jatkuu:
“germinates in less than two wks” = “itää alle kahdessa viikossa”
“small seed, do not cover” = pieniä siemeniä, älä peitä
“if not germination in 3-4 wks, move to -4 to +4 C” = “Jos ei ole itänyt 3-4 viikossa, siirrä -4…+4 asteeseen”
“surface sow” = “pintakylvö
“germination slow” = itäminen hidasta
“germination irregular, often several months” = itäminen epäsäännöllistä, usein useita kuukausia”
Voi kiitos Nuu![]()
![]()
![]()
Hmm... mattimyöhäisenä täällä. Vieläkö voisi syyskylvettäviä kylvää purkkeihin ulos?
Ainakin minä teen syyskylvöt tammikuussa, kun syksyisin on energiatasot niin matalalla ettei saa mitään aikaiseksi ja sitten pelkään tosi paljon että sitten ottaisi ja itäisi ennen talvea ![]()
Hmm, Havina… minä en ole sen kummemmin miettinyt edes, että olisikohan joku erikseen syyskylvettävä! Ajattelin vaan suunnilleen kaikki monivuotiset laittaa tammikuussa (ihan siksikin kun en ole aiemmin saanut aikaiseksi eikä kunnon talvikaan tullut kuin vasta nyt…)
Jos on joku harvinaisemman oloisen kasvin siemen, niin sitten tutkailen ohjeita tarkemmin.
Vaan olenpas ensi kertaa itse kokeilemassa näitä kylvöjuttuja, joku kokeneempi varmaan osaisi kertoa tarkemmin ja joissain muissakin kylvöohjeketjuissa on lisää tietoa, muistelisin.
Mitä olet kylvämässä?
No, ilmaisin sen varmaan hiukan hassusti. Tarkoitin siis niitä siemeniä, mitkä tarvitsevat sen kylmäkäsittelyn. En siis halua jääkaapissa sitä tehdä. Ohjeissa on loka- marraskuu tai kevätkylvö. Viime vuonna ensi kertaa kasvattelin jotain siemenestä, ja tänä vuonna on tullut tilattua aika paljon kaikkea ihanaa. Itse asiassa en tiedä tarvitsevatko ne kaikki edes kylmäkäsittelyä, mutta ei siitä varmaan haittaakaan kai ole, jos ne voi syksylläkin kylvää.
Minulla on mm. Köynnösukonhattua, Kuunliljaa, Arovuokkoa, Lyhtykoisoa, Kupariapinankukkaa, Tummakurjenpolvea, Kanadanakileijaa, Espanjanunikkoa, Karvasinilatvaa, Sinikatanaa, Punahattua, Villamoa, Kangasvuokkoa, Saksankärhöä, Viinikärhöä... Nämä ovat siis niitä, joita ainakin kuvittelin kylväväni ulos, siis purkkiin.
Täältä löytynee tarkempia ohjeita noista linkeistä, ja muistelisin ainakin Kurpitsan jo aiemmin neuvoneen, että useimmille kylmäkäsittelyä kaipaaville kylvöaika olisi suunnilleen marras-helmikuu ja oliko peräti maaliskuukin vielä.
Puutarha - Siemenet - Kylvöohjeet - Kylvöohjeet : Linkkejä ohjeisiin
Nopsasti sainkin vastauksen, kiitos. Käynpä vielä lukemassa tuolta, mutta en siis ilmeisesti ole vielä auttamattomasti liian myöhässä. Kun kämpässäkin tilaa on rajallisesti, ja vilkkaita lapsia, niin ihan joka paikkaa ei voi kylvöksilläkään täyttää, että ihan hyvä, jos voi osan laittaa suoraan ulos.
kiitos jutitan ystävällisyyden minulla on myös sinikatanaa kylvettävänä. ohje sanoo "Catananche caerulea, Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks" - keittiön pöydälle lampun alle aion asetella kylvöpurnun joskus maaliskuulla. - toisaalta on yleisohje, että siemenet, vaikka eivät tarvitse, niin hyötyvät kylmäkäsittelystä. pienempi virhe lienee hankeen hautaaminen silloin, jos ei siemenille halua/ehdi/viitsi yksilöllisiä ohjeita hakea...
Okei, voisin kokeilla sitä Sinikatanaa valoisalla ikkunallakin.
Tässä mun ekat "syyskylvöt" tänä vuonna eli kylmäkäsittelyyn ulos menevät. Eilen laitettu ja tänään menevät ulos seinän viereen hangen alle 

mä en tiedä mistä se johtuu, mutta en ole koskaan onnistunut noiden “viedään ulos hangen alle”-kylvöjen kanssa. Purkeissa on ollut pohjareiät ettei vesi lillu ja olen vienyt ne varjon puolelle. Toissavuona kylvin skopoliaa ja ukonhattuja, ei ne vaan itänyt, snif. Lavassa ja jääkaapissa sen sijaan sujuu paremmin. Olisi kiva kuulla syksyn kylvösten itämisajoistanne ja tuloksista kesemmällä.
Erityisesti pännii nuo ukonhatut…
Voisiko joku äkkiä laatia tähän nopean listan vihanneksista joita voi kylvää syksyllä? Porkkana, mustajuuri, palsternakka…
Syksyllä voi kylvää (ainakin) näitä: Juuripersilja, Mustajuuri, Palsternakka, Porkkana, Retikka, Talvivalkosipuili, Tilli, Persilja (porkkana, palsternakka ja persilja jäätyneeseen maahan, retikka kosteaan maahan) <o:p></o:p>
Salaattikin kuulemma käy ja persilja. Minä laitoin viime syksynä salaattia, porkkanaa, persiljaa ja palsternakkaa. Muilta osin alku ei ollut pidemmällä kuin keväällä laitetuilla kuin palsternakalla - palsternakka hyötyi todella paljon syysistutuksesta, keväällä laitettaessa sen kasvu jää mielestäni vähän kesken.
Kehäkukka, ruiskukka ja kirveli…
Maa-artisokka, siis mukulat joita on nyt kaupoissa vaan ei enää keväällä. Kasvaa jos ei myyrät syö talvella.
ainakin yksivuotiset unikot, kruunukakkarat, silkkikukat, auringonkukat, omenat, kesäharsot, yrtti-iisot kylväytyvät itsestäänkin tosi hyvin, mutta tulevat sitten mistä sattuu, vaikka voihan niitä siirrellä sitten taimina, tänä vuonnakin kompostista nousseet auringonkukat voittivat koossa ja nopeudessa jopa vähän esikasvatetut.
Mikä olisi ihanteellinen ajankohta noille syyskylvöille? itse taisin hieman hätäillä ja kylvää liian aikaisin, kun osa on jo ehtinyt itää…
Itse laitan näihin aikoihin kylvölaatikot jo valmiiksi, mutta kylvän vasta vuoden vaihteen jälkeen, tammi-helmikuussa. Jos itävät ennen talvea eivät tahdo selvitä hengissä.
Minä kun en niiden purkkien kanssa jaksa touhuta, niin olen tehnyt syyskylvöjä ulos suoraan “vauvalaan” marraskuulla. Silloin eivät enää idä.