Kylvöt: Syyskylvö

Minä kylvin viime viikolla kolmosella, ja kerron sitten keväällä / alkukesällä mitä tuli (vai tuliko mitään).

Ainakin minun viimevuotiset syyskylvöt menivät osittain poskelleen. Ne jotka kylvin lokakuulla avomaalle ruukuissa ja jätin silleen, ei itäneet.

Osan kylvin marraskuulla verannalle ruukuissa ja kastelin, pistin päälle läpinäkyvät muovipussit ja tökin niihin reiät. Annoin “lämmitellä” siinä pari viikkoa = unohdin sinne. Tultuani taas mökille nostin ruukut seinustalle ulos nurinpäin käännetyn muovilaatikon alle ja kuivia lehtiä sinne ruukkujen väliin. Lapoin lunta laatikon suojaksi ja tiiliskiven painoksi. Näistä iti sitten omena, akileija ja nauhus, kun varhaiskeväällä nostin ne taas verannalle. Kylvin lisäksi väriminttua, kevätesikkoa, tulikukkaa…mitään näistä ei ole näkynyt.

Mutta: akileija iti kokeiluna ihan paljaaltaan penkissäkin, ja toinen nauhussatsini iti ilman kylmäkäsittelyä. Omenakin iti 6 viikon jääkaappikuurin jälkeen, kylvettynä hiekkaseoksessa.

Olen pohtinut, että ehkä täällä Etelä-Suomen keikkuvilla hankikeleillä pitäisikin kylvää tuossa maaliskuulla ulos. Sääthän alkavat olla -5 ja +5 asteen välillä silloin, mutta lunta yleensä on, ainakin varmemmin kuin syksyllä… Antaisi siementen ensin imeä vettä pari päivää sisällä ja sitten kantaisi harsoihin käärityt ruukut hangen ja puskien alle. Ainakaan vesi ei silloin seisoisi kylvösten päällä ja itäminen tapahtuisi kelien lämmetessä/nostettaessa lämpimämpään pakkasensuojaiseen paikkaan. Ajattelin testata tulevana vuonna.

Hei kylvökonkarit,

Olen syyskylvämässä ensimmäistä kertaa. Osaatteko kertoa, onko siemenistäni jotkut sellaisia, jotka vaativat valoa itääkseen (toivottavasti vasta keväällä) eli ei saisi laittaa multaa päälle. Ja soveltuvatko nämä siemeneni syksyllä kylvettäviksi:

Tarhakullero
Jättilaukka, nuokkulaukka, tuoksulaukka
Pioniunikko

Voiko kylvää pakkasella?
Kannattaako peittää talveksi esim. moninkertaiseksi taitellulla harsolla?
Täytyykö siemeniä liottaa ennen kylvöä?

Pikkupiha, ainakin pioniunikkoa voi kylvää hangen päälle. Sen olen tässä itsekin syyskylvöjä ensimmäistä kertaa tehneenä oppinut. Sinne vaan ripottelet, voit laittaa vaikka lunta vähän päälle ettei linnut huomaa ja popsi suihinsa :slight_smile:

Kannattaa odottaa vastauksia niiltä varsinaisilta osaajilta noiden muiden suhteen, tai sitten voisit odotellessasi kirjoittaa hakuun vaikka sanan tarhakullero, ja käydä sieltä (toivottavasti) avautuvassa keskusteluketjussa itse lueskelemassa josko asiasta olisi jo siellä kirjoiteltu. Muutenkin ihan kiva piipahtaa lueskelemassa muiden kokemuksia ja kommentteja :slight_smile: Niin, jos hakusanallasi ei aukea ketjua, niin googlen kautta saatat saada osumia.

syyskylvässä on /olisi tärkeää, etteivät siemenet jää likoamaan lammikkoon, siis lievään harjuun kylväminen kannattaa. hyvin, hyvin monet lasvit oikeasti lisääntyvät luonnossa karisemalla hangen pälle. tuuli vie mukanaan ja hioo karkeaa hangenpintaa vasten kuorta itävään muotoon /tai siis ennenvanhaan näin tapahtui.

