eikun olen kerännyt näitä muovirasioita, leikkaan niistä pohjat pois, ja ne ovat rajoina.
ahaa, just. se kuulostaa hyvältä.
Itsekseen karisseet unikot olivat itäneet ja kasvaneet kasvimaapalstalla 10 cm korkuisiksi taimiksi! Siis ainakin niille olisi liian aikaista kylvää. Ei kannata kokeilla, viälä
No hyvä sitten, ei ole ollut aikaa minullakaan kylvää edes vielä kun vauva vaatii huomiota aina, kun ehtisin muuten. Ei tarvitse stressata, kun lämpimiä vielä on pidellyt muutenkin. Ja se siemenkirjekin on vielä matkalla…
Ok. ei kiirettä mitään vielä. Pirttiviljelyä ehtii harrastaa senkin jälkeen kun päivä lyhenee ja keli kylmenee
Mä kylvän täällä kakkosen ja kolmosen rajamailla ruukkuihin maaliskuussa ja onnistumisprosentti on melko hyvä.
Täytän ruukut ja kylvän sisällä ja annan olla lämpimässä pari päivää ja sitten ulos terassikatokseen kaksinkertaisen harson alle (jotta eivät paahtuisi mahdollisen auringonpaisteen sattuessa).
Erikseen ovat sitten semmoiset siemenet, jotka itääkseen tarvitsevat useamman kuukauden kylmäkäsittelyn.
Vaikka kyllä mulla iti tuolla konstilla lamohietakirsikan kaikki 4 siementäkin…
No huh helpotusta. Onneks en oo vielä myöhässä syyskylvöjen kanssa. En oo kerennyt aloittaa edes valmisteluja vielä.
Laitoin aiemmin tään kyselyn pellavaliljan kylvöohjeista sipuliosastoon, mutta odottelen yhä ohjeita. ----- clip -------- Kysymyksiä pellavaliljan siemenkasvatuksesta: Ensinnäkin, mahtavatkohan siemenet tuleentua lainkaan noin kylmässä? Vai pitäiskö siemenvarret katkoa jo sisälle? Siis yöllä pyörii lämpötila lähellä nollaa, eikä päivälläkään yllä kymmeneen asteeseen. Ja sitten miten kylvetään? Ulos vai sisälle? Syksyllä vai keväällä? Kauanko itäminen kestää? Onko jotain niksejä, mitä pitäisi tietää? Kiitos kokemuksistanne! ------------------------------------------------- Eli otin sitten siemenvarsia talteen sekä aikaisemmin että myöhemmin, molempien siemenet näyttävät hyviltä. Mitäs nyt tehdään? Laitetaanko heti taimipenkkiin vai vasta keväällä? Vai kellariin taimilaatikkoon? Vai mitä. Olisin tosi iloinen, jos joku kokenut tai muuten asiasta tietävä voisi kertoa! Odotan toiveikkaana .......
Syyskylvöjen teoriaopetusta kaivataan. Tarkoitus on laittaa nyt purkkeihin siemeniä vasta ensi keväänä perustettavaa isoa perennapenkkiä varten, eli suoraan maahan en voi niitä kylvää. Laiten ne kaupan muovisiin liha-astioihin (dynoiksi vissiin jotkut kutsuvat niitä). Pohjiin tökin reikiä, ettei vesi seiso niissä. Päälle ohut kerros hiekkaa, ettei siemenet lennä tiehensä. Purkkien sijoituspaikkaa ulkona pähkäilen, mikä siinä on tärkeää? Avoterassille, jolloin peittyvät lumeen, alla on terassin harvalaudoitus. Rakennuksen sokkelin viereen koristekivetyksen päälle, jolloin alla on kiviä, lunta myös sataa päälle. Nämä olisi suojaisimmat paikat ajatellen pihalla rosvoa ja pollaa juoksevia energiapakkauksia. Muovikatteisisiin minikasvareihin, joita minulla on kaksi? Tällöin eivät peity lumen eivätkä saa vettä taivaalta. Vai pitäisikö kaivaa purkit maahan kuten monet näkyy tekevän? Jäätyyhän pintamaakin täällä varmaan puoleen metriin, joten mitä eroa siinä on verrattuna siihen että purkit on vaan maan päällä? Jos pitää kaivaa astiat suuta myöten maahan, vaihtoehdot ovat sitten autotallin takana hiekkamaa tai tontin reunoilla kangasmetsä.
Omat siemenkylvöni ovat olleet puuvaraston seinustan vierustalla murskesoran päällä, rei’itetyissä dynovuoissa, ja alla on ollut vielä lankku jotta mahdollinen ylimääräinen vesi pääsee valumaan pohjarei’istä pois. Pinnalle olen laittanut hallaharson tai havuja jotta linnut eivät pääse tonkimaan laatikoita, ja päälle olen lapioinut lunta sitten kun sitä on tullut. Ovat kattolipan alla joten lumi ei pääse satamaan suoraan. Ja kattolipan alla juuri siksi jotta kovat vesisateet eivät huuhdo siemeniä mennessään. Ei todellakaan ole ainoa eikä varmaan edes paras tapa, mutta hyvin ovat itäneet.
Siemenille on käsittääkseni ihan sama onko laatikko maan pinnalla vai kaivettuna maahan, sillä siemenille ei jäätyminen haittaa. Nehän lähtee kasvamaan vasta keväällä. Tuo maahan kaivaminen taitaa koskea lähinnä taimia.
