Sopiiko tällainen otsikko? Ellei, siirtäkää jonnekin muualle...
Harjaneilikka näyttää ulkona jo nostelevan kovasti päätään. Onko iso vaara paleltua? Ja kellarissa talven olleet lupiinit ovat siellä kylmässä ja pimeässä nostanee ylös sirkkalehtensä. Paleltuvatko, jos pistän pihalle?
Harjaneilikalla ei ole ulkona hätää. Viileässä talvehtineita en uskaltaisi vielä ulos siirtää, tai ainakin suojaisin pakkaselta.
Emo, tässä jo olleessa “syyskylvö”-ketjussa on juttua niin kylvöjen tekemisestä kuin niiden onnistumisesta, joten jatketaan asiasta tässä 
Harjaneilikka ei kärsi kylmästä mutta kevätahavasta kylläkin - jos löytyy vaikka havuja niin kannattaisi nakata niskaan.
syyskylvöistä oli ensimmäisenä tänään pinnalla salaatti:-)
Niin olis tälläkin, jos tää olis sateessa kylvänyt. Ja nyt tää istus ja oottas, että lumi potagerista sulas vaikka pitäis oottaa, että itäs.
Kun on tyhmä pää, niin kärsii koko ruumis. Lumi satoi liian aikaisin, Olin suppilovahveroita hartaana keräämässä lumisateessa ja satavarma, että kyllä se lumi sulaa ja tulis taas kylvökeli. Ja PAH.
eilen mökiltä lähteissäni kastelin syyskylvetyt perenna/kv-purkit vauvalassa. vaihteeksi nostin harsoakin syrjään ja mitäpä paljastui - 5/8 purkissa on ihan isot taimet. - lastentarhan puolella on ruukullinen helleborus orientalista vielä lisäksi; siinä ei ole eloa. 5/9 on kuitenkin jo aika hyvä "saalis" omasta mielestäni. kolmas kerta vasta on, kun harjoittelen.
Mulla on nyt itänyt ainakin neljännes syksyllä kylvetyistä. Enimmäkseen unikoita, neilikoita, päivänkakkaraa jne. Suurin ihme: kultasade tunkee ylös mullasta! Onkin iso sirkkalehti, kai - ei ole vielä kunnolla pinnalla. Tekis mieli avittaa.
Mä en ala mitään
Mulla on suurin osa purkeista vielä ihan “mustana”.
Mulla on myös jotkin itäneet hyvin ja osa jo taimettunutkin. Nyt kysynkin, että pitääkö avomaalla/ulkona laatikoissa olevat taimet myös koulia. Ne eivät ole venyneet pituutta tms, joten jos pitää, niin mikä pointti siinä on. Sisäkasvatettavat tai tiheään kylvetyt ymmärrän .
Jos niillä on tilaa kasvaa niin mielestäni ei tarvi koulia.
kiitos kurpitsa. mutulla päädyin samaan. sinietelänherneet ja mustatpäivänhatut koulin, kun ne olivat sekä kylvetty runsaalla kädellä eihän ne kuitenkaan kaikki idä että sitten kumminkin itäneet ihan vissiin jokainen. muut harvakseltaan kasvavat saavat sitten jäädä vahvistumaan olosijoilleen.
Kiitos molemmille tiedoista.
Näyttäs tältä syksyltä ilmat jo alkavan viilentyä. Joko on aika harkita syyskylvöjä? Mietin josko laittaisin laatikoihin ja ulos varaston taakse johon ei arska paista kun keväällä seuraavan kerran. Eivät saisi niin helposti lämpöä ja väärään aikaan “herätystä”. Osan haluaisin laittaa suoraan maahan mutta se paikka on rinteessä ja suoraan auringon paisteessa joten siinä multa vielä lämpiää näillä keleillä liikaa. Voisiko siihen harkita jotain katetta? Esim. lehtisilppua?
Syyskylvö vimma iski, mutta nyt seuraa tyhmä kysymys. Kylvömulta pitää olla kai kosteaa, mutta jos vien törpöset saman tien ulos niin nehän jäätyvät näillä selekosilla kun pakkasen puolella ollaan jo yötä päivää. Pitäisikö siis antaa olla pari viikko sisällä “vettymässä” ja sitten vasta pakkaseen ja lunta päälle ? Nyt ei raksuta, ei edes hitaasti… Entä jos lykkään siemenet kuivaan multaan ja sitten kartanolle ?
Samaa olen pohtinut myös. Lunta ei vielä ole ja tiedä taas tuleeko mutta suunnittelin että laitan viilipurkkeihin reijät pohjiin ja suht kuivaan multaan kylvän siemenet. Ja vien varaston taakse räystään alle missä eivät saa vettä liikoja eivätkä oikeastaan aurinkoakaan. Laitan purkit vielä styroksilaatikkoon joka senkin reijitän että liika vesi ei jää seisomaan jos sitä koko syksyn ja talvenkin sattuisi satamaan. Ja kun lunta alkaa tulla niin käyn lapioimassa mahdollisimman paljon päälle.Näin ne pysyisivät mahdollisimman pitkään keväälläkin piilossa ja kun ilmat alkaa selvästi pysyä suht balanssissa niin tuon ne aurinkoon. Ekaa kertaa teen syyskylvöä mutta näin sen pienessä päässäni järkeilin ja ajattelin mahdollisimman hyvin jäljitellä luonnonoloja.
Sanokaas ny, voiskos jo syyskylvön nimissä roipsaista siemeniä muutamiin purkkeihin? Huomenna menen maalle ja siellä olisi kasvarissa mullitettuja purkkeja odottamassa ja siemenpussejakin vinot pinot.
Yritä hillitä vielä hiukan. Jos tulee vielä lämmin jakso, alkavat itää ja se on liian aikaisin, käy hupsusti.
Äh, ois ollut niin mukavaa. Askartelin jo mielessäni nimilappuja ja mietin, että mitä laittaisin ensimmäisenä…
Kyllä minä olen monena syksynä näihin aikoihin kylvänyt, eikä ole kauheaa katastrofia tullut. Ihan pieneen purkkiin en kyllä kylväisi, tai jos, niin kaivaisin sen purkin sitten maahan: olisi ikäänkuin samoissa oloissa luonnostaan syksyllä kylväytyvien kanssa. Riippuu paljon siitäkin, mitä aikoo kylvää! Talventulostakaan ei kukaan tiedä, voi taas kukkia näsiä jouluna tai sitten olla 35pakkasta ensi viikolla…