Kiitos vinkeistä Nuu ja Valtsu!

Kullero-pinossa olikin jonkin verran tietoa.

Mitenkähän sen siementen liotuksen kanssa pitäisi menetellä…

Minulle kertoi jo vuosikymmeniä sitten erään ystäväni puutarhuri-mies, että mietis nyt, miten kukkaset luonnossa lisääntyy ja kylväytyy… toisaalta sitten kasvupaikan ja -olosuhteiden suhteen, että kaikki kasvit ovat alunperin luonnonkasveja meillä tai muualla - mieti ne luontaiset kasvupaikat ja -olosuhteet, niin kasvatuksen pitäisi onnistua. Noilla nyrkkisäännöillä olen sitten yrittänyt elellä kasvieni kanssa, sisällä ja ulkona.

Ei ne kyllä ihan näissä olosuhteissa taida luonnossa oleilla.... nauruanaurua

Vau, mikä kasvihautomo! Lienee viileä kasvihuone?

Siis, tuota, joo..................

No heh, minä kylvin vielä eilen pihalle. Siemenkirjeestä löytyi pussukka jossa oli kylvöohje: mahdollisimman myöhään syksyllä…

Pihakylvöjä tein minäkin vielä viime viikonloppuna maalla, ja tarkoitus on huomenissa jatkaa sitäkin osastoa....

Voi hitsin hitsi! tarttis varmaan muutaman penkin lisää....;))

Mökkipäiväkirjani mukaan viime vuoden viimeiset kylvökset ulos tein 17.12

nauruaEuffiksen luonnonmukainen syyskylvö... ja Tanun syksyä on vielä yli 2 vkoa jäljellä... Ja sitte alkaa kevät, eikös se niin mene?hymy

Euffis, koskas oli ensimmäiset kylvöt tänä vuonna?

nanikka, jollen ihan väärin muista, niin joskus maaliskuussa. Pitääpä tarkistaa asia viikonloppuna, jos olisin merkannut ylös. Siis ulos tehdyt sellaiset… sisälle varmaan enemmän tai vähemmän "kaiken aikaa" jotakin.

No sitähän minä, että etkös ollenkaan malta kylvöistä lomaa pitää? silmän isku

Piti minunkin vielä kylvää vähän syksyllä, mutta viime viikonloppuna kun olisi ollut pintamaa sulaa oli siemenet kotona. Sitä edellisellä kerralla siemenet oli mukana, mutta kun ei lapio pystynyt maahan. Enää ei ehdi.

Eikä syksyä ole jäljellä enää kuin 8 päivää. Talvipäivänseisaus on 22.12. ja siitä alkaa valon määrä lisääntyä. Eli kevät tuleeaurinko

nanikka, kyllä sitä “kylvölomaakin” aina esiintyy…:)) Ja olihan tässä välillä aika pitkä tauko, kun toimin vain neuvonantajana ja joku muu hoiteli tekemiset…

Jossain viestiketjussa oli joskus puhetta, että osa siemenistä kylvetään mullan pinnalle, koska tarvitsevat valoa itääkseen. Onkohan syyskylvöön aikomistani siemenistä jotkin sellaisia?

Tarhakullero

Jättilaukka, nuokkulaukka, tuoksulaukka

Pioniunikko

Nim. neuvoista kiitollinen…

Pioniunikon voit heitellä vaikka hangelle, vähän siihen suuntaan minne haluat sen istuttaa =). Muut peittelisin ainakin ohuella hiekkakerroksella.

Tarhakullerokaan ei välttämättä peittämistä kaipaa, laukat minäkin peittelisin ja unikot heittelisin…:))

Sellainen perusnyrkkisääntöhän on, että siemenet peitetään kokonsa paksuisesti… mutta poikkeuksia on siihenkin, kuten kaikkeen muuhunkin.