Kylvöt: Talvikylvö ( hankikylvö )

Huomasin että siemen-osiossa oli ketjut muiden vuodenaikojen kylvöille mutta talvi- eli hankikylvöt puuttuivat.
Pitäähän tämä olla, niin iso osa tosi monen puutarhailijan elämää kummiskin.  

Eli hankikylvö on lyhykäisyydessään sitä että kylvetään rasioihin tmv. sellaisten lajien siemeniä jotka kestävät vaihtelevat sääolosuhteet kuten viileys, kosteus, pakkanen ja lämpötilojen vaihtelut. Rasiat kiikutetaan talveksi ulos, laitetaan lunta päälle ja jätetään odottamaan kevättä. Sieltä siemenet sitten luonnolliseen tahtiin omia aikojaan itävät ja taimet kasvavat luonnonolosuhteissa vankoiksi ja kestäviksi. 
Talvella tehdyt ja ulos tekeytymään kiikutetut kylvöt myös helpottavat puutarhurin kiireistä kevättä jolloin on paljon hommaa muutenkin.

Viime talvena kävin yhdessä käsityöyhdistyksessä pitämässä siemenillan ja kerroin hankikylvöistä. Useat osallistujista olivat enemmän tai vähemmän puutarha/pihaihmisiä mutta vain yksi tiesi mistä puhuin. Muut olivat aivan silmät pyöreinä.  Eli varmaan on syytä kerätä hankikylvöön liittyviä juttuja tähän oman otsakkeen alle, ei se ihan kaikille ole selvä asia :slight_smile: 

Kesäkukista esimerkiksi tuoksuherne, kehäkukka, ruiskaunokki ja kosmoskukka  on nähtävästi hankikylvökelpoinen. 
Hyötäreistä voisi kylvää rasiaan ja piilottaa hankeen  esim. kaalit, pinaatin, retiisin, tillin, ruohosipulin ja persiljan. Noi yrtit kyllä tiesin mutta noi muut tuli vähän yllätyksenä. Meinaan niitä kokeilla . 

Jos käy pakkaspäivinä aika pitkäksi niin eikun multasäkki  ja siemenpussukat esille ja kylvämään.
Rasioihin kannattaa tehdä hajakylvöt tiheesti koska sitten kasvustoa voi harventaa vaikka syömällä ja jättää vain osan kasvamaan maahan laitettaviksi taimiksi.

Itse en ole kokeillut, siis purkkeihin. Kylvän sen sijaan paljon syksyllä suoraan maahan. Monet kasvit myös kylväytyvät itse, ja keväällä taimia voi siirrellä.

Mä olen paljon tehnyt perennoilla hankikylvöjä. Varsinkin sittemmin kun aloin kasvattamaan hyötykasveja isommissa määrin niin perennojen esikasvatuksille ei enää ollut tilaa sisätiloissa ja ne oli pakko hoitaa muuten. Suorakylvö syksyllä maahan ei mulla oo tullut kyseeseen koska oon perustanut aina uusia paikkoja joihin sitten kasvatan taimet. Paikkojen valmistuminen aina just viimetipassa :smiley:

Sulla täytyy muuten Henni olla tosi hyvä muisti jos muistat mitä mihinkin oot kylvänyt. Ei onnistuis multa, siksikin taimien esikasvatus on mulle oikeestaan ainut vaihtoehto.

Mä muistan kyllä. Otan myös paljon kuvia muistini tueksi. Enkä nyt niin valtavia määriä niitä kylvöjä tee. Mulla alkaa nyt jo loppua paikat, ei mahdu uusia perennoja enää!

Suurin osa perennoistani on hankikylvöjen tulosta. Syksyllä maahan kylvö ei onnistu kun syys ja kevät sateet vie siemenet mennessään. Yritin sitä alussa ja ihmettelin kun mitään ei näy. Nykyisin olen upottanut muutaman ruukun maahan niin että on reunoja vähän ylhäällä, niin ei lähde siemenet vaeltamaan. Huono puoli on että jos keväällä sataa liikaa niin mätänevät.
Mikään ei oo mukavampaa kun kesäillassa koulia näitä pikkutaimia potteihin, linnut laulaa ja kevät parhaimmillaan. Sitä on niin onnellinen kaikesta :heart:

Laitoinpas äsken kanervan ja keltamaksaruohon siemeniä multaan, pari vuotta vanhoja siemeniä mutta saattaahan ne sieltä noustakin. Nämä kylvöt ovat osa “rinneketo” projektiani. Pihassamme on kuiva, aurinkoinen rinne, jossa kasvaa lähinnä sammalta ja joitakin matalia nurmikolla viihtyviä kukkia kuten valkoapilaa ja jotain pientä tädykettä. Muutama vuosi sitten poistin osasta rinnettä sammal yms. -kasvuston ja sekoitin paljastuneeseen maahan hiekkaa, johon sitten kylvin luonnonkukkia, jotka sopivat kuivalle kedolle. Onnistui, mutta kova työ siinä maan valmistelemisessa oli ja heikommat lajit eivät menestyneet päivänkakkaroiden ja ahdekaunokkien alla…Tänä vuonna kylvän nyt sitten hankikylvönä näitä heiveröisempiä kukkasia, ja siirrän taimina kedolle, sekä myös laajennan sitä samalla.

Kanervat ja keltamaksaruohot heittelin matalaan laakeaan astiaan, jossa multakerros noin 3cm, ja pohjassa reiät, siementen päälle kerros vermikuliittia. Pidän sisällä muutaman päivän muovikuvun alla, jotta siemenet kostuisivat hieman ja sen jälkeen kaivan lumen alle suojaan, ihan sellaisenaan vaan ilman kupua tai alusastiaa. Katsotaan sit keväällä kuinka käy!

Kokeilen lisätä kuvankin tähän viestiin ekaa kertaa… 

Kukkaketoa varten kylvin loput siemenet, ovat nyt sisällä ja taas muutaman päivän päästä kaivan ne hangen alle kevättä odottelemaan :smile: Lajeina olivat kissankello, nuokkukohokki, ahopukinjuuri, isomaksaruoho, ruusuruoho, keto-orvokki, syysmaitiainen, mäkitervakko, keltamaite, sikoangervo, jänönapila, rantalaukkaneilikka sekä jokin tunnistamaton omasta pihasta kerätty syysmaitikan tapainen kasvi, joka kukkii kuitenkin kesällä ennen syysmaitiaista.

Näiden lisäksi kylvin samaan satsiin mukaan kurjenjalkaa ja nuokkuhelmikkää, jotka ovat tuoreen niityn projektiani varten. Ja juu, minulla on kaksi eri niittyprojektia käynnissä…(kaikkea sitä keksii oman päänsä menoksi):sweat_smile:

Kuulostaa mahtavalta! Muista laittaa kuvia sitten valmiista lopputuloksesta. Tuossa on paljon mielenkiintoisia kasveja.

Kiitos valtsulle ja Hennille kannustuksesta, varmasti päivittelen keväämmällä kuvien kera! :blush:

Jouduin viemään pikapikaa kylvöastiat hangen alle eilen pimeässä, kun ruusuruoho ja keto-orvokki halusivat jo lähteä itämään! Noh, jos ne nyt suuttuvat siitä hankikohtelusta niin jäi minulle niitä siemeniä myöhemmin kylvettäväksi, kun näemmä ilman kylmäkäsittelyä hyvin itävät…

Päivitystä hankikylvöihin sen verran, että 3/4 kylvöastioista on paljastuneet lumen alta ja siirretty suojaisempaan paikkaan.

Ja mitäs sieltä paljastuukaan…:face_with_monocle:

Niin pieniä ovat, että kuvan laatu kärsii. Ja ei muuten hajuakaan, mikä niistä kylvämistäni lajeista tämä itänyt on :sweat_smile::laughing:

Nuo kylvökset ovat selvinneet ainakin -5 asteen pakkaset harson alla. Kylmempinä öinä toin sisään, vaikka tuskin olisi tarvinnut :slightly_smiling_face:

Viimeisen kylvöastian kaivon väkisin lumen ja jään alta tänään esiin kun en enää jaksanut odottaa. Lisää lunta näkyy nimittäin taas tulevan. Siinä se nyt sulaa, lattialämmityksen päällä :laughing: Älkää tehkö ihmiset niinkuin minä teen, olen vain tuskastunut jo tähän odotteluun.

Hankikylvöt ovat  siitä hyvä että niitten taimien kanssa ei oo kiire, pärjäävät itsekseen kun muistaa vain pitää kosteana. Joskus kesällä innostun koulimaan ja myöhemmin vasta laitan ne maahan. 

Mitä meinaatte laittaa hankikylvöön tänä vuonna?
Mulla on pari vanhaa tynnyrin rengasta jotka olen vienyt tuonne viljakuivurin nurkalle ja täyttänyt mullalla. Toiseen siirtelin harjaneilikan taimia ja toiseen kylvin salkoruusun siemeniä. Olinkohan liian aikaisessa, jos nyt tulee sateista ja pitkä lämmin syksy… ei kai ne nyt ala itämään…

Varmemmin onnistuu jos laittaa vasta myöhään syksyllä tai helmikuussa.