toimineeko tämä paremmin? http://personal.inet.fi/koti/peukaloisen_siemenet
Liisukka, miten niille viime syksyn itäneille pikkutaimille lopulta kävi. Sanoit kylväneesi lokakuun viimeisellä viikolla ja sitten tuli lämmin marraskuu..Onnistuiko ne kylvöt jotka eivät syksyllä lähteneet itämään. Kyselen siksi kun menemme loppuviikolla mökille ja aikomus on jo laittaa perenoitten siemenet multaan. Onko kukaan 3. vyöhykkeellä jo kylvänyt kylmäkäsiteltävät? Tahtoisin niin onnistua!
Eipä selvinneet tuolloin viime lokakuussa itäneet.
Viime maaliskuulla kylvin sitten purkkeihin kaksinkertaisen harson alle pihalle ja niiden kanssa onni suosi paljon paremmin.
Tämä tekee nyt niin että kylvää ainakin unikoiden siemenet sinne perennapenkkiin hajalleen. Pitää vain keväällä varoa mullan ronkkimista perennoiden välistä. En yleensäkään mene sinne turhan varhain sörkkimään, koska jotkut kasvit käynnistyvät tosi myöhään.