Meillä ilmeisesti siili kävi kesällä tonkimassa purkkeja, etsi matoja. Talvikylvöksiin olen laittanut päälle verkon ettei kissat pääse niitä käyttämään hiekkalaatikkonaan.
Multasin äsken 5kpl 25purkin kennostoja kevään perennakylvöjä varten. Toivottavasti ne riittävät.
Olen käyttänyt dyno-vuokia (niitä mustia missä ruokalohin tulee salaatteja ym., olen saanut työpaikan ruokalasta) ja täyttänyt ne syksyllä valmiiksi multa-hiekkaseoksella ja laittanut numerokyltit (siksi jo syksyllä koska kylttejä on hankala tunkea jäiseen multaan) sekä harson päälle (jotta laatikoihin ei lentele koivunsiemeniä). Sitten joskus joulun jälkeen-tammikuussa olen kylvänyt ja laittanut lämpimässä varastossa olevista säkeistä multaa tai hiekkaa päälle sen mukaan peitetäänkö siemenet vaiko ei. Ja tietysti kastellut ja harso edelleen päälle ja harson päälle lunta jos sitä on. Liian aikaisin en ole kylvänyt siksi että jos tulee lauha talvi, siemenet voivat lähteä liian aikaisin itämään ja sitten käy hassusti kun iskeekin kunnon pakkanen.
Teen etukäteen kylvösuunnitelman eli numeroin kylvöpussit ja teen niistä sitten listan. Näin ei tarvitse joka vuosi kirjoitella uusi kylttejä vaan nuo numerokyltit käyvät vuodesta toiseen.
Kylvölaatikot ovat rivissä puuvaraston seinän vierustalla ja niiden pohjakulmat on rei'itetty jotta liika vesi pääse pois. Laatikot ovat rivissä numerojärjestyksessä. Koska laatikot ovat aika isoja, kylvän yhteen laatikkoon kahta eri sorttia. Eli ensimmäisessä laatikossa ovat numerot 1 ja 2, toisessa 3 ja 4 jne. Näin olen selvillä mitä kylvin mihinkin jos jostain syystä numerolaput lähtevät pois talven aikana.
Vähänkö Oulunseudulta on järjestelmällinen
. Kateeksi käy. Täytyy nyt itsekkin ryhdistäytyä.
(nuulle Syksyn 2009 piha- ym. ulkopuuhia-ketjuun jatkoa) - itselläni suurimmat vahingot ovat tapahtuneet, kun olen innostunut kylvämään liian aikaisin. nämä eipäs-juupas-talvet.
oikein hyvin siemenet voi kylvää jäätyneen maan pinnalle. joskus tosiaan maa sulaa ihan kokonaan, niin että peittämisen pystyy tekemään helpostikin. useimmiten kuitenkin niin myöhään iltapäivällä vasta, että pimeä yllättää sitten.
itselläni on mökissä sulana pysyvää hiekkaa, jolla peittelen myöhäiset kylvöt. vielä ehtii järsiä multaa tai hiekkaa sulamaan sisälle lämpimiin tiloihin, jos ei ole varannut sitä valmiiksi.
varsin helposti saa syyskylvöille peitettä, kun ostaa pussukan kukkamultaa kauppareissulla.
mai-lee, onhan tässä aikaa tosiaan vielä odotella josko maan pinta vähän sulaisi. Salkoruusun kylvösyvyys näyttäisi olevan löytämieni ohjeiden mukaan 1-2 cm, joten siksi haluaisin sen sinne maahan muokata enkä tyytyä vain pienen multakerroksen ripotteluun päälle.
