Iso kiitos vastauksistanne, konkarit
Poimin itselleni Maatiaisen siemenluettelosta listan kasveista, jotka joko hyötyvät syyskylvöstä tai on kylvettävä nimenomaan syksyllä (siis heillä myynnissä olevista, ei toki kaikenkattava lista):
<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-weight:bold;} p.MsoBodyText, li.MsoBodyText, div.MsoBodyText {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Ukonhatut,
Konnanmarjat,
Maarianverijuuri,
Salkoruusut,
Helovuokko,
Tähkähietalilja,
Akileijat,
Isotähtiputki,
Kultajänönputki,
Kaukasiankirahvinkukka,
Keltamo,
Pohjansinivalvatti,
Ohdake,
Kellokärhö,
Mantsuriankärhö,
Pensaskärhö,
Kielo,
Heidinkukka,
Ritarinkannukset,
Mooseksenpalavapensas,
Piikkiputket,
Katkerot,
Kurjenpolvet,
Kellukat,
Tähkäkeijunkukka,
Iirikset,
Kurjenmiekat,
Ruusuruohot,
Särkynytsydän,
Rantavehnä,
Rohtomaraljuuri,
Ikikuuruoho,
Rantakukka,
Karhunjuuri,
Kruunuohdake,
Pionit,
Paratiisililja,
Kakalia,
Kaarlenvaltikka,
Vaaleatähkämunkki,
Himalajanjalkalehti.
Mitkä kukkasiemenet kylvätään syksyllä? Eikös orvokit vaadi kylmäkäsittelyä ja kylvätään syksyllä? Entä päivänkakkarat? Voisiko joku luetella joitakin syksyllä kylvättävät siemenet?
Kassoppas Donna tuota edellistä viestiä, siinä on jo ihan mukavasti listaa. Lähes kaikki perennat hyötyvät syyskylvöstä, tai ainakin kestävät sen, kunhan et kylvä liian aikaisin. Eli kylmään maahan.
Itse asiassa kannattaa lukea koko tämä ketju alusta asti.
No-niinhän tuossa Hau-Hau:n viestissä olikin lueteltu pitkä lista syksyllä kylvättävisttä kasveista, olempa sokea kun en heti huomannut :(
Sitten on olemassa suuri määrä kasveja jotka tarvivat itääkseen ensin lämpökäsittelyn ja sitten kylmäkäsittelyn. Niiden kylvöaika alkaa olla kohtapuoliin käsillä jos ulos haluaa ne kylvää. Useimmat palstalaiset taitavat harrastaa kuitenkin esikäsittelyjä vermikuliitissa tai turpeessa. Hyvä tietopankki, josta ei montaa kasvia puutu on esim. http://tomclothier.hort.net/page02.html.
Sieltä löydät myös vastaavan listan puuvartisille: http://tomclothier.hort.net/page10.html
Pääsivulla http://tomclothier.hort.net on lisää hyödyllisiä neuvoja idätykseen.
Latinalaisten nimien selvittäminen (helposti googlesta) auttaa kovasti jatkossa.
Minun pitänee kokeilla vielä tuota Kakaliaa syyskylvönä, siten että saa ensin lämmintä ja sitten kylmäkäsittelyä, josko tuo rontti sitten ymmärtäisi itää. Kahtena keväänä olen kylmäkäsittelyn kautta koittanut saada sitä itämään, mutta yksikään alku ei ole hurjasta siemenmäärästä huolimatta itänyt. Josko mie tällä konstilla saisin lisää uusia taimia kakaliasta.
Keväällä puukolla saa emokasvin vierestä paloja.
Voinko laittaa syyskylvettäviä siemeniä jo multaan niin, että en kastele astiaa tippaakaan vaan laitan esim. talon alle odottamaan lumen tuloa? Tekisi mieli saada siemeniä ja kylvöastioita pois nurkista pyörimästä. Vai onko odotettavissa että ne saattavat silti itää?
Hau-hau… vielä on liian aikaista laitella syyskylvöksiä purkkiin ja ulos - kosteutta ja lämpöä on sen verran kuitenkin ilmassakin, että ainakin peittelemättä idätettäville voi käydä köpelösti.
