Kylvöt: Syyskylvö

Pitää siis malttaa, jos kylväisi ennen, kun lähden Madeiraa ihastelemaan 14.11 vyöhyke on paikallisesti osoittautunut 1a:ksi

Voi mikä ajoitus olikaan syyskylvöilläni! Minulla kun noita tyhjiä (keväälle valmiksi muokattuja) penkkejä riittää, niin ripottelin sinne siemeniä. Kyltit tein sälekaihtimesta, josta tuli remontissa tarpeeton. Naulalla kaiversin nimet, ei tarvitse jännittää pysyykö tussi… Aloitin niistä siemenistä, joita oli enemmän kuin 1 ja jätin varasiemenen tai siemeniä pussiin. Parasta tässä oli se, että maa oli eilen vielä pehmeä ja kuohkea (kovin kylmä kuitenkin) joten loistavasti kyltit upposi maahan ja tänään kova korppu, kun oli yöllä ehkä -10°C. Täytyy toivoa ettei viikon päästä ole +10, mutta onneksi valkkasin niitä kasveja, joiden onnistumisesta en ota hirveän suuria paineita :).



Loput ajattelin iskeä purkkeihin pihalle joulun jälkeen. Pitäähän tätä hommaa jakaa sopivan ympärivuotisesti jotta pysyisi talven yli järjissään.



Te jotka ripotatte siemeniä hangelle, miten “merkkaatte” lajit?



Nyt vain kirjanpitoa vihkoon ja kevättä odottelemaan…

No tulihan tätä lauhaa ja sadetta sitten. Maassa olleet viikon - kävin katsomassa, mutta minkään kyltin vierestä ei pilkistänyt vihreää :). Maa lienee sen verran kylmä, että mahdollinen itäminenkin on hyvin hidasta…

Toisessa penkissä minulla on 1 cm mittaisia kesämalvikin alkuja, jotka ovat itsestään kylväytyneet paikalla kasvaneista kesämalvikeista. Ovat olleet sen kokoisia jo syyskuusta asti. Ja ollut kylmimmillään -10°c, eivätkä ole paleltunee!! Aluissa on on vain sirkkalehdet ja yksi lehti. Lumi peite vaan helpottaa talvehtimista jahka sellaista saadaan…

Voiko koristeheinien siemenet kylvää syksyllä vai pitääkö jättää kevääseen?

Se riippuu paljon siitä mikä heinä on kyseessä :slight_smile: Yksivuotiset kylvetään keväällä.

Monivuotisia heiniä tuossa lähinnä ajattelinkin, mutta jäi mainitsematta. Aina välillä sitä jotain unohtuu. Monivuotiset siis voi kylvää syksyllä?

jos oli zilgojen leikkuu hanskat kädessä kylmäävää puuhaa nivelrikkoisille sormille niin auta armias paljain käsin tehtävää kylvötyötä. nyt on kuitenkin vauvalaan saatu piilotetuiksi pionit (kahta laatua) ja parsat ja ei-piilotetut = pinnalle ripotellut valeunikot. kartankin taas niistä piirsin, etten keväällä kylvä uutta siementä päälle, kun pioneja joutuu odottamaan ainakin kaksi vuotta ja parsat tulevat osa oikeinkin myöhään vasta pinnalle.

edit - juu, porkkanan ja tillin kylvön jätin suosiolla myöhemmäksi. vielä meille se eipäs-talvi kuitenkin tulee. sitä paitsi tarkistin; ei ole tillin siementä varastossa. prisman puutarhamyymälään täytyy tassutella. ratakia sieltä oikeastaan olen menossa ostamaan, etteivät hiiret/myyrät pääse mellastamaan vajassa ihan valtoiminaan.

Varmasti oli kylmä. Syyskylvöjen huutoa enää tänään kuuntele en, tilliä pitäisi kylvää rapukauden avausta varten, muuten ei tule kruunutillit ajoissa.

Minulla on 6 kertaa 6 senttisiä ruukkuja, joihin ajettelin sitten tammikuussa kylvää siemeniä ja viedä hankeen. Laittaisin 2-3 siementä samaan ruukkuun siten että siemenet mullan päälle ja vermikuliittia pikkasen päällimmäiseksi. Onko tuo ruukku liian pieni?

Ei varmasti, kunhan koulit ne sitten kun on ilmestynyt yksi lehtipari sirkkalehtien jälkeen. Muista laittaa harsonpala ruukkujen päälle; muuten ruukkuihin lentelee keväällä horsman/koivun/pajun siemeniä. Ja pysyy kosteuskin tasaisempana.

Ookoo, Emo. Ajattelin vähän ettei tarvis koulia, minkähän takia muuten, tykkään koulia. Mulla on 50 eri lajia (kiitos Kurpan siemenkirjeen) ja ajattelin numeroida purkit muoviveitsellä ( 25 riittää kun paan veitsen puoliksi, jos vaan varteen saa kirjoitettua). Siemenet ei kaikki varmaan idä, jos vaikka vaan yksi taimi purkista nousee niin semmoseen laitan sitten vaan lisää multaa.Voi että mua jännittää tää tän talven projekti. Viime vuonna eka kerran laitoin hankeen yhden ruukun jossa kärhön siemeniä, niistä iti puolet. Muut siemenet mulla on ollu semmosia joita en oo kylmännyt, ja ne oon kylväny purkkiin josta sitten koulinut ikkunalaudat täyteen. Nyt kun täältä Pentistä olen ohjeita lueskellut niin tuntuu että hölmökö oon ollu.

