Kylvöt: Syyskylvö

Jos jätät purkit kasvariin, niin odottaisin vielä. Aurinko kuitenkin lämmittää aika paljon vielä. Avomaallekin odottelen vielä jonkun viikon, eikä ensilumen tulokaan haittaa, sillä otan sen riskin, että odotan sen sulavan pois. Viime syksynä vihmoi räntää, kun kylvin avomaalle. Ja ihmekös sitten, että unikkoja oli joka kylvön kohdalla, liekö tuuli lennätänyt hengettömiä siemeniä sinne sun tänne;-))

Hyvä tietää ettei kylvöillä ole vielä kiire…

Minä pistin eilen purkkiin. En malttanut ja saas nähä kuin käy. Vettä ja lämpöä niiden ei pitäs saada, vein niin piiloon varaston taakse. Avomaalle kylvän vasta parin viikon jälkeen. Täällä on ensilumi satanut monena vuonna tyttären synttäripäivän aikoihin eli 24.10. Hyvä muistipäivä. Se vielä kun sulaa niin sitten viskelen maahan ja toivon parasta. Jos tulee vetinen syksy ja talvi niin silloin ei taida pahemmin onnistua mutta nyt näyttäs hyvältä eli yöpakkasten myötä maa jäähtyy kunnolla ja kuivuu joten siinä oleva vesi ei niin hyvin lämpiä ja saa siemeniä itämään.

Tuossa yksi päivä purkitin valmiiksi hiekansekaista kylvömultaa ja purkit on nyt tuolla ulkona. Ne näyttäisi nyt joltisensakin jäisiltä, pitääkö ne jotenkin sulattaa jos aion jotain kylvää vai pistänkö siemenet sinne sitten vaan ja hiekkaa päälle?

Huomenta! juu… siis itse laitan vaan siihen jäätyneeseen ja hiekat päälle.se on siin:)

No hyvä, jo ajattelin, että pitääkö niitä ruveta vielä eestas rahtaamaan, kiitoksia :slight_smile:

Niin,vielä tuosta syyskylvöstä. Avomaalle jos kylvää niin olen laittanut harson päälle. Voi olla,että siitä on haittaakin?mutta ei sitten linnut käy siellä kaivamassa ja muita siemeniä tule itämään,esim. koivun.

Kuutamon vastauksista viisastuneena kiikutan kylvöpurnukat pihalle. Ovat olleet eteisessä kosteassa mullassa, ulkona jäätyvät ja sitten keväällä saavat kosteutta uudelleen ja itävät iloisesti, niinhän ? Suoraan maahan ei innosta enää kylvää kun on ohut limipeite ja routaa muuan sentti.

Kyllä harso kannattaa laittaa ... sen lisäksi , että siemenet säästyvät linnuilta, eikä ulkopuolelta tule rikkiksiä , keväällä lumien lähdettyä ilman harsoa tai muuta suojaa kevätaurinko kuivattaa maan pinnan nopeasti, mutta harson alla kosteus säilyy tasaisempana ...siemenet itävät paremmin.

Varmistan vielä…helmikuussa pistän siemeniä purkkien pinnalle?

Marras-helmikuussa.

Oo, koko talvi aikaa! :smiley:

Voishan niitä laitella jo jotain nyt, vai miten se nyt olikaan? Mie olisin tehnyt syyskylvöjä jo pari viikkoa sitten, mutta täällä viisaammat toppuuttelivat ja käskivät malttamaan vielä vähän aikaa. Nyt kun näyttää, että noita siemeniä on tullut haalittua hirveät määrät, niin meinasin, että jakaisin urakkaa osin syksylle :slight_smile:

Kerkesitte jo jutella tuohon väliin :slight_smile:

Sie jaatkin urakan siis koko talvelle :)

Pitäis varmaan oikeasti laskea nuo kylvettävät pussukat, että osaisi vähän varautua urakkaan…

Ainakin nyt voi täyttää reilusti kylvöastioita jotta sitten ei tarvitse jäisen mullan sulamista odotella, eikä multaa levitellä pitkin keittiön pöytiä.

Joo, juu. Alkaa pahasti näyttää siltä, ettei ole tarpeeksi kylvöastiota :smiley:

Täytetty on jo ties kuinka kauan sitten. Kerrankin olen ollut kaukaa viisas, tai sitten vain hirveän malttamaton :slight_smile: Voisin alkaa seuraavaksi askartelemaan nimitikkuja. Mikäs se olikaan hyvä tussi, joka säilyisi pakkasissa ja sateissa?

Kylvin jo joitakin siemeniä, joissa luki, että kylvä mahd. pian, tilasin Englannista. J a kun nyt vilkaisin kylvöpurkkeja niin eikös ollutkin jo joku otus käynyt siirtelemässä nimitikkuja, murr.viha Siitä tussista en ole varma. Mulla on joku , jonka pitäisi kestää kaikkea mahd. ja myös auringonvaloa. Katsotaan sitten keväällä, mitä on jäljellä. Jos nyt on yhtäkään nimitikkua paikoilaankaan. niin