Hau-hau laita mullat valmiiksi ruukkuihin ja sitten myöhemin kylvät siemenet niihin. Niin minunkin pitäisi vielä tänä syksynä tehdä.
Hyvä idea, saan sentään jo puolet hommasta pois alta.
Minä olen jo kaikki puuvartiset ja lämpökäsittelyn tarvitsevat kylvänyt purkkeihin ja niitä on toista sataa purkkia.Laitan ne ulos kun kylmenee.
Eivät kuitenkaan uunin kupeessa kökötä, vaan vähän viileämmässä kumminkin.Vastaa ehkä tuota ulkoilman lämpötilaa.Normaalisti valoa ja pimeyttä.
Kaik muut lähteekin sitten joulun jälkeen lumen alle, perennat ja yksivuotiset.
Onnistui niin hyvin tuo kokeilu viime talvena.Sisällä ei ollut kuin orkideat.
Akileijat ovat kurjenmiekkojen kanssa suosikkejani. Kaikki akileijan siemenet olivat talven ulkona ja kaikki iti. Sain napakoina taimina istuttaa niitä penkkeihini.
Yksi ihana sininen akileijan kukka ilmaantui.Varsikaan ei ollut kummoinen vielä.
Ne kukkii sitten ensi vuonna,onneksi oli erilaisia.
Varjoliljansiemeniä sain, mutta kuinka menettelen niiden kanssa. Kylvänkö suoraan maahan vai purkkeihin ja milloin...nyt syksyllä vaiko keväällä? En löytänyt selkeitä ohjeita. Kukintaa taitaa ainakin saada odottaa kauan
Varjoliljaa kylvin viime keväänä purkkiin samalla kuin muutakin ja itivät ja kasvoivat viiden sentin iipat kesän aikana. Istutin net penkkiin syyskuun alkupuolella ja nyt ovat kanat myllänneet ne nurin, joten jatkosta en osaa sanoa. Varjolilja kylväytyy itsekseenkin, joten yhtä hyvin ne voi mielestäni kylvää jo nyt.
Olen kylvänyt syksyllä purkkeihin (penkkiinkin voi, mutta ei sitten saa perata niitä pois rikkiksinä!). Yleensä itävät seuraavana kesänä, eivät heti keväällä vaan joskus kesän mittaan. Kokeilla kannattaa. Kukkii joskus muutaman vuoden pästä.
kiitos, viherpeukalo siemenistä. ajattelin itse istuttaa kaikki kylmäkäsiteltävät jonkinlaiseen kasvulavaan, muovipleksi päälle ja sitten vaan odottamaan. löytyisköhän joltain muuten valkoisen siemeniä?
Kokeillaan. Nämä ovat vaaleanpunaisia kuulemma! Taidan kokeilla molempia...sekä syyskylvöä, että kevät, jos jompa kumpa onnistuu! Kiitti vastauksista
Täytin tänään toistasataa ruukkua kylvömullalla (itsetehty seos). Ajattelin kylvää ja nimilaputtaa, sitten upotus maahan. Ajattelin, että näin on paras, koska silloin voin kylvää seisten tai istuen, selkä kestää paremmin. Sitä paitsi, tuskin tarvin yhtä kasvia kovin montaa kappaletta (täällä on kovin vähän taimenvaihtopäiviä). Ne, mitä tarvin enemmän, kylvän suoraan maahan. Jostain luin, että periaatteessa kaikki perennat voi kylvää syksyllä. Pitääkö paikkansa? Tosin aion säästää kaikkia siemeniä kevääseen; jos jokin ei lähde kasvuun, uus yritys.
Ja vielä, joko voin kylvää?
emo, kuulemma kannattaa kylvää vasta lähempänä marraskuuta, etteivät ala itämään.
itse teen laudasta kasvilavan, johon kylvän siemenet yrttien tapaan riveihin. puolet hiekkaa ja puolet multaa. itse olen puolestani sen sortin puutarhuri, että tykkään kun yhtä lajiketta on paljon. tuo sinun tapasi kuulostaa ihan hyvältä. riski on vaan että nypit kylvöt rikkaruohoina pois, jos suoraan maahan pistät. rajaa alue nurmikonreunusnauhalla ja sirottele siemenet rinkulan sisään esimerkiksi.