Kylvöt: Syyskylvö

Minä päätin viime sunnuntaina leikkiä upporikasta ja rutiköyhää ja kylvin syksyn ensimmäiset kylvökseni maahan. Tosin mielestäni valitsin sellaisia siemeniä, joiden itämisaika on tosi pitkä, joten ei liene vaaraa, että itävät enää tämän syyskauden aikana. Vaan mistäs sitä tulevan talvikauden säätilannettakaan etukäteen tietää....

Kasvariin kylvökset teen vieläkin myöhemmin.

Kiurunkannus, sekä keväällä että syksyllä. Kevätkylvö vaatii 3 - 4 viikon kylmäkäsittelyn (tarkistin “tiedostoistani”), joten minä kallistuisin sen syyskylvön puoleen…:wink:

Kiitos, Euffis pikaisesta vastauksesta, eikun kylvämään.

Mitälie siitä roskaläjästä jäikään jäljelle, valkoiselle paperille koko roskaläjän rapistelin ja suurennuslasin kanssa yritin nyppiä siemenet eroon. Ei näkö enää riitäsurullinen mutta oikeastaan paremmin toimi sormenpään, ihan näkemättä sormi erottaa kovan pienenkin siemenen paperinpäältähymy. Jotain jäi talteenkin , ne vähän huonosti tietty itävät jotka puhaltelin pitkin lattiaa.

Sain ystävältäni ristikin siemeniä pussillisen. Voinko laittaa ne nyt jo syyskylvönä purkkeihin?

Neuvoisitteko? Tein syyskylvöt potteihin metsäkärhöstä ja siperiankärhöstä. Ne on kastellussa mullassa nyt ja odottaa paikkaa jonne siirrän ne talveksi kylmäkäsittelyyn. Viime talvena pidin potit maassa talven ajan, mutta nyt minulla olisi käytössä myös kasvihuone. Onko ulkosalla taivasalla kuitenkin parempi kuin kasvihuoneessa sisällä?

En tiedä, kumpi on parempi, mutta ko kärhöt ovat minulla ainakin ulkonakin pärjäilleet ihan hyvin. Kylvin siemenet purkkiin ja unohdin ne muutamaksi vuodeksi jonkun puskan alle ja nyt on potillinen sekalaisia kärhöjä yhdessä nipussa.

Onko jossain olemassa täällä pentissä lista: "Nämä voidaan kylvää syksyllä/talvella ulos"? Jos ei ole niin olispa aika hyödyllinen! Minäkin tässä pääni puhki tuskailen mitkä kaikki voisi laittaa jo talvella ulos purkkeihin, niin ei olisi niin paljon purkkeja keväällä.

Kopioin tähän Hau-Haun viestin täältä samalta palstalta 21.7. (sivu 5), on niin hyvä luettelo syyskylvettävistä kasveista :

" Poimin itselleni Maatiaisen siemenluettelosta listan kasveista, jotka joko hyötyvät syyskylvöstä tai on kylvettävä nimenomaan syksyllä (siis heillä myynnissä olevista, ei toki kaikenkattava lista):

Ukonhatut, Konnanmarjat, Maarianverijuuri, Salkoruusut, Helovuokko, Tähkähietalilja, Akileijat, Isotähtiputki, Kultajänönputki, Kaukasiankirahvinkukka, Keltamo, Pohjansinivalvatti, Ohdake, Kellokärhö, Mantsuriankärhö, Pensaskärhö, Kielo, Heidinkukka, Ritarinkannukset, Mooseksenpalavapensas, Piikkiputket, Katkerot, Kurjenpolvet, Kellukat, Tähkäkeijunkukka, Iirikset, Kurjenmiekat, Ruusuruohot, Särkynytsydän, Rantavehnä, Rohtomaraljuuri, Ikikuuruoho, Rantakukka, Karhunjuuri, Kruunuohdake, Pionit, Paratiisililja, Kakalia, Kaarlenvaltikka, Vaaleatähkämunkki, Himalajanjalkalehti. "

Hienoa, tuosta listasta löytyi 8 eri kasvin siemeniä, joita minulla on. Ainakin ne laitan siis ulos jo.

Luulis, että bellikset menis myös syys/talvikylvönä? Lemmikit?

Bellis leviää siemenistä, eli varmaan voi kylvää nyt jo syksyllä. Sen voi myös kylvää esikasvamaan keväällä toukokuussa, siemen itää hyvin ja nopeasti. Kylvä puolet nyt ulos, ja puolet eskasvatat sitten keväällä?