Hallaharso hyvä juttu, en ole tullut ajatelleeksi että siitähän linnut saavat kivaa popsittavaa. Meillä on muuten pirhanasti variksia. Jos muutamaksikin tunniksi unohdat roskapussin ulko-oven pieleen (ulkopuolelle) eikä kukaan liiku pihalla, on muovipussi tökitty reikiä täyteen ja kaikki nokalla irtoava levitelty pitkin terassia/pihaa, ärsyttävää.
Hallaharso kannattaa laittaa sitten jotenkin kiinni ettei lähde tuulen mukaan: itse olen laittanut laatikot riviin, pitkän hallaharson päälle, ja kääntänyt hallaharson etu- ja takalaidat laatikoiden alle.
Mulla kävi niin nolottavan hassusti, että laitoin innoissani syyskylvöt jo lokakuun ekalla viikolla harson alle, että varmasti ehdin ennen talven tuloa. Ja kun tänään kävin oikomassa harsoja, niin huomasin, että siellä on jo hietaneilikat itäneet! KÄÄK! Keväällähän niiden vasta piti.... Tässä näkyy taas tämä oma luonteenheikkous, eli intoa on liikaakin, malttia ei ollenkaan. Mitäs minä nyt teen tälle kylvökselle? Jätänkö ulos harson alle edelleen talven armoille vai vienkö yläkerran viileään vinttiin ikkunan ääreen? Ei ole kyllä suuri vahinko, jos peli on menetetty näiden osalta, koska kevääksi on muita siemeniä vaikka millä mitalla, mutten haluaisi kokeilematta kompostiinkaan heittää.
Minä jättäisin sinne ulos, enkä harsoa käyttäisi vaan antaisin olla ihan luonnon armoilla. Niinhän ne itsekylväytyneet siemenetkin on, ja aina sieltä jotain keväällä nousee vaikka talvi ehkä osaa koetteleekin. Minä kylvin yhtä unikkolajia nyt syksyllä ulos kasvuastioihin ja äskettäin ne pienet kasvaneet taimet istutin omille paikoilleen. Uskon lujasti että ainakin osa niistä nousee keväällä. Ei kai tuo sinun tilanteesi siitä pahemmin poikkea. Eli antaisin olla vaan, edellisillä perusteluilla
Ehkä on sitten viisainta jättää heidät ulos. Taisi alunpitäenkin olla huono idea tuo harson käyttäminen, siellä allahan on paljon lämpimämpää kuin ulkoilmassa, ehkä ne siksi jo itivätkin. Ajatus vaan oli, että sillätavoin kylvökset olisivat suojassa linnuilta. Nooh, tästä opitaan taas! Kiitos Nuu!
Kysymys syyskylvöistä: kylvättekö te siemenet suoraan ulos vai pidättekö purkkeja ensin lämpimässä sisällä pari päivää ja sitten ulos? Onko purkit varjossa vai auringossa talven?
Mulla on onnistuneet jääkaappikylvöt kohtuullisesti mutta syyskylvöt kurjasti
Imikkä, kaikkia vaihtoehtoja on vuosien mittaan tullut kokeiltua… Nykyisin yleensä suurin osa kylvöksistä menee syksyllä kasvarin hyllyille, osa sitten ulos maahan suoraan. Tosin tänä syyskautena olen kylvänyt (ja sitäkin suht vähän) suoraan ulos penkkiin, kasvarissa kun on edelleen erinäisiä edellisen syksyn kylvösastioita odottamassa vielä sen toisenkin talven yli. Jotkut kun eivät välttämättä suostu itämään ihan eka talven jälkeen, eivät välttämättä aina vielä sen toisenkaan…
Ja ihan suoraan kylvön jälkeen - jopa kasvarissa kylväen - ne sinne kylmään jäävät. Paitsi jotkut sellaiset, joissa ihan selvästi on sanottu, että vaativat ensin vaihtelevan (yleensä pari, kolme viikkoa tms.) lämpimässä oleilun ennen kylmään vientiä.
Kokemusteni mukaan tuo kasvarissa idättäminen on osoittautunut toimivimmaksi - vaiko sitten olleet juuri ne “sellaiset siemenet” esillä viime aikoina, joille se menettely erityisesti sopii.
Kuten näkyy… ei yhtä ainoaa oikeaa linjaa taida ollakaan.
MInä tein virheen, kun kolme viikkoa sitten kylvin siemeniä kukkapenkkiin ja eilen huomasin, että monet olivat itäneet. Nyt olenkin päättänyt kylvää siemenet purkkeihin ja jättää ne kasvariin talveksi juuri kuten Euffiskin tekee. Siemenethän ehtii kylvää vaikka ensi vuoden puolella.
On olemassa varmasti monta tapaa ja jokainen taaplaa tyylillään, minä yritän päästä mahdollisimman helpolla…
Kiitos Euffis ja Eevastiina. Hmmm…vai on tyyli vapaa. Lavaan voisin tietenkin laittaa, mutta siellä lämpö nousee vielä yli 10 asteen, kun on auringossa, en uskalla. Entäs jos saavatkin päähänsä itää?
Pitänee vielä hetki malttaa mielensä. Ehkä kelit on otollisemmat joulukuun puolella.
Nyt ei ole aikaa plärätä vanhoja juttuja varmaan löytyisi kun tarvitsisi pikaista tietoa. Kannattaako jumaltenkukkaa kylvää nyt syyskylvönä?
Siemeniä on sen verran nuukasti ettei sekä että kylvöihin riitä, kuis on ehtisikö joku pikaisesti vastaamaan.
Etukäteen jo kiittäen