Millä te merkkaatte ne purkit jotka menee ulos lumen alle? Etsin helpompia ja edullisia vaihtoehtoja.
Minä olen laittanut purkkien kylkeen pakkausteipillä paperilapun, johon olen kirjoittanut lyijykynällä tiedot. Yleensä kyllä käytän niitä muovisia kaupan merkkitikkuja, mutta kerran pääsivät loppumaan, niin piti keksiä hätäratkaisu. Ainakin 3 talven jälkeen näkyy vielä teksti, kunhan saa teipin laitettua melko tiiviisti. Kuulakärkikynän teksti haalistuu tunnistamattomaksi jo muutamassa kuukaudessa ainakin kesällä.
Minä olen leikellyt jauhelihapakkauksista säleitä ja kirjoittanut kylvösten nimet mustalla spriiliukoisella tussilla niihin. Pari vuotta kestää aivan lukukelpoisena eikä maksa paljon.
Lyijykynällähän tietenkin voi kirjoittaa puulastuihin myös.
Muovipakkausten (esim. Flora-margariini) kansista on helppo leikata liuskoja, ja veden & UV-säteilyn kestävällä tussilla siihen nurjallepuolelle teksti.
Hienoa, tosi hyviä ideoita.Luulin että lyijykynä ainakin himmenisi.
Onko noilla pakastetussilla ja permanenttitussilla mitään eroa.Eli kait ne kestää pakkasen ja vesisateen oikeassa liuskassa?
Minun kokemukseni on, että pakastetussi ei ole niin kestävä kuin esim. vaatteiden merkkauksessa käytettävä tekstiilitussi. Se kestää hyvänä kauemmin.
Mun kokemuksen mukaan lyijykynän teksti tuhraantui ainakin viime kesänä kun satoi, ja kuraroiskeet sotkivat merkkitikut.
Sama kokemus minulla. Kuivassa puussa lyijykynän jälki vielä pysyy, mutta kosteana suttaantuu.
Minä olen laittanut lyijykynätekstin päälle palan teippiä myös muovitikkuihin.
Minä olen käyttänyt vanhasta sälekaihtimesta leikattuja liuskia. Sälekaihtimen olen leikannut kahtia,liuskan toiselle puolelle olen kirjoittanut tieteellisen nimen, ja toiselle puolelle suomenkielisen. Ovat kestäviä, ja kirjoituskin säilyy useamman vuoden.
Hyvä vinkki.Sälekaihtimesta saa paljon merkkitikkuja. Hyvä vertailla kokemuksia merkitsemisestä, koska itselläni on surullinen kokemus nimien häviämisestä.
Onko kukaan kokeillut ilmastointiteippiä ja permanenttitussia.?
Olen kerännyt niitä jayheliha-ym muita läpinäkyviä rasioita.Kaikki omani ja aikuiset muksut myös, jotka ei asu enää kotona.Saan aina tuliaisina sellaisia.
Niihin voi tussilla laittaa numeron, numero vihkoon ja nimi /nimet perään ja montako siementä olen kylvänyt.
mustiin sellaisiin laitan ilmastointiteipillä lapun, numerojuttu on hyvä.
Numerot alkaa alusta aina kun vaihtuu siemenfirma tai ovat kavereilta saatuja.
Rei''itän ne ensin, kylvän mullan, kastelen, annan vetäytyä ja kylvän siemenet.
Lasken kaikki siemenet, yhteen laitan n.20 siementä. Taimilla on enempi tilaa ja kouliminen on helppoa.
Kävisi työstä tällä siemenmäärällä jos en olisi niin hulluna tähän siemen-ja kylvöhommaan.
Floorarasiat on myös hyviä jos ne on niitä isoja. Pienet on niin syviä.
Näihin ajattelin kylvää siemenet kun nitä kertyy. pikku koiralle syötetään viiliä.Jos leikkaa wc paperirullan kahtia ja puolikkaan täyttää kylvö mullalla ,siemenet siihen,loppu purkin täyttäisin tavallisella mullalla, Kylvö multa on aika arvokasta säästäisi vähän.Oisiko siinä ideaa.
Meinaatko siis, että kylvämisen jälkeen nostat pois sen Wc-paperirullan puolikkaan ? Mietin vaan, että se pahvi taitaa olla niin paksua, ettei se ehdi kevääseen mennessä muhentua niin paljoa, että hennot juuret pääsisivät siitä läpi tavalliseen multaan ? Muuten kyllä on hyväkin idea.
Laitoin syksyllä muutaman pionin siemenen ulkoruukkuun.Pitääkö ottaa milloin sisälle vai annanko olla parvekkeella.Olen lumella peittänyt…
Irsa, antaisin olla parvekkeella. Pioninsiementen olisi pitänyt saada se lämminkausi 3kk kylvön jälkeen ja sitten kylmä kausi. Ei taida hyödyttää nyt ottaa niitä lämpimään.
Kävin äsken katsomassa syyskylvöjä, ja ensimmäisten joukossa näyttäisivät itäneen jättipietaryrtti sekä ritarinkannukset.
Jalomi, siis syksyllä ulos kylvetyt jo itäneet !? Täytyy mennä varmaan omiakin tutkimaan joko olisi jotain mullasta putkahtanut.
Minulla oli itänyt tarharistikki.
Juu, nämä oli syksyllä ulos kylvettyjä siemeniä. Ritarinkannus nyt kai ei välttämättää edes kylmäkäsittelyä tarvitsisi (vaikkei siitä haittaakaan ole), mutta jättipietaryrtistä ei ole mitään käsitystä. Kiva kuitenkin, että jotain alkaa itää