Kyseessä on muuten sinulta (siemenkirjeessä) lähtöisin olevan musta salkoruusu, yhden taimen olin saanut kasvamaan niin että tänä kesänä sitten kukki. Olisikohan 2007 lopulla kiertänyt siemenkirje ollut kyseessä, todennäköisesti koska olen esikasvatuksen tehnyt keväällä 2008 ja tänä kesänä sitten kukki tuo ainokainen komistus. Onneksi sain nyt siitä siemeniä kerättyä joten voin testata suorakylvöä ulos ja lisäksi esikasvattaa keväällä sisällä. Jos saisin useamman kukan penkkiin jatkossa ![]()
Maa on jäässä, pitää tässä odotella kunhan taas sulaa ja kylvää sitten. Kummallista miten talvi pääsi yllättämään![]()
Puutarhakeiju, olen tutkija joten olen tottunut järjestelmälliseen suunitteluun. Ei se tosin aina sitten käytännössä ole yhtä järjestelmällistä… nimimerkillä “luulin pipoa heinäksi ja kitkin taimet pois, ja kitkin eräästä toisesta laatikosta kylvämäni heinät pois kun muistelin että siinä piti kasvaa jotain muuta kuin heinää”.
No vähän helpotti
. Nimimerkillä: kirjopikarililjojen alut heininä nyppinyt.
hetkinen - nuu: "tyytyä vain pienen multakerroksen ripotteluun päälle". kuka on käskenyt ripotella pienesti sievästi? siemenet jäätyneen mullan päälle ja kunkin päälle mätätään sulaa ainesta niin paljon, kun kukin tarvitsee. onhan viimeisiä alesipuleitakin istutettu jäätyneen maan pinnalle ja kaadettu tarvittava määrä multaa säkistä päälle.
tietenkin, jos ei ole lämpimiä tiloja, jossa aineksia säilyttelee/sulattelee tai lähiseudun puodit ovat jo ihan tyhjiä multasäkeistä, asia on toinen...
Oulunseudulta, ilmankos mullakin on jokin sisäsyntyinen tarve dokumentoida kaikki kylvöt viimeisen päälle. Mä en ole tutkija, mutta musta piti tulla sellainen, ja kaikista lukemattomista labratyötunneista on jäänyt muistoksi se pilkuntarkka työvaiheiden kirjaaminen. Ihan pakko kirjata ylös kylvettyjen siemenien määrä, päivämäärä ja tietenkin se, milloin itävät ja milloin on koulittu kuinkakin monta taimea. Kylvöalustan painoa en sentään mittaa, tosin laatu on tietenkin merkattava muistiin. Vasta sitten voi hellittää kun taimet on loppusijoitettu. Se on sitten eri asia, onko siinä mitään järkeä, saatika tarvitsenko minä oikeasti kaikkea keräämääni informaatiota ![]()
Minä olin kärsimätön ja kylvin toissapäivänä ensimmäiset ulos menevät. Olihan se jo sentään marraskuun ensimmäinen päivä, ja kelit ovat olleet kylmät. Olen minä nämä varoitukset silti huomioinut, ja kylvin lähinnä sellaisia lajeja, joiden mahdollinen pilalle meneminen ei ole katastrofaalista. Tai sitten sellaisia, joiden siemeniä oli niin paljon että voin kylvää tarvittaessa vielä uudemman kerran.
Mulla vähän samanlainen kylvösysteemi kuin Oululla. Jaoin vaan vuo''at pikkurivoilla (heh, perusmuoto ripa) kolmeen osaan a-b-c ja laatikot numeroin. Vihkoon kirjoitin numerot+lohkot, mitä mihinkin olin kylvänyt. Maakylvöihin käytin samoja ripoja, joihin kirjoitin vedenkestävällä tussilla numerot ja (turhaan), mitä olin kylvänyt. Olisi riittänyt taas vain vihkoon kirjata numeron kohdalle, mitä olin kylvänyt. Siten tikkuja olisi voinut käyttää useampaan kertaan. Tikut toimivat keväällä myös harson kannattimina. Puussa pysyi ja on edelleen täysin luettavissa tekstit, dynoista osa haalistui lukukelvottomaksi, olisi pitänyt käydä uusimassa keväällä.
Noita ripoja mieheni teki minulle puutöissä ison nipun.