Ooh, takoititko Emo että kouliessa laitan isompaan ruukkuun? Taidankin sittenkin hankkia isompia ruukkuja. Neliskanttiset tuntuu paremmalle, koska mahtuvat ehkä paremmin tuohon kohtaan johon ajattelin. Oisko 8 kertaa 8 hyvä vai vielä isompi? Miten mä sekoilen nimissäkin jo! Anteeksi. Kolme kirjainta.

Kyllä tuo kuussenttinen mun mielestä riittää, jos siinä kasvaa vain yksi taimi, tietysti isompi parempi. Tai voit koulia suoraan avomaalle; niin minä teen.



Mulla on kasvatuslavat, joihin istutan pikkutaimet 10-15 cm välein säännöllisiin neliöihin, ja merkitsen ne hyvin. Olen huomannut, että kasvattavat tosi vahvat ja syvälle menevät juuret jo ensimmäisenä kesänä. Kastelutarvekin on paljon vähäisempi kuin purkeissa. Kastelen vain alkuviikkoina koulinnan jälkeen, tai jos on pitkä kuiva hellekausi. Talvehtivat myös hyvin, kun mullan pinta on ylempänä kuin lavan ympärillä oleva maa (vesi ei seiso siinä syksyllä/keväällä).

Mä aloitin kylvöt tänään kun oli jokunen nopeasti itävyytensä menettävä laji kylvettävänä. Olipas hauskaa :slight_smile: Vähän kyllä jo katselin ilmastotilastoja sillä silmällä, että josko sitä kohta arvaisi laittaa semmoisia hitaammin itäviä ja kylmäkäsittelyä vaativia purkkiin ja pihalle. Ei muuten mutta olis jotain tekemistä nyt kun on muut pihapuuhat jo ohi mutta ei vielä esikasvatettavien aika. Nyt oli monta pakkaspäivää peräkkäin, mutta muistissa on kyllä vielä viime joulukin, kun oli kymmenen astetta lämmintä heti joulun jälkeen.



Mietin kans tänään että on kyllä tehtävä joku lavasysteemi pikkutaimille. Ei siinä purkkirumbassa ole mitään järkeä ulkona olevien taimien kanssa. Esikasvatettavista tulee ihan kylliksi purkkeja.

Ookoo, kiitos vinkeistä Emo ja Tilhiski. Jospa sitten kylvän noihin pieniin, että pysyn selvillä mikä on kuka, ja sitten koulin vaikka reunanauhalla tehtyihin ruudukoihin.

Taisin olla turhan hätäinen kun tänään kylvin porkkanat? No sinne nyt kuitenkin menivät kun ei tiedä koska seuraavan kerran pihalle pääsee

Ei välttämättä lainkaan hätäistä, näyttää taas kylmenevää loppuviikolle, tulleeko aikainen talvi (taas) meillekin? Taidanpa minäkin tehdä porkkanakylvöt tulevalla viikolla.

tilhiski viimeksi puhui siitä, että syyskylvöt saattavat "hukkua" ja tottahan se on, jos vauvalana on ollut kasvimaan kulma.
tämä kuva on ollut kateviljelystä kertomassa aikoinaan sekä täällä keskusteluissa että blogissani.



siinä näkyvät nuo muoviruukut. ne ovat minun vauvalani edelleen. niistä on puukotettu noin ¼ pohjalta päin pois, asetellaan multaan aika syvään kuoppaan ja täytetään puhtaalla hyvällä "kylvömullalla" (joskus ihan oikeatakin olen alennusmyynnistä ostanut; useimmiten vain pussimultaa tai turve/hiekkaseosta). kylmäkäsiteltävät kylvän noihin. eri syksyinä ne voi asetella eri paikkoihin. nyt ovat marjapensaiden välissä. rikkaruohot eivät pääse valloilleen, kosteus säilyy, kun ovat maan sisällä.
oikein hyväksi on osoittautunut vuosien saatossa tuo tapa, kun ei kylvettäviä ole satoja laatuja…

Täytin istutusruukkuja hiekkamullalla ja upotin kohopenkin multaan odottamaan syyskylvöjä .
Numerotikut niihin laitoin jo valmiiksi jos ei myöhemmin saa jäätyneeseen enää upotettua.
Otin vähän sitä hiekkamultaa lämpimään talteenkin jos vaikka jotkin siemenet pitää peitellä.

Joko olisi syyskylvöjen aika? Olen täällä yrittänyt miettiä, mitkä olisivat niitä lajeja, jotka eniten hyötyisivät syyskylvöistä. (Perennoja tai muita koristekasveja tarkoitan.) Oletteko laittaneet juuri nyt kylvöksiä ulos maahan tai lavaan?