Laitoin ne kylvöpottini nyt kasvihuoneeseen - luin täältä että Euffis ainakin tekee niin, joten eiköhän se ole silloin hyvä systeemi :) Täytyy vaan keväällä muistaa pitää huolta ettei ne potit siellä kuivu kun aurinko lämmittää kasvaria vaikka muuten oliskin vielä kylmää ja märkää ulkosalla. Löysin siemenpusseistani monia muitakin jotka voin jo nyt kylvää... hitsit mikä kylvöinto ja puhti taas iski...

Jos se taimikasvatus kasvihuoneessa onnistuu näin ekakertalaiselta jo, niin taimipäivään on ensi keväänä/kesänä tulossa paljon kaikenlaista - eihän sitä nyt ihan paria hassua tainta per laji viitsi kasvatella :) Pääsisin sitten vihdoin saajapuolelta antamispuolelle

Lemmikki menee myös syyskylvönä, niinhän se luonnossakin itsestään kylväytyy. Harjaneilikka samoin.

Selailin minäkin kaikki siemenpussukkani läpi eilen illalla tämän ketjun innoittamana ja tänään olisi tarkoitus lähteä siemenet kylvämään. Ongelmana on kylläkin, ettei minulla ole kylvömultaa, vain tavallista -ja jos sekoitan siihen tavalliseen tavan hiekkaa pihalta, niin siellä varmasti on jotain rikkaruohon siemeniä jotka sitten oikein intoutuvat uudesta hyvästä kasvupaikastaan. Ja lopulta hyysään onnellisena rikkaruohojen sirkkalehtiä keväällä… Tuleehan niitä rikkaruohon siemeniä tietysti tuulenkin mukana. Eli eikun kylvöpuuhiin -kunhan ensin syötän lapset ja puen nekin tuonne ulos sotkemaan itsensä kuraan.

Minulla on vain tavallista puutarhan turvepitoista säkkimultaa ja aion siihen kylvää akileijat joulun jälkeen. Eipä luonnossakaan ole mitään kylvömultaa, vaan ihan mitä sattuu siinä kohtaa olemaan, mihin tuuli lennättää tai linnut sontii cool

Kuinka on salkoruusun kanssa? Jotkut sanovat, että se kylvetään keväällä tai kesällä. Tuossa Huun kopioimassa tekstissä taas annettiin toista tietoa: olisi syyskylvettävä.

Kuinka on salkoruusun kanssa? Jotkut sanovat, että se kylvetään keväällä tai kesällä. Tuossa Huun kopioimassa tekstissä taas annettiin toista tietoa: olisi syyskylvettävä. 

Koska salkoruusu kylväytyy myös itse, niin sen perusteella voisin uskoa, että syyskylvöstä ei olisi haittaa. Kylvää kannattaa kaikki siemenet vaikka maaliskuulla. En tiedä vaatisiko salkoruusu ensin lämpimän jakson, mutta ei kai siitä haittaakaa luulisi olevan, jos pidät kylvöksiä ensin pari viikkoa sisällä ja viet sitten ulos. Tai voi vissiin nyt taas kylvää suoraankin ulos, kun lumet mänt.

Lihavuokasysteemi on minusta paras vaihtoehto täällä esille tulleista, kunhan laitat reijät pohjaan ja laatikot jonnekin niin, ettei sade pääse suoraan.

Salkoruusut olen kylvänyt suoraan sisälle esikasvamaan keväällä. Hyvin lähtivät ilman mitään kylmäkäsittelyä. Mutta varmaan ne voi laittaa heti syksylläkin maahan, eivät siis pahastu kylmäkäsittelystäkään. Oman valinnan mukaan hymy

Äsken kylvin lehtoukonhatut ja ukonhatut sekä alppipiikkiputken. Huomenna valoisalla kiikutan kasvihuoneeseen talveksi palelemaan

Voi kauhistus! Viikko sitten totesin, että terminen kasvukausi on etelä-Suomessa päättynyt ja kylvin vinon pinon eri sorttisia siemenkirjesiemeniä potteihin ulos ‘kylmäkäsittelyyn’.

Tänään pistäydyin pöyhimässä potteja, ja eikös mitä! punainen lupiini on pitänyt kiirettä ja suoristelee sirkkalehtiään…

Mitä nyt avuksi, peittelenkö vain lehdillä ja toivon parasta,…?

Hauska kuulla Ahdekaunokki, täytyypä käydä katsomassa omia kylvöjä… Mä melkein laittaisin ensin vaiks havuja ja vast sitten lehtiä. Jos laittaa suoraan lehtiä ja ei suojaa sateelta, niin mahtaisivatko märät lehdet mädännyttää nuoret taimet, jos jäävät niiden alle kosteeseen ja pimeään??