Puutarhakeiju, useamman vuoden nyhdin juolavehnää syysastereiden joukosta ja ihmettelin miksi kirjopikarililjat eivät nouse, kunnes mieheni kerran kuuli puheeni ja kysyi olenko varma siitä että nyhtämäni kasvit eivät ole juuri niitä kirjopikarililjoja.
No olihan ne…
Trekooli, olisiko mahdollista saada kuvaa tai tarkempaa selitystä, millaisista rivoista on kyse?
Oulu, ihan tavallisista,käsittelemättömästä puusta tehdyistä, n. 2 cm leveistä, n. 1cm paksuista ja pituutta oli n. 20-25 cm, osa oli lyhyempiä ja niitä käytin vuokien jakamiseen lohkoihin. Kirjoitus pysyi aivan loistavasti ja olivat keväällä maassakin aivan ruoduissaan. Voin ottaa kuvan (mahtaakohan mulla olla potagerissa kesäkylvöissä sellaiset)
Sain tänään vielä ihan sulaan maahan muutaman perennan siemenpussin tyhjättyä. Harso päälle ja kivet ympärille,ne on siel`,keväällä sitten jännitys tiivistyy:D
Jos joku ystävällin sielu minua autaisi tälläisten kukkien siemenistä on kysymys.
Hain täällä aikaisemmin olevasta osoitteesta kylvöohjeita mutta kun tua kieli pää ei ihan tarkaan ymmärrä mitä lukee.
Olisi kiva jos vähän saisin suuntaa antavia neuvoja mihinkä noita siemeniä laitan.
Allium acuminatum, aflatunense, atropurpureum, carinatum ssp. pulchellum, cernuum, christophii (albopilosum), cyathophorum v. farreri, fistulosum, flavum, giganteum, insubricum, jesdianum, moly, narcissiflorum, nigrum, oreophilum (ostrowskianum), praecox, pulchellum, rosenbachianum, sphaerocephalum, stellatum, stipitatum, ursinum, and victorialis , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination
Bellis perennis , Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks
Alstroemeria aurantiaca, hookerii, ligtu, and pulchella , Sow at Max. 5ºC (41ºF), germ. irregular, often several mos.
Chiastophyllum oppositifolium , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination small seed - do not cover.
Codonopsis bhtuanica, clematidea, lanceolata, mollis, ovata, pilosula, and tangshen , Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks small seed - do not cover
Miksi näillä esikoilla on kanssa ihan erilaisia ohjeita
Primula alpicola, beesiana, x bullesiana, bulleyana, candelabra hybrids, cockburniana, pubescens, pulverulenta, and waltonii, Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks
Primula auricula, burmanica, chungensis, x chunglenta, elatior, hirsuta, integrifolia, japonica, juliae, pedemontana, poissonii, rosea, sieboldii, sinopurpurea, smithiana, veris, viscosa, and vulgaris , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination s
Primula capitata, cortusoides, florindae, polyneura, x pubescens, saxatilis, sikkimensis, and sinopurpurea, Surface sow at 20ºC (68ºF), germination slow
Primula denticulata, farinosa, halleri, nutans, polyantha hybrids, and viallii, Surface sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks
Primula frondosa, luteola, secundiflora, scotica , and verticillata, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months
mumimyy, tästä on apua varmaan:
“sow at…”(esim. 20 C) = “kylvö tässä lämpötilassa” (pidä kylvös tässä lämpötilassa)
“for 2-4 wks” = “2-4 viikon ajan” (pidä kylvöstä siinä lämpötilassa 2-4 viikon ajan)
“move to -4 to +4” = “siirrä -4…+4 asteeseen” (siirrä kylvös kylmempään paikkaan annettujen asteiden rajoissa)
“move to 5-12 C for germination” = “siirrä 5-12 asteeseen itämistä varten” (siirrä kylvös +5…+12 asteeseen jossa kylvös sitten itää)
Voi hitsi niitä saa sitten karkauttaa edes takaisin koko kevään.
Kyllä minä sekoon jo heti alkuunsa mitä on viemässä kylmään ja mitä sisälle jo on vaikeeta