Kylvöt: Syyskylvö

Minä olen tehnyt syyskylvöjä elokuusta alkaen. Tänä vuonna olen kylvänyt ruukkuihin ja potteihin. Muutama siemenpussi vielä odottaa. Perennoja olen kylvänyt.

Osa perennoista vaatii lämmin-kylmä-lämmin-jaksotuksen, eli ennen talvea/kylmäkäsittelyä kylvöksen pitää olla lämpimässä.

Myös joitakin hyötykasveja voi kylvää syksyllä, esim. porkkanoita.

Ajattelin just tänään mennä kylvämään vauvalaan muutaman rivin perennoja. Sellaisia helppoja, jotka tykkää lisääntyä :slight_smile:

Just nyt kylvöaika täälläkin. Olen tosin ihan kokematon monivuotisten kylvössä, mutta sen verran on tietämystä tullut ettei kärsimättömälle luonteelleni sovi ruukkukylvöt talvella. Viime talvena vahtasin niitä vähän väliä ja kumminkin kastelin väärin kun otin purkit huoneenlämpöön. En  jaksa odotella että jotain alkaa tapahtua!

Nyt tein kasvimaan reunalle vauvapenkin ja vien kaikki monivuotisten siemenet sinne. Jos paremmin tulisivat luonnonolosuhteissa, enkä pääse päivittäin kyttäämään että joko jokin itää  Ensi viikolla kylvöt jatkunevat, ekat vein maahan toissa viikolla.

Tein tänään yhden ruukun paratiisililjan kylvöstä ja vein ulos puutarhamaahan, hautasin sen reunaa myöten ja peitin harvalla varjostuskankaan palalla kun en harsoa tähän hätään löytänyt. Viime talvena tein edellisen kylvöksen ko. siemenistä mutta ne ruukut joutuivat vähän huonoihin olosuhteisiin eikä niistä varmaan ikinä mitään tule. No nyt siis uusi yritys. Ei minulla läheskään kaikki, tuskin puoltakaan, talvi- tai hankikylvöistä ole onnistuneet, ehkä siksi että ne ovat joutuneet joko tulvan tai kuivuuden tai muiden vaarallisten ääriolosuhteiden varaan.

Viime viikonloppuna kylvin valkosipulit ja nyt porkkanaa, palsternakkaa ja tilliä. Hiukan hirvittää, kun on ollut niin lämmintä, enkä ole ennen kokeillut syyskylvöjä hyötykasveilla. No, keväällä uudestaan, jos ei onnistunut. Mutta olisi kyllä hienoa, jos näin saisi kevättöitä siirrettyä myöhäissyksyyn. Tähän aikaan, kun ei ole mitään muuta kiireistä. Syystyöt on tehty ja siemenkasvatuksiin on vielä aikaa.

"keväällä uudestaan, jos ei onnistunut" - just noin. ja uusintakylvö on vaivatonta: maa on kunnossa, vetää vain vaot uudelleen auki, kylvää ja peittelee.
lupasivatkin jo kylmenevää ensi viikolle. minä odottelen maan jäätymistä.

Minä hölmö paha kuvittelin tekeväni tällä viikolla syyskylvöjä kesällä pojan rakentamaan vauvallaan. En taidetaan olla kuin kk liian aikaisessa.

Nostettakoon ylös vanhaa ketjua. Mitä perennoja tai muita kasveja olette kylväneet maahan näin syksyllä?
Mulla on nyt ekaa kertaa kokeilussa salkoruusut, ritarinkannus ja neidonkieli.

Hyvä nosto Henni :slight_smile:

Pari päivää sitten ripottelin kesän ajan kasvaneiden 2-vuotisten karstaohdakkeen ja alppipiikkiputken taimien juurille myös siemeniä. Tarkotus on ettei kukinnassa tuu välivuotta vaan ens kesänä nää tänvuotiset taimet kukkii ja itse sit jatkossa siementävät paikoilleen. Pitää vaan ensin saada se rytmi kuntoon tässä alussa.

Hyötäreissä enemmän oon syyskylvöjä harrastanut, ekana tulee mieleen palsternakka. Ja tietty talvivalkkarithan laitetaan aina syksyllä maahan.

Erilaisten unikoiden siemenet oon myös usein levitellyt maahan jo syksyllä.

Tietysti ns. hankikylvöjä tulee tehtyä melkeen vuosittain, kylvöt rasiaan, rasiat ulkona hangen alla talven yli ja keväällä sit kun taimet nousee koulinta omiin potteihinsa. Se ei  siis oo sellasta syyskylvöä maahan mistä kyselit, vaan lähinnä taimikasvatusta.

Palsternaksan lisäksi olen kylvänyt tilliä, persiljaa ja porkkanoita. Rucola, iisoppi, oregano, lipstikka kylväytyy myös itsekseen. Mökillä kuivuus vaivaa keväällä, syksyllä kylvettuinä ovat jäiden lähtiessä jo itäneet kun kuivuus iskee.

Ruiskukkaa ja kehäkukkaa kylvän syksyllä, samoin purasruohoa. Karvaton lähettämät reunuspäivänkakkarat lähti hyvin syyskylvönä. Joskus krassin taimiakin ilmestynyt vaikka en ole kylvänyt.

Mulla on myös krassia ja kosmoskukkaa kylväytynyt itsekseen. Ne taimet on helppo tunnistaa. Siirtelen aina niitä sitten paremmille paikoille.

Tänään kylvin palsternakkaa ja kaiken maailman kukkia. Kaapista löytyi ikivanhoja sinivaleunikon siemeniä. Saa nähdä itävätkö. Vielä on paljon vanhoja siemeniä jäljellä. Toivottavasti saan ne maahan ensi viikolla. 

Voisikohan nämä olla keltakielokin taimia? Raivasin penkkiä ja nämä löytyivät emon alta.

Saman näköinen, eli varmaan on.

1 